گزارش و تحلیل

چرا اردوغان پيرامون خود را با آثار آيوازوفسكى، مزين كرده است؟

© Photo / Public DomainЧумаки в Малороссии
Чумаки в Малороссии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخيراً در بسيارى از تصاوير ملاقات هاى رسمى رجب اردوغان، شاهد آثارى از ايوان آيوازوفسكى، نقاش مشهور روسى بر روى ديوارهاى كاخ رياست جمهورى تركيه هستيم.

خبرگزاری اسپوتنیک- اين تابلوها اغلب مربوط به چشم اندازهاى استامبول است. بسيارى از كارشناسان معتقدند كه جمع آورى اين آثار و نمايش آنها در كنار رئيس جمهور، تصادفى نيست، بُولنِت اُزوكان، مدير نمايشگاه "استامبولِ آيوازوفسكى" در خصوص دلايل محبوبيت آثار اين نقاش در تركيه، با خبرگزارى اسپوتنيك مصاحبه كرده است. لازم به ذكر است كه از سال ٢٠١٥، نمايشگاه دائمى چند رسانه اى، شامل ٤٠٠ اثر، با موضوع چشم انداز دريايى، در استامبول مشغول به كار شده است. در سال ٢٠١٧ سالروز تولد آيوازوفسكى، جشن گرفته مى شود.

"همه مى دانند كه آيوازوفسكى و تركيه رابطه بسيار نزديكى با يكديگر دارند بگونه اى كه تعدادى از محققين بيوگرافيست روسى بر اين بياورند كه ريشه هاى تركى در شجره نامه وى وجود داشته است. لازم به يادآورى است كه بيش از ٢٠٠ تابلوى آيوازوفسكى متعلق به مناظرى از استامبول است. جالب اينجاست كه حتى در بين نقاشان تركيه اى، نمى توان حتى كسى را يافت كه تا اين ميزان آثارى از استامبول خلق كرده باشد. لذا وجود اين حقيقت، جايگاه ويژه آيوازوفسكى و آثار او را در هنرهاى تجسمى تركيه، توجيح مى كند".

آيوازوفسكى در سال ١٨٤٥ در هنگام زمامدارى سلطان عبدالمجيد (١٨٢٩ تا ١٨٦١)، براى اولين بار پا به استامبول گذاشت. سپس وى مجددا سفرهايى را به پايتخت عثمانى ها در هنگام حكومت هاى سلطان عبدالعزيز (١٨٦١ تا ١٨٧٦) و عبدالحميد (١٩٧٦ تا ١٩٠٩) داشته كه با تمام سلاطين آن دوره، شخصا ملاقات كرده است. اولين سفر اين نقاش به استامبول در قالب ماموريت مطالعاتى و تحقيقاتى ناوگان امپراطورى روسيه براى تحقيق بر روى تنگه ها و حوزه آبى درياى اژه بود. آيوازوفسكى به عنوان نقاش رسمى ناوگان روسى، يكى از اعضاى تيم اكتشافى بود. اعضاى گروه به دعوت عبدالمجيد به كاخ سلطان دعوت شدند كه آيوازوفسكى در آن ديدار يكى از آثار خود را به سلطان اهدا كرد كه در نتيجه مفتخر به دريافت نشان عثمانى گرديد. در ادامه سفرهاى بعدى، آيوازوفسكى به عنوان نماينده امپراطور روسيه، نقش ديپلماتيك خود را با ديگر سلاطين عثمانى ادامه و توسعه داد. بنابراين رابطه بسيار نزديك و دوستانه اى بين او و زمامداران عثمانى بوجود آمد. 

نزديك ترين روابط به دوره حكومت سلطان عبدالعزيز باز مى گردد

بولنِت اُزوكان مى گويد كه نزديك ترين تعاملات آيوازوفسكى با حكومت عثمانى، به دوره زمامدارى سلطان عبدالعزيز تعلق دارد:

"در اين دوره او اغلب به مراسم رسمى به كاخ سلطان دعوت، و مدال ها وتقدير نامه هاى متعددى دريافت نمود. آيوازوفسكى تحت تاثير مناظر استامبول و معاشرت با عبدالعزيز قرار مى گيرد و حتى پورتره او را به تصوير مى كشد. پس از فوت عبدالعزيز، آيوازوفسكى چهره سلطان بعدى، مراد پنجم را خلق مى كند. (اين سلطان تنها ٩٢ روز حكومت كرد) گفته مى شود كه تنها نقاشى به جا مانده از او در كاخ توپ قاپى، متعلق به قلم آيوازوفسكى است. علاوه بر اين سالى دو بار نمايشگاه آثار اين نقاش  برگزار مى شود" 

١٠ اثر آيوازوفسكى بر روى ديوارهاى كاخ رياست جمهورى، نصب شده است 

اُزوكان در رابطه با محبوبيت آثار آيوازوفسكى در تركيه به اين موضوع تاكيد دارد كه:

"ما متوجه شديم كه ٤١ اثر اين نقاش، متعلق به نهادهاى دولتى است. ١٠ اثر در كاخ رياست جمهورى، ٢١ اثر در كاخ هاى سلاطين عثمانى و ١٠ تابلو در موزه هاى مختلف نظامى و دريايى كشور به معرض نمايش بازديدكنندگان قرار دارد. البته بزودى دريافتيم كه بيش از ١٠ تابلوى ديگر نيز در كلكسيون هاى شخصى افراد در استامبول وجود دارد. با بررسى حقايق تاريخى يقين يافتيم كه نزديك به ٦٠ اثر آيوازوفسكى در تركيه موجود مى باشد". 

اُزوكان همچنين در خصوص مشاهده نقاشى هاى آيوازوفسكى در عكس ها و تصاوير ملاقات هاى رسمى اردوغان در تالارهاى مختلف كاخ رياست جمهورى توضيح داد:

"على رغم وجود علاقمندى به هنر نقاشى، هم در دوره سلاطين عثمانى و هم در دوره تركيه نوين، به هر حال اشخاص اول حكومتى ما نسبت به همتايان غربى خود، توجه كمترى نسبت به آن داشته اند. بنابراين وجود آثار آيوازوفسكى در دكوراسيون داخلى كاخ هاى سلاطين و سپس نهادهاى دولتى، نشان از اثبات جايگاه اين نقاش، در تركيه دارد. پس از آنكه كاخ توپ قاپى به موزه تبديل شد، اكثر اموال آن جهت نگهدارى به خزانه پارلمان تركيه منتقل شد. آثار آيوازوفسكى نيز به عنوان مهمترين مجموعه اموال كاخ، در اختيار پارلمان قرار گرفت. اين واقعيت نيز توجه مرا به خود جلب كرد كه در عكس هاى منتشر شده از ديدارهاى رسمى و سخنرانى هاى اردوغان، چندين آثار از آيوازوفسكى در تصاوير مشاهده مى شوند. بدين ترتيب مى توان اظهار داشت كه در حال حاضر دولت تركيه نقاشى هاى آيوازوفسكى را به عنوان يك گنجينه ارزشمند و معتبر كشورى، قلمداد مى كند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала