گزارش و تحلیل

برخورد خشن آمریکا نسبت به چین

© AFP 2023 / Stringerجزیره در دریای جنوب چین
جزیره در دریای جنوب چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخورد آمریکا نسبت به مسأله دریای جنوب چین خشونت آمیز است.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به مقاله  « تد یوهو»  سناتور آمریکایی در سایت «  منافع ملی»،  گزینه  عملیات جوابیه  آمریکا در خصوص توسعه  زیربنای نظامی  چین در دریای جنوب چین  بررسی می شود.  یوهو  بطور دقیق  به بررسی  وضعیت موجود  و امکان نظامی آمریکا پرداخته  و  سعی می کند  گزینه  عمل در پاسخ به  گسترش نفوذ چین در این منطقه را  پیشنهاد کند.  مقاله منتشره گویای  محدود بودن امکان  واکنش آمریکا  نسبت به گسترش نفوذ نظامی چین  است.

واسیلی  کاشین  کارشناس نظامی  روسیه در گفتگو با « اسپوتنیک» به تفسیر این موضوع پرداخت.

قبل از هر چیز « یوهو»  در  مقاله خود  دست به یک اعتراف مهم می زند و آن اینکه  عملیات آمریکا در جهت مجازات و بازدارندگی  چین می تواند یکجانبه باشد.  سازماندهی  عملیات جمعی  به دلیل موفقیت های  سیاست چین در « آسه آن»  ممکن نخواهد بود.  آمریکا قادر نخواهد بود حمایت کشورهای منطقه را جلب کند. از اینرو آمریکا نمی تواند بطور حداکثر از زرادخانه نظامی  خود استفاده کند. پیشنهادات دیگر « یوهو» نیازی به بررسی ندارند، زیرا  بی معنا هستند.

سناتور آمریکایی سعی می کند گزینه  واکنش آمریکا نسبت به  عملیات به پایان رسیده چین —  ساخت جزایر مصنوعی  و زیر بنا برای آن ها — را پیشنهاد کند. « یوهو»  هیچگونه امکانی  برای لغو این اقدامات و نتایج آن ها پیشنهاد  نمی کند.  درعوض  گزینه مجازات چین پیشنهاد می شود  آنهم با استفاده از سوژه ای که هیچگونه ارتباطی با  مسأله دریای جنوب چین ندارد.  اکثر  اقدامات پیشنهادی باعث خشم چین خواهد شد  و هیچگونه تأثیری بر  قدرت و مقاصد چین نخواهد گذاشت.

در بین پیشنهادات « یوهو»  گزینه های متفاوت جنگ تجاری جای مهمی دارند.  اولین ایده- برقراری تحریم  بر علیه شرکت های چینی است که در ساخت جزایر شرکت داشتند.  اینگونه تحریم ها  (به عنوان نمونه  در  عرصه مالی) درهای بازارهای جهانی را به روی آن ها خواهد بست  و آن ها را مجبور به انتخاب خواهد کرد  — شرکت در ساخت جزایر و یا  ادامه تجارت عادی و نرمال.

شرکت China Communications Construction Company تحت عنوان مخفف  CCCC Dredging  نقش مهمی  در ساخت جزایر مصنوعی ایفا کرده است.  این شرکت  مانند کمپانی های دولتی دیگر از حق انتخاب برخوردار نیست.  مدیریت شرکت مجبور به اجرای دستورات دولت است —  هیچگونه « انتخابی» در اینجا  مطرح نخواهد شد.  تحریم ها بر علیه این  شرکت و شعبات آن هیچگونه  اهمیت مهمی برای چین نخواهد داشت و برقراری تحریم  بر علیه تمام سیستم CCCC با توجه به  مقیاس آن  و تنوع تجاری  و نقش آن در تأمین  معاملات  به آغاز جنگ شدید  اقتصادی  با  عواقب غیر قابل پیش بینی منجر خواهد شد.

پیشنهاد می شود  از  امکانات مختلف  سازمان های آمریکا برای  برقراری تحریم بر علیه چین در پاسخ به « رفتار بد» چین در دریای جنوبی  استفاده شود. تلاش  حمله به تجارت آمریکا — چین  بطور کلی و وارد کردن ضرر و زیان به شرکت های  چین و  بخش اقتصادی  که ربطی با  موضوع جزایر ندارد به جنگ  تجاری خواهد انجامید که تبال تحریم ها  و لغو متقابل  آن ها را در برخواهد داشت (با آبروریزی آمریکا).

ایده  محدود سازی ارتباط نظامی با چین با باز پس گرفتن دعوتنامه  نیروی دریای چین برای شرکت در « ریمراس 2018»  در تضاد با  خط مشی قبلی آمریکا در خصوص توسعه  تماس های نظامی با چین  است که برای  دستیابی به ایجاد امکان وسیع حمل و نقل  و  کاهش موارد خطرناک  و  احتمال  غیر قابل پیش بینی بودن  رفتار مطرح شده بود.  شرکت چین در رزمایش « تحسین » چین به دلیل « رفتار  خوب» نبود.  این اقدامی در جهت تأمین امنیت  بود که نظامیان امریکایی تا  مدتی پیش ضروری می پنداشتند.  ایده دعوت از تایوان برای شرکت در رزمایش باعث تضعیف چین نخواهد شد اما خشم پکن را برخواهد انگیخت.

خطرناک ترین ایده اعزام کشتی جنگی آمریکا به منطقه 12 میلی  اطراف جزایر مصنوعی با نادیده گرفتن موازین (innocent passage) « عبور صلح آمیز» است.  در این جا می توان در انتظار  جواب چین  با بحران های آتی بود که  بعید است آمریکا برای  آن آماده باشد.  هم اکنون در صورت بروز  درگیری ناگهانی در دریای جنوبی چین، پکن  از برتری برخوردار است.  امید به اینکه  چینی ها بترسند و « عقب نشینی» کنند  بی اساس است.  چین می تواند  هم از ناوگان دریایی خود استفاده کند و  هم از ابزار های مختلف دیگری  که « جانبازان دریایی»  که بخش ذخیره ناوگان  کشتی های ماهیگیری هستند  استفاده کند. آنها  می توانند برای ایجاد  مانع در شناوری کشتی های  دشمن بدون  استفاده از سلاح  مورد استفاده قرار بگیرند.

بطور کلی  کاربرد  جنگ اقتصادی توسط آمریکا  که بر علیه روسیه در جریان بحران اکراین  بی تأثیر بود و با هرج ومرج و حرکات تهاجمی  و ژست های بی معنا همراه بود می تواند باعث خستگی  آسیای شرقی از واشنگتن شود.  در نتیجه آمریکا بجای مجازات چین، زمینه ای برای پیشرفت منافع چین فراهم خواهد ساخت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала