گزارش و تحلیل

دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiمجلس سنای آمریکا
مجلس سنای  آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افسانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا 5 سال پیش خلق شد.

در مجلس سنای  آمریکا اولین گزارش شفاهی در باره جریان بازرسی  « دخالت فرضی»  مسکو در انتخابات  ریاست جمهوری در آمریکا در سال  2016 میلادی ایراد شد. ریچارد بر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا اطلاع داد که کارشناسان  بخش اعظم  هزار صفحه اسناد محرمانه  را مطالعه کرده اند.  در عین حال، به گفته وی ، بازرسی ها در مرحله اولیه قرار دارد  و نتیجه گیری در این مرحله « عاقلانه» نخواهد بود.

به گفته میخائیل سینِلنیکوف — اوریشاک، کارشناس سیاسی و آمریکاشناس، افسانه گویا دخالت روسیه در انتخابات  ریاست جمهوری آمریکا  که توسط  رسانه های آمریکایی و رهبری حزب دمکراتیک، خلق شد بدون وابستگی به  حقایق مشخص،  زندگی مستقلانه خود را آغاز کرد.

—  تا کنون  هزاران «عموی جدی» در این خصوص بیانیه صادر کرده اند — آری  همانا عموهایی  که سعی می کنند آدمهای جدی به نظر آیند.  نشریاتی که سعی می کنند  نشریات مشهوری  به نظر آیند  هزاران مقاله در این خصوص نوشته اند.  برنامه های  رادیو و تلویزیونی  و جنجال… و بعد از این همه تلاش،  هیچ گونه ثبوت دخالت روسیه در انتخابات پیدا نشد! پس این همه تلاش  بیفایده بوده است؟  خیر اینطور نیست. این داستان  زندگی خاص خود را طی می کند».

به عقیده کارشناس روسیه،  خالقان افسانه  دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، نگران فقدان هر گونه ثبوتی  به نفع این گزینه نیستند.

—  در اینجا به یاد لطیفه قدیمی افتادم « یا او دزدی کرده یا او را غارت کردند، کلا  نمی توان از سر و ته این ماجرا سردرآورد». هیچگونه  اساسی برای نتیجه گیری ضد روسی وجود ندارد  اما آنها بهرحال  خود را به این موضوع قانع کرده اند  که  روسیه به نحوی در  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده است، ولی ثبوتی وجود ندارد.  بهرحال افسانه زاده شد».

کارشناس سیاسی روسیه معتقد است  که  در مورد کنونی، این را می توان « عملیات استاندارد» حزب دمکراتیک دانست.

—  دمکرات ها قبلا نیز  سعی کرده بودند  افسانه « دخالت روسیه»  را  « وارد بازی کنند».  کمتر کسی به یاد دارد  که قبل از  دور دوم  انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهور، نشریه « نیویورک تایمز» مقاله ای در باره  « میت رومین» (  کاندید  ریاست جمهوری در انتخابات  سال 2012 میلادی از حزب جمهوریخواه)  نوشته بود که  گویا پسر رومین به مسکو سفر کرد و مذاکرات محرمانه ای  انجام  داد و روس ها سعی کردند  دخالت کنند و جمهوریخواهان را  به طرف خود  جلب کنند.  در آن زمان،  پس از انتخابات، این نوع حرف ها به جایی نرسید، زیرا اوباما پیروز شد.  اما حالا دونالد ترامپ پیروز شده است و همه چیز  با شدت تمام   دوباره وارد میدان عمل می شود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала