گزارش و تحلیل

باندهای نانویی و پهپاد هوشمند

© Sputnik / Evgeny Biyatov مرکز پژوهش های نانو در روسیه
مرکز پژوهش های نانو در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باندهای نانویی و پهپاد هوشمند اختراعات مرکز نانویی زلنوگراد است.

مهندسان و دانشمندان روسیه محصولات داخلی « IT» و صنعت نانویی- باندها و پودرهایی که بسرعت  باعث بند آمدن خونریزی می شوند، سیستم آنالیز « دی. ان.آ» که قادر به کشف بیماری سل با کمک یک قطره خون است، دستگاه هدایت اتوماتیک برای پهپاد که قادر به کار بدون ارتباط ماهواره ای و خیلی چیزهای دیگر است را معرفی کردند.

تمام این وسایل  توسط دانشمندان و مهندسانی اختراع شده اند که در سال 2010 میلادی در بخش های مختلف مرکز فناوری نانو زلنوگراد  وابسته به شرکت « روس نانو»، انستیتوی الکترو تکنیک مسکو و  مرکز  فناوری نانو — تکنولوژی زلنوگراد  کار می کردند. هدف از این برنامه —  توسعه بیو تکنولوژی ، نانو — میکروالکترونیک  و ساخت  مواد جدید و فناوری « سبز» است.

آکسانا شایماردانووا  رئیس بخش  بازاریابی  مرکز  فناوری نانو — تکنولوژی زلنوگراد   در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت که قصد ما حمایت از مخترعان  و نوآورانی است  که ایده های جالبی پیشنهاد می کنند  ولی  نمی توانند سرمایه اجرای آن ها را تأمین کنند.

 عجایب طب نانویی

متخصصان در  انواع مختلف رشته های زیست پزشکی  مرتبط با  فناوری نانو به موفقیتهای زیادی دست یافته اند.

به عنوان مثال،  شرکت «  راه حل های جدید  زیست پزشکی»  پودر و باندهای خاصی بر اساس  ذرات نانو اختراع کرده است که امکان  بهبود زخم  در یک چشم برهم زدن را  فراهم می سازد.  این ذرات از  « هیتوزان» —  پلیمر شکری ، پوسته بندپایان  و  بعضی  افزودنی های پروتئینی و دیگر مولکول ها تشکیل شده اند.

به گفته سرگی بروسوف  رهبر علمی پروژه،  این نوع ذرات نانو  با جذب سریع آب از خون، بسرعت باعث  التیام زخم می شوند.  بدین ترتیب سرعت انعقاد خون در مقایسه با التیام طبیعی زخم  بیشتر است. در این روش، تمرکز « فیبرینوژن»  و دیگر الیاف  پروتئینی  بیشتر است که باعث لخته شدن خون می شود. بعلاوه ذرات « هیتوزان»  بخوبی به  بافت  عضو می چسبند  که در نتیجه لخته مصنوعی ایجاد می شود که باعث حفظ  جان بیمار تا قبل از رساندن وی به بیمارستان خواهد شد.

قدرت تأثیر این پودر نانو  آنقدر است  که  باندی بر اساس آن  می تواند مانع از خونریزی رگ های خونی ران شود. آزمایشات روی گوسفند نشان داد که  فقط دو دقیقه برای  انعقاد خون در  ران کافی خواهد بود.

چشمان پهپاد

یکی دیگر از طرح های مخترعان روسیه که می تواند برای  ساکنان کشورهای پیشرفته و  شمال کم جمعیت روسیه جالب باشد — پهپاد با « چشمان» ویژه است  که نیازی به علایم دائمی ماهواره ای  ندارد.

 این «چشمان پهپادی»  در شرکت « میرپ — ایس»MIRP-IS ساخته شده است که بدشواری می توان آن را  یک وسیله نو در بازار  فناوری عالی روسیه دانست  — زیرا در  بخش فناوری عالی  « رو نت»  به عنوان  طراحان « هایپر بوک» — Hyperbok- ربات اسباب بازی  معروف هستند  که می تواند صدای  صاحب  خود را به خاطر بسپارد،  خودآموز  و  با محیط اطراف در تماس است.

 پاول اسکریپتسوف،  یکی از طراحان  « هایپر بوک»  از انستیتوی فیزیک — فنی مسکو در « دولگوپرودنی» گفت که  « هایپر بوک»  در زمان نامناسبی وارد بازار شد.  اواخر سال 2014 میلادی  ، ارزش روبل بشدت سقوط کرد  که به این دلیل  قیمت ربات  دو تا دو ونیم بار  افزایش یافت  و  برای خریداران خیلی گران بود که در شرکت « میرپ — ایس»  روی  فروش زیاد آنها حساب کرده بودند.

فناوری مورد استفاده در « هایپر بوک»  توجه شرکت های  دیگر روسیه را به خود جلب کرد و آن ها به شرکت « میرپ — ایس» پیشنهاد کردند از طرح های خود در ساخت هدایت اتوماتیک پهپاد ها استفاده کنند.

شبکه عصبی که برای « هایپر بوک» طراحی شده است  به برنامه نویسان  « میرپ — ایس» کمک کرد  الگاریتمی  طراحی کنند  که با کمک آن ، دستگاه های  پهپاد می توانند به معنای واقعی کلمه موانع موجود روی نقشه محل را « ببینند»  و بطور اتوماتیک  به حرکت خود ادامه بدهند و وظایف محوله را اجرا کنند، حتی اگر ارتباط با  خلبان و یا دستگاه ناوبری ماهواره ای  قطع شود.

علاوه بر این  پروژه ها ، دانشمندان و مهندسان  مرکز  فناوری نانو زلنوگراد  طرح های دیگری را معرفی کردند  که آینده دار و جالب هستند  — « ابرباتری» برای دستگاه های رنتگن، چاپگر سه بعدی پیشرفته  « دزاینر 250» از « پیکاسو»  که با دو نوع پلاستیک و گیرنده های منحصربفرد و نیروی میدان مغناطیسی  کار می کند  که بر اساس  ذرات نانو ساخته شده اند و همچنین اینترنت  که از طریق  شبکه معمولی برق  در فاصله یک کیلومتری قابل استفاده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала