گزارش و تحلیل

یک سیاست شناس: ایران برای جلوگیری از تجاوز آمریکا خودش ضربه اول می‌زند

© AP Photo / Mahdi MarizadИранский военный корабль Альборз
Иранский военный корабль Альборз - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین دهقان وزیر دفاع ایران در خصوص حضور آمریکا در خلیج فارس گفت که آمریکا باید خلیج فارس را ترک کرده و دیگر برای کشورهای این منطقه مزاحمت نکند

وزیر دفاع ایران، خواستار خروج آمریکا از منطقه خلیج فارس و عدم ایجاد مزاحمت است - اسپوتنیک ایران
وزیر دفاع ایران، خواستار خروج آمریکا از منطقه خلیج فارس و عدم ایجاد مزاحمت است
وزیر ایرانی گفت: آیا پذیرفتنی است دزد مسلح جاهلی وارد خانه کسی شود و انتظار داشته باشد که برای او فرش قرمز هم پهن کنند؟ این هم از موارد جاهلیت مدرن قرن بیست و یکم است

پروفسور سرگئی سوداکوف کارشناس در امور آمریکایی، استاد آکادمی علوم نظامی مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که وضعیت ایران در دوره اخیر مستحکمتر شده است. وی افزود:

«ما شاهد آن هستیم که که وضع ایران در مقایسه با یک، دو، سه و چهار سال پیش به مراتب بهتر شده است. این تنها به خاطر نزدیکی آن به چین و یا روسیه نیست. ایران پدافند های خوب اس — 300 از روسیه دریافت کرده است. ما داریم با ایران مشارکت می کنیم. ایران در اختلاف با سوریه عضو ائتلاف شده و همراه با نیرو های دولتی سوریه با موفقیت عمل می کند. ایران مواضع خود را در خاور نزدیک تقویت می‌کند و دارد سر بلند می کند».

به عقیده این کارشناس روس، اعلامیه وزیر دفاع ایران در حکم هشداردهی به آمریکا است. وی گفت:

«پرزیدنت دونالد ترامپ ایران را دولت تروریستی شماره یک خواند. این اتهام وزینی است که به اثبات احتیاج دارد. ایران به خوبی درک می‌کند که آمریکا می‌تواند به اقدام های شدید از جمله اعمال نظامی متوسل شود. همانا به این خاطر ایران با سبقت گرفتن از اقدام های تجاوزکارانه آمریکا خودش ضربه اول میزند».

به گفته سرگئی سوداکوف، ایران به آمریکا می فهماند که واشنگتن باید آمادگی و امکانات خود را برای وارد شدن به اختلاف نظامی ارزیابی کند. او گفت:

«وزیر ایرانی یک چیز ساده می گوید: آمریکا باید گور خود را از سرزمین های ابا و اجداد ایرانی گم کند. برای آمریکا که حالا در خلیج فارس حضور دارد و ذخایر طبعی این حوزه را می مکند جا در این حوزه وجود ندارد. این یک ضربه حساس به دیپلماسی آمریکا است. این به معنای آن است که اگر آمریکا باز هم بگوید که ایران یک دولت تروریستی است کار برایش ناگزیر نه به اختلاف سرد بلکه به درگیری گرم خواهد کشید و رهبری آمریکا باید امکانات و آمادگی خود را برای تن در دادن به این درگیری ارزیابی کند».

این سیاست شناس در پایان گفت:

«باید یک چیز ساده را در نظر گرفت. آمریکا می‌تواند هر طوری شده به ایران تهدید کند. ولی جنگ با ایران برای همه غمگین خواهد بود. این جنگ سراسر خاور نزدیک را از ثبات انداخته و بر اثر آن این حوزه تجزیه خواهد شد و به جنگی تبدیل خواهد بود که قابل مقاسیه با جنگی در عراق یا افغانستان نخواهد بود».

گفتنی است که با روی کار آمدن دونالد ترامپ مناسبات ایران و آمریکا بصورت چشمگیری تیره شده است. ترامپ گفته بود که بقدری به ایران نیک خواهد بود که باراک اوباما بوده است. صاحب جدید کاخ سفید به برجام حاصله در 2015 چشم انتقادی دارد. مطابق این سند قرار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ازای تأیید جنبه صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تحریمات علیه این کشور را لغو کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала