گزارش و تحلیل

کارشناس نظامی در مورد خرید تسلیحات روسی توسط هند

© Sputnik / Alexey FilippovМногоцелевой вертолет Mи-17В-5 на Международном военно-техническом форуме "АРМИЯ-2016"
Многоцелевой вертолет Mи-17В-5 на Международном военно-техническом форуме АРМИЯ-2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویکتور کلادوف، مدیر همکاری های بین المللی شرکت دولتی "Rostec" به خبرنگاران اعلام نمود که در سال 2017 روسیه و هند قرارداد های تحویل 48 بالگرد Mi-17V-5 و چهار ناوچه پروژه 11356 را منعقد خواهند نمود.

ناوچه های پروژه 11356 از سال 2016 در ناوگان روسیه مورد استفاده است. کشتی های مذکور در عرشه خود قادر به حمل سامانه موشک های ضد هوایی "Shtil-1"، توپخانه و اژدر پرتابی می باشند.
بالگرد MI-17V-5 ، نسخه صادراتی بالگرد MI-8 به شمار می رود و از آن برای انجام ماموریت های ملکی و نظامی استفاده می شود. هند به خرید این هلیکوپترها ادامه داده و در حال حاضر حدود 150 چنین فروند در نیروی هوایی کشور موجود است.
الکسی لئونکوف، مدیر بازرگانی مجله "تجهیزات و ادوات جنگی وطن" و کارشناس نظامی در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" اشاره نمود که روسیه پیشتر ناوچه های پروژه 11356 به هند تحویل می داد. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


ناوچه ها تحت نام "تالوار" وارد هند شدند. و تحویل ادامه دارد. یعنی هند ناوچه ها را دریافت می نماید که به آنها آشنایی کامل دارد. ویژگی در این است که به جای موشک های ضد کشتی "اونیکس"، هندوها موشک خود را موسوم BrahMos روی ناوچه ها نصب می کنند. در ضمن، روسیه نیز در طراحی آن شرکت می نماید و هندوها از کشتی های مذکور خیلی راضی هستند. آنها علاقمند نصب موشکهای فوق هم در کشتی ها و هم در سامانه های زمینی و هوایی هستند".


کارشناس مزبور توضیح داد که روسیه به هند دو ناوچه تحویل خواهد داد و دو ناوچه دیگر هندوها برنامه دارند در کارخانه کشتی سازی خود بسازند. مصاحب مزبور در این مورد خاطرنشان می نماید: 


" هند، به برنامه خود موسوم به "Make in India" ادامه دارد. آنها این یا آن سلاح را به عنوان نمونه خریده و پس از آن هندوها شروع به جمع آوری و تکمیل آن در داخل کشور خود می کنند. مثلا جنگنده Su-30 همین طور ساخته شد. این اقدام مهم و صرفا اقتصادی است، شغل های جدید ایجاد و سرمایه گذاری داخلی جلب می شود".


به گفته کارشناس مزبور، هند، خریدار دائمی تسلیحات روسی و علاقه مند به طیف گسترده ای آن می باشد. کارشناس مزبور در ختم مصاحبه چنین نتیجه گیری می نماید: 


"هند نه تنها به کشتی ها و هواپیماها علاقه مند است. هندو ها به تانک، سیستم های توپخانه و سلاح های کوچک علاقه دارند. یعنی بازار فروش به اندازه کافی جادار است. اگر به موارد سطح قراردادها که با هند منعقد شده است اشاره شود رقم آنها به ده ها میلیارد دلار می رسد. علاوه بر این، همسایگان هند یعنی ایران، پاکستان و کشورهای عربی به فکر می افتند: اگر هند، پیشرفته ترین سلاح ها را می خرد، پس چرا ما مسلح نمی شویم. به این دلیل، به سلاح روسی علاقه فوق العاده است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала