گزارش و تحلیل

خط قرمزی برای پدرخوانده

© AFP 2023 / Joseph EidРазрушенный район Алеппо
Разрушенный район Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دروغ بزرگ اسرائیل مبنی بر هدف قراردادن یک محموله مهمات که بنا بوده به دست حزب الله برسد فقط توسط افرادی باور می شود که هیچ آشنایی ای با مختصات جغرافیایی سوریه ندارند. در مقابل ساده ترین کارشناس می تواند به شما بگوید که تنها هدف حمله هفته اخیر جنگنده های اسرائیلی به پایگاه ارتش سوریه پشتیبانی از نیروهای داعش بوده.

کافی است به نقشه سوریه نگاه کنید تا متوجه شوید منطقه تدمر یا پالمیرا در جایی قرار دارد که محل رفت و آمد به حساب نمی آید و در آنجا یا نیروهایی قرار دارند که در حال مبارزه با تروریست های داعش می باشند و یا نیروهای داعش. وقتی که هواپیماهای اسرائیلی پایگاه ارتش سوریه را هدف قرار می دهند این بدین معنا است که اینان می خواهند از پیشرفت عملیات بر علیه داعش جلوگیری به عمل آورند و از موفقیت ارتش سوریه و همپیمانانش بر علیه تروریست ها ناراضی هستند.
در مصطلح سیاسی اسرائیلیها تلاش داشتند خط قرمزی را برای پیشرفت ارتش سوریه در سرزمین خود ترسیم کنند، اما چرا؟
چون مشخص است شکست داعش به نفع اسرائیل نمی باشد.

Самолеты израильских ВВС C-130 Hercules и C130J Super Hercules - اسپوتنیک ایران
هواپیما های جنگی اسرائیل پس از حمله به اهدافی در سوریه موشک باران شدند
از زمانی که گروه های تروریستی به جان مردم سوریه و عراق و منطقه افتادند می توان گفت تنها اسرائیل بود که در منطقه توانست مزه خواب راحت را بچشد.
همه دشمنان اسرائیل سرگرم جنگ و کشت و کشتار یکدیگر بودند و هستند و بدیهی است در چنین شرایطی تا زمانی اسرائیلی ها می توانند خواب راحت داشته باشند که چنین شرایطی ادامه یابد، یعنی دشمنان اسرائیل با هم درگیر بمانند.
زمانی که ارتش سوریه و همپیمانانش تلاش داشتند شرق حلب را آزاد کنند اسرائیل کمک های شایانی به داعشی ها کرد تا شهر تدمر یا پالمیرا را از دست ارتش سوریه خارج کنند و در همان زمان هم اخبار زیادی در مورد حمایت اسرائیل از داعش و هلیبرد نیرو و تجهیزات و اسلحه سنگین توسط اسرائیل برای داعش رد و بدل شد.
هدف اسرائیل هم پر واضح بود. تلاش برای انحراف جنگ از سمت حلب به سمت پالمیرا.
اما ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن بدون توجه به این نقشه انحرافی حلب را آزاد کردند و سپس دست به کار شدند تا پالمیرا را پس بگیرند.
مشخص است پیشرفت ارتش سوریه و همپیمانانش آنقدر سریع بود که اسرائیلی ها را به ترس واداشت و اینان برای جلوگیری از شکست داعش دست به کار شدند.
مساله ای که در برنامه ریزی اسرائیلی ها جا نداشت واکنش ارتش سوریه و همپیمانانش به حساب می آمد.
اسرائیلی ها پیش بینی می کردند هواپیماهایشان همانند قبل با قلدری اهداف مورد نظر را در سوریه هدف قرار دهند و بدون هیچ مشکلی به پایگاه های خود باز گردند اما اینبار با واکنش تند ارتش سوریه مواجه شدند.
Сирийский город на Голанских высотах, подвергшийся авианалету израильских ВВС - اسپوتنیک ایران
حمله هوایی اسرائیل به مواضع ارتش سوریه
موشک های ضد هوایی سوریه نه فقط به هواپیماهای اسرائیل شلیک شدند و آنها را تا 350 کیلومتر دنبال کردند بلکه دو روز بعد یک هواپیمای بدون سرنشین را هم سرنگون کردند تا نشان دهند معادلات تغییر کرده و پدر خوانده حق ندارد برای دفاع از نوچه های خود وارد میدان شود.
برخی بنگاه های خبری حتی ادعا داشتند حزب الله در پاسخ به شلیک یک موشک از طرف هواپیماهای اسرائیلی به سمت نیروهای خود در تدمر یک موشک به سمت پایگاهی که این هواپیماها از آنجا پرواز کرده بودند شلیک کرد و با اینکه می دانست که این موشک هدف سیستم های دفاع هوایی اسرائیل قرار خواهد گرفت خواست یک پیغام تند به اسرائیلی ها بدهد.
اولا دفعه دیگر اگر هواپیماهای اسرائیلی بلند شوند پایگاهی برای بازگشت پیدا نخواهند کرد.
دوم اینکه موشک های حزب الله می توانند به راحتی بدون هیچ مشکلی شعاع 350 کیلومتری اسرائیل داخل اسرائیل را هدف قرار دهند. که البته اگر بنا باشد حزب الله عمق بیشتری را هدف قرار دهد یک موشک را روانه نمی کند بلکه چند موشک را شلیک می کند تا دفاع های هوایی سرگرم مقابله با این حجم انبوه از موشک ها شوند و موشک های اصلی بتوانند به سمت هدف خود بروند. کاری که حماس و جهاد اسلامی با موفقیت انجام دادند و توانستند متوجه شوند چگونه می توانند در گنبد آهنین اسرائیل نفوذ کنند. تعدادی موشک چند صد دلاری می فرستند تا اسرائیلی ها موشک های چند میلیون دلاری خود را خرج کنند و سپس موشک های اصلی را می فرستند.
سوم اینکه شرایط میدان تغییر کرده و دیگر رفتار های اسرائیل بر علیه جبهه مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند.
احضار سفیر اسرائیل در موسکو به وزارت خارجه واعتراض روسیه به این عملکرد اسرائیل در کنار واکنش ارتش سوریه و همپیمانانش نشان داد که اینبار یک خط قرمز برای اسرائیل ترسیم شده و دیگر اینگونه نیست که اسرائیلی ها هر وقت بخواهند بتوانند مواضع مختلف در داخل سوریه را هدف قرار دهند.
در کنار این ماجرا واکنش خنثای واشنگتن هم نشان داد که ایالات متحده هم با ترسیم این خط قرمز موافق می باشد.
ظاهرا خط قرمزی که اسرائیلی ها تلاش داشتند برای سوریه و همپیمانش بکشند اینبار برای آنها کشیده شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала