گزارش و تحلیل

روسیه در بازار آسیای جنوب شرقی، شرکا و قرارداد های جدید

© Photo / Sukhoi CompanyРоссийский истребитель Су-35
Российский истребитель Су-35 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از نمایشگاه تسلیحاتی LIMA-2017 که در جزیره مالزی "لانگ کاوی" برگزار شده است از قرارداد های جدید تسلیحاتی روسیه با کشورهای آسیای جنوب شرقی خبری می آید.

آنتون تسوِتکوف، کارشناس مرکز طراحی راهبردی در تفسیر خود برای رادیو Sputnik خاطر نشان می نماید که بازار تسلیحات منطقوی مذکور علی رغم دوری جغرافی حائض اهمیت خاص برای روسیه می باشد. همزمان تقاضای فزاینده، فقط بیانگر کیفیت عرضه روسی نه، بلکه تشنج منطقوی هم است.
در حال حاضر شرکت تسلیحاتی روسیه توافق شرایط اجرای قرارداد فروش 12 تا 18 جنگنده چند منظورۀ سوخو —35 که هواپیمای دور انتقالی می باشد و چندی پیش به چین تحویل شده است روی میز مذاکره با کشور اندونزی است. در میان خریداران بالقوه دیگر ویتنام و ونزوئلا عنوان می شوند هر چند که امروز قابلیت خرید نزوئلا زیر سوئال است.

هواپیمای سو -34 ساخت روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بمب افکن مدرن روسی
علاوه بر این خبری مبنی بر امضاء قرارداد خرید دو زیردریایی دیزلی و برقی طرح 636 موسوم به "وارشاویانکا" تحت بررسی با شرکای اندونزی است. پارسال در چارچوب قرارداد همکاری نظامی و فنی با ویتنام، آخرین از شش زیر دریایی فوق به این کشور تحویل شد. نماینده آژانس دولتی همکاری نظامی و فنی همچنین اعلام نمود که پارتی اضافی هواپیما های جنگی و تمرینی "یاک-130 " به میانمار تحویل شده است.
فعالیت جدی شرکت تسلیحات روسی در نمایشگاه مذکور، تذکر و یادآوری مجدد روسیه مبنی بر این که بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی اهمیت فوق العاده برای این کشور دارد. در حال حاضر عمده ترین خریدار تسلیحات روسی ویتنام می باشد ولی برای کشورهایی مانند مالزی، تسلیحات روسی، به ویژه هوانوردی، برای بالا بردن سطح آمادگی جنگی نیروهای مسلح خود، اهمیت تعیین کننده دارد. گام های اولی در استقامت همکاری نظامی و تکنیکی با شرکای دور از تصور یعنی تایلند و فیلیپین برداشته می شوند.
بازار تسلیحات و ادوات نظامی، از بازار های ندرت آسیای جنوب شرقی است که برای روسیه قابلیت بیشتر رقابت دارا می باشد. تسلیحات نسبتاً ارزان ولی با کیفیت بالا، بدون کدام "توش" مطالبات سیاسی یا بازی دوپهلو در زمینه دمکراسی و حقوق بشر امکان رقابت در بازار توسعه یافته منطقه را مهیا می سازد. پس، تشنج رو به افزایش در آسیای جنوب شرقی رشد تقاضای دفاعی را تشویق می نماید. نگرانی از بلند پروازی متقابل کشورهای منطقه، آنها را از امید قوت بازدارنده حقوق بین المللی یا اظهارات صلح دوست مأیوس ساخته به مدرنیزه کردن تسلیحات خود وادار می نماید. در جایی که دریافت کمک نظامی از ایالات متحده امریکا به معنای از دست دادن اعتماد چین است و غیر از این امکان دارد با بعضی محدودیت های داخلی روبرو شود. انگیزه های روسیه، برعکس در پکن مورد شک و تردید نیست.
درک آن مهم است که معاملات تسلیحاتی روسیه در آسیای جنوب شرقی، در قیاص سیاست بیشتر جنبه تجارتی دارد. ولی صادرات تسلیحات، ابزار مهم بوده و تأثیر سیاسی آینده آن را نباید کم بها داده و دست کم گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала