گزارش و تحلیل

تانک « کرار» ساخت ایران

© Photo / УКБТМتانک تی 90 م
تانک تی 90 م - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تانک « کرار» ایران چند نکته آشنا به چشم می خورد.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  رسانه های ایرانی، وزارت دفاع ایران آغاز تولید سریال  تانک « کرار» در  جمهوری اسلامی ایران را  اعلام کرد. اعلامیه رسمی  مذکور پس از معرفی  تانک جدید در سازمان صنایع دفاعی ایران صادر شد.

 روز 12 ماه مارس، حسین دهقان  وزیر دفاع ایران  در مراسم  معرفی تانک جدید  حضور داشت.  وی در خصوص تانک « کرار» گفت:

سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق وامکان شلیک توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را از ویژگی‌های تانک «کرار» است».

آغاز تولید انبوه تانک های  الهام گرفته از تی- ۹۰ روسی در ایران (ویدیو) - اسپوتنیک ایران
آغاز تولید انبوه تانک های الهام گرفته از تی- ۹۰ روسی در ایران (ویدیو)
تصادفی نیست که متخصصان، تانک « کرار»  را کپی تانک  روسی « ت-90 اس. ام» می نامند که نوع مدرن تر  تانک  مشهور « ت — 90»  است.

  ولادیمیر باگاترییف،  ژنرال و رئیس هیئت مدیره   انجمن ملی افسران ذخیره  نیروهای مسلح  روسیه در این خصوص گفت:

ابتدا ایرانی ها قصد داشتند تانک های روسی « ت — 90 اس. ام» را خریداری کنند. سفرهای هیأت های  نمایندگی دو کشور نیز انجام شد.  اما  در این اواخر  وزیر دفاع ایران اعلام کرد که  خودشان تانک خواهند ساخت.  آنها مشخصات تانک را فاش نمی سازند.  اما می توان با توجه  به نکاتی چند  در رابطه با مشخصات تانک ایرانی حدس زد:  تا کنون ایرانی ها از سه نوع تانک  « ت —72»  برخوردار بودند (ایرانی ها 500  تانک از این نوع دارند)، آخرین تانک « ذوالفقار-3»  شباهت زیادی به  تانک « ت —72» دارد  و  نزدیک به  تانک « ت —90» است.  توپ 125 میلیمتری  و موتور آن  شباهت زیادی به  این تانک دارد  البته با افزایش  غلطک (تانک روسی  شش غلطک دارد و تانک ایرانی 7 غلطک). سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق از دیگر مشخصات تانک ایرانی است».

به عقیده کارشناس روس، در تانک ایرانی  چند نکته آشنا نیز  مشاهده می شود.

 

  • —  اساس تانک ایرانی — تانک « ت90» روسی است ولی آنها بعضی چیزها را از  تانک  آمریکایی « آبرامس»  و « می —60» به عاریت گرفتند  و حتی عناصری از تانک قدیمی آمریکایی « ام —48» در تانک ایرانی مشاهده می شود و نکاتی چند را سعی کردند از  تانک های انگلیسی « چفتن»  کپی کنند.  هر چیز خوبی که در دنیا وجود دارد را جمع کرده و  سعی می کنند  از آن ها تانکی برای خود بسازند».

 

اما به گفته کارشناس روس تانک ایرانی « کرار»  از نظر پارامترهای چندی  با تانک « ت —90» روسی فاصله زیادی دارد.

 

  • —  ایرانی ها فاقد « مکتب تانک سازی جا افتاده» هستند و عمدتا کارخانه های  بزرگ مونتاژ در آنجا وجود دارد.  بعید است بتوان از ایران ساخت فناوری های بسیار پیشرفته را انتظار داشت.  از اینرو  نمی توان با اطمینان گفت که  تانک ایرانی « کرار»  شبیه تانک روسی « ت. 90» است. تفاوت این دو تانک  زیاد است، از ویژگی های زره گرفته تا  امکاناتی که تانک روسی  از آن ها برخوردار است».

 

کارشناس روس در خاتمه  امکانات  مجتمع نظامی — صنعتی ایران را  عالی ارزیابی کرد:

 ساخت  فناوری  زرهی  و  پدافند هوایی در ایران بحد کافی پیشرفته است.  ایرانی ها سعی می کنند  سیستم های تسلیحاتی دیگر را تولید کنند که نزدیک به انواع مدرن کنونی باشد. از اینرو هر آنچه  خوب است را جمع آوری می کنند.  نباید به توانایی ایران در این رشته کم بها داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала