گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: ترامپ قبل از دیدار با پوتین، دستور ملاقات را "صیقل می نماید"

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoسازمان اطلاعات آمریکا نمی تواند ارتباط ستاد ترامپ با روسیه را ثابت کند
سازمان اطلاعات آمریکا نمی تواند ارتباط ستاد ترامپ با روسیه را ثابت کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اظهار نمود که دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهور روسیه و آمریکا می تواند در اجلاس G-20 در هامبورگ در ماه ژوئیه برگزار شود.

آقای پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان بیان کرد: "اگر ما در مورد تاریخ قبل تری نشست به توافق نرسیم، جلسه اشان احتمالا می تواند در اجلاس G-20 در ماه ژوئیه در هامبورگ برگزار شود. چرا که این اولین جایی است که آنها می توانند با یکدیگر تقاطع نمایند".
در پاسخ به سوال، تصور از اولین جلسه دو رهبر چیست، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت:

"آنها با یکدیگر صحبت می کنند." به گفته پسکوف، "مهم این است که آنها یکدیگر را دیده به صحبت شروع کنند."


قبلا در وزارت امور خارجه روسیه اظهار نمودند که آماده سازی نشست پوتین و ترامپ ترتیب می شود، اما از تاریخ و محل ملاقات هنوز اطلاعات در دست نیست. به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه، این موضوع در اولین مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده بود.
لئو کلیپاتسکی، استاد آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار نظر کرد که مورد بحث قرار دادن مسائل سیاسی توسط دو رهبر "در حاشیه" اجلاس سران G-20 بعید بنظر می رسد. مصاحب مزبور در این مورد می گوید:


"باید جنبه عمومی و خصلت ملاقات هم در نظر گرفته شود پس دستور اصلی، موضوعات G-20 است و مذاکرات دو طرف همه جانبه نخواهند بود. معلوم است که صلاحیت و محور کار G-20 ، مسایل اقتصادی و مالی می باشد نه سیاسی".


در همان زمان وی به طیف وسیع دستور دو طرف اشاره نمود.

"بدون شک طرفین می توانند روی مسایل ثبات مالی و روند کار صندوق بین المللی پول بحث و گفتگو و در آینده نزدیک همکاری نماید. به هر حال برای اعاده اقتصاد جهان، جستجوی "طرق" جدید برای بهبود همکاری اقتصادی و علمی و فنی بین روسیه و ایالات متحده آمریکا اهمیت کلیدی دارد".


به نظر مصاحب، طرفین در تسریع ملاقات شتابزدگی نشان نمی دهند. مفسر مزبور در ادامه تحلیل خود می گوید: 


"برخورد تیم کاخ سفید و خود دونالد ترامپ با دستور وسیع توسعه حهان در حال شکل گرفتن است. برای ترامپ نظر متحدین ناتو و اتحادیه اروپا بی اهمیت نیست. محض برای دریافت آن، ترامپ با دوستان مشوره می نماید. مثلا بزودی انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان به آمریکا تشریف می آورد. به این شکل، دستور کار صیقل و جلا می شود. با وجود آنکه از یک طرف باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در روابط با روسیه کار شکنی زیاد کرده بود و از طرف دیگر در سیاست اروپا و در خود ایالات متحده آمریکا نسبت به روسیه جنون و دیوانگی زیاد مشاهده می شود، پس برای هر کس از جمله ترامپ عیار کردن برخورد در چنین شرایط کار ساده نیست".


به نظر مفسر رادیو Sputnik ، آن چیزی که مربوط به تجدید سیاست تحریمی غرب است، تجدید سیاست در این حوزه مستقیم به تغییر برخورد نسبت به روسیه ارتباط دارد. مفسر رادیو Sputnik در ختم مصاحبه می گوید: 


"ما التماس دعا و اصرار برای لغو تحریم ها نخواهیم کرد. خودشان این بازی را در آوردند، در فکر تجدید هم باشند. تجدید نظر سیاست تحریمات تحمیلی، بخشی از تجدید روابط با فدراسیون روسیه و بخشی از این سیاست است. و زمانی که برخورد ها و مختصات این سیاست پیش ترامپ و تیم وی شکل می گیرند،آن زمان موضوع تحریم ها روی میز ظاهر خواهد شد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала