گزارش و تحلیل

سامانه ضد موشکی ایران

© REUTERS / President.irسامانه ضد موشکی « باور» ایران
سامانه ضد موشکی « باور»  ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران سامانه ضد موشکی « باور» را ساخت.

الکساندر پِرِنژیف،  سرهنگ بازنشسته ، سیاست شناس نظامی  و دانشیار کرسی  سیاست شناسی و جامعه شناسی  دانشگاه اقتصاد  « پلخانوف» روسیه  گفت: «  ایران ساخت سامانه  ضد موشکی «  باور-373»  را اعلام کرد  که دست کمی از  سامانه ضد موشکی « اس —300» روسیه ندارد. « باور» را می توان علامت  آمادگی رزمی ایران برای آمریکا و اسرائیل و وسیله ای برای  بالا بردن روحیه  ارتش کشور دانست».

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  آژانس ایرانی « تنسیم» ، عطاء الله صالحی  فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران  اعلام نمود که ایران تکنیک آلات جنگی زیادی تولید می کند  و  در آینده کشور قصد دارد  فناوری جنگی  برتر از انواع  معروف خارجی را بسازد.  وی متذکر شد  که  سامانه ضد موشکی ایرانی  از نوع روسی  « اس —300» برتر است.  به گفته صالحی ، ایران در آینده نیز قصد دارد  مدل هایی بهتر از سامانه های ضد موشکی روسیه بسازد.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرماندهٔ کنونی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران قبلا اعلام کرده بود که « باور —373»  ساخت ایران ، آزمایش خود در رابطه با استفاده از موشک بالستیکی از سر گذراند.

 پِرِنژیف در این خصوص به « اسپوتنیک» گفت: «  ایران با اعلام ساخت سامانه  ضد موشکی « باور —373»  که از سامانه « اس —300» روسی عقب نمی ماند ، علامتی به آمریکا و اسرائیل در خصوص آمادگی رزمی آن کشور فرستاد و از این وسیله برای بالا بردن روحیه ارتش ایران استفاده می کند».

به عقیده کارشناس روسیه،  اعلامیه نظامیان ایرانی در خصوص ساخت انواع  تسلیحات و تکنیک آلات نظامی  فقط حالت سیاسی دارد.

« وقتی ایران واقعا به دستاوردهایی در  زمینه نظامی می رسند، آن را  به اطلاع  جهانیان نمی رساند.  در مورد کنونی، این بیانیه ها را می توان  پاسخی به  بیانیه ضد ایرانی دونالد ترامپ دانست. ایرانی ها همچنین می خواهند  به اسرائیل بفهمانند که  نیروی هوایی آن کشور نمی تواند  بدون مجازات  به تأسیسات ایران ضربه بزند».

 کارشناس روس متذکر شد  که  تمام تسلیحات جدید پدافند هوایی ایران از طرف نظامیان ایران فقط با  نمونه های روسی مقایسه می شوند.

« آنها تکنیک آلات نظامی خود را نه با نوع آمریکایی  و یا کشور دیگری، بلکه  همانا با نوع روسی مقایسه می کنند.  این یکبار دیگر  گواه برتری  تسلیحات روسی  در جهان است».

عماد آبشناس  سردبیر روزنامه « ایران پرس» در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

 

 قرارداد  با روسیه در خصوص تحویل سامانه « اس —300»  در سال 2007 میلادی به امضا رسید، اما اجرای آن به دلیل تصویب قطعنامه  شماره 1929شورای امنیت سازمان ملل  به تاریخ  9 ژوئن سال 2010 میلادی  متوقف شد.  این قطعنامه  فروش تسلیحات مدرن به ایران را ممنوع کرده بود، از جمله موشک و سامانه های موشکی. در سال گذشته پس از  معامله هسته ای ایران با « گروه شش»  در خصوص  مسأله هسته ای ایران ، ممنوعیت بر تحویل « اس —300»  لغو شد.  اواسط دسامبر سال 2016 میلادی  مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه  اعلام نمود که روسیه تحویل سامانه « اس —300» به ایران را به پایان رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала