گزارش و تحلیل

جورج سوروس – پشت پرده تمام وقایع

© AP Photo / Kevin WolfАмериканский миллиардер Джордж Сорос
Американский миллиардер Джордж Сорос - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تظاهرات و اعتراضاتی که اخیرا علیه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در بسیاری از شهرهای بزرگ ایالات متحده آغاز شده، بار دیگر همگان را به یاد شخصیتی مرموز و حتی شوم، به نام جورج سوروس، وا داشته است.

بر اساس تحقیقات روزنامه نگاران، نهادهای مرتبط با سوروس، از این تظاهرات، حمایت مالی می کنند. بسیاری، این سرمایه گذار سالمند را به دخالت در امور کشورهای مختلف متهم می کنند. اما در واقع جورج سوروس کیست و چه هدفی دارد؟
جورج سوروس در سال 1930 در مجارستان و در یک خانواده یهودی متولد شد. پدر او یک وکیل بود و جالب اینجاست که به عنوان مبلغ زبان اسپرانتو، حتی آثار ادبی خود را به آن زبان می نوشت. اسپرانتو — یک زبان ابداعی و فراساخته است که در اواخر قرن 19 توسط لودویک لازاروس زامنهوف، پزشک لهستانی آفریده شد. زامنهوف به عنوان یک یهودی، از تنش های قومی موجود در لهستان آن زمان، رنج می برد و متوجه شد که درگیری های قومی را می توان با ایجاد یک زبان قابل فهم برای همه ساکنان زمین، حل و متوقف کرد. حامیان اسپرانتو معتقدند که چنین زبانِ عاری از ارتباط با اقوام و فرهنگ جامعه، می تواند تا میزان قابل توجهی، تماس های بین المللی را تسهیل کند. مخالفان این زبان، اغلب به رابطه نزدیک سازمان های فراماسونری به تشویق اسپرانتو از جانب آنها، توجه ویژه دارند.
سوروس جوان، از اوان کودکی اسپرانتو را همچون زبان مجارستانی، صحبت می کرد، اما موفقیت خود را در خارج از سرزمین مادری می دید بنابراین در سال 1947 جهت تحصیل به انگلستان رفت و با موفقیت از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن فارغ التحصیل شد. یکی از معلمان او کارل پوپر، فیلسوف معروف لیبرال بود که دروس او بر روی جورج سوروس جوان تاثیر به سزایی گذاشت. بعد از پایان تحصیل، سوروس بالاخره به یکی از آرزوهای خود رسید و موفق به یافتن کار در یک بانک شد. سوروس به سرعت پله های ترقی حرفه ای خود را طی کرده و در سال 1969 صندوق "کوانتوم" را که در زمینه معاملات ارز و سهام فعالیت می کرد، بنیان گذاشت. سفته بازی جرج سوروس در حوزه پول و سهام، باعث شد تا او به سرعت به موفقیت های بزرگ دست یابد و ثروت خود را به صدها میلیون دلار برساند. یکی از موفق ترین عملیات سوروس، سقوط پوند در سال 1992بود که توانست ظرف یک روز بنا به منابع مختلف، از یک تا دو میلیارد دلار کاسبی کند. این که چگونه سوروس با انجام سفته بازی می تواند چنین مبالغ هنگفتی را کسب کند، هنوز به عنوان یک راز باقی مانده است. برخی بر این باورند که راز نهفته در پیش بینی فرآیندهای مالی، مرتبط با استعداد ذاتی اوست، اما شک گرایان معتقدند که او با نمایندگان و نخبگان سیاسی و مالی ارتباط نزدیک دارد و به لطف اطلاعات آنها، سوروس همیشه یک قدم جلوتر از رقبای خود است.
فعالیت های اجتماعی و سیاسی جورج سوروس حتی از امور مالی او جالب تر است. سوروس با کسب میلیاردها دلار، در نظر دارد تا نظم جهان را نیز تغییر دهد. البته این تغییرات رابطه مستقیم به تفکر و نگرش سوروس دارد. بنابراین، یکی از مهم ترین ایده هایی که او برای گسترش آن به شدت حمایت می کند به اصطلاح "هویت جنسیتی" است. بدین معنا که یک فرد نمی تواند به جنسی که از بدو تولد به آن تعلق داشته، محدود شود. به نظر مدافعان هویت جنسی، جنسیت بسته به خلق و خوی هر فردی، می تواند تغییر کند. مثلا اگر یک مرد 40 ساله به طور ناگهانی خود را همچون یک دختر 17 ساله "تلقی کند"، اطرافیان نیز باید او را همچون دختر 17 ساله درک کنند. ضمنا جورج سوروس از حقوق اقلیت های جنسی، فعالانه حمایت می کند.
علاوه بر این، سوروس از سازمانی تحت عنوان "فدراسیون تنظیم خانواده آمریکا "، که به ترویج سقط جنین مشغول است، حمایت می کند. او همچنین به عنوان حامی لغو ممنوعیت استعمال و فروش مواد مخدر سبک، شناخته می شود.
جورج سوروس در بخش سیاست جهانی، حامی ایجاد یک بازار جهانی کار و سرمایه است. در واقع، او طرفدار برداشتن مرزها، بین کشورها و ملت ها است. به همین دلیل او از راه های مختلف، مهاجرت پناهندگان به اروپا را تحریک می کند که در حال حاضر منجر به وقوع عواقب نسبتا جدی اجتماعی شده است. سوروس در اواخر سال های 1980 ، سهم بزرگی در بی ثباتی و فروپاشی کشورهای سوسیالیستی، از طریق حمایت از جنبش های مخالف در داخل آن دسته از کشورها داشت.
سوروس در سراسر جهان، مشغول به کار است. او از طریق بنیاد خود تحت عنوان "جامعه باز" (Open Society Foundations)، مستقر در نیویورک، و همچنین از طریق ده ها شرکت و تشکیلات وابسته به آن، در داخل ایالات متحده و خارج از کشور فعالیت می کند. روسیه نیز با فعالیت های سوروس در سال های 90 میلادی قرن گذشته، مواجه شده است. او بسیاری از سازمان ها را با هدف تضعیف پایه های فرهنگ روسی، تحت پوشش امور خیریه و ایجاد یک "جامعه مدنی" حمایت مالی می کرد. به عنوان مثال، تعداد قابل توجهی از کتب درسی تاریخ روسیه، با حمایت مالی سوروس نگاشته شد که در آن کل تاریخ کشور به زنجیره ای از شکست ها و اعمال شرم آور تعریف شده بود. چنین کتب درسی با مجموعه اشتباهات فاحش، ضربه مهلکی در تخریب نظام آموزشی روسیه نوین زد، نظامی که در دوران شوروی، یک از بهترین ها در جهان بود. خوشبختانه، اندک زمانی پس از انتخاب ولادیمیر پوتین به سمت ریاست جمهوری روسیه، فعالیت تشکیلات سوروس در کشور، متوقف شد.
امروز، مردم جهان هر چه بیشتر، به عواقب خطرناک فعالیت تنها یک فرد به نام جورج سوروس، پی برده اند. طبیعتا، کسانی که به ارزشهای سنتی پایبندند، شدیدا با جورج سوروس و دیدگاه های او مخالفند. در حال حاضر هزاران آمریکایی طوماری را برای لغو شهروندی و اخراج سوروس از آمریکا امضا کرده اند و از طرفی دولت مجارستان کلیه فعالیت های سازمان های انتفاعی متعلق به سوروس را ممنوع کرده است، چرا که یقین دارد که جورج سوروس به دنبال تغییر قدرت در مجارستان است. ضمنا در مجارستان، نگرش ها نسبت به سوروس، خصمانه است. آخر مجارستان تا به امروز، یکی از کشورهای سنتی و محافظه کار در اروپا، باقی مانده است. طبق قانون اساسی پذیرفته شده در سال 2011 ، مجارستان سقط جنین را ممنوع، و ازدواج تنها بین مرد و زن به رسمیت شناخته می شود. بنا به اظهارات مقامات مجارستانی، سوروس برای ورود غیرقانونی مهاجران به کشور، تعدادی از سازمان های غیر دولتی را حمایت مالی می کرده است.
با توجه به موارد فوق الذکر، عملی شدن اهداف جورج سوروس و تشکلات او هیچ منفعتی برای جهانیان نخواهد داشت. و این حقیقت که یک سرمایه گذار می تواند در سرنوشت تمامیت یک کشور، تصمیم بگیرید، باعث فکر و تامل می شود. اما با وجود بینش و بصیرت مالی سوروس، ما بارها شاهد پیش بینی و ارزیابی های اشتباه وی بوده ایم که پیش بینی سقوط قریب الوقوع ایران در سال 2011 ، یکی از آنها است. بنابراین می توان به عدم عملی شدن اهداف سوروس، امیدوار بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала