گزارش و تحلیل

رمز عبور برای دریافت ویزا

© Fotolia / Yossarian6ویزای آمریکا
ویزای آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چینی ها مجبورند برای دریافت ویزا آمریکا رمز عبور خود را فاش کنند.

آمریکا  در حال بررسی  سخت تر کردن قوانین  صدور ویزاست که بر طبق آن، شهروندان چین  مجبور خواهند شد  اسم  و حتی رمز عبور خود در شبکه های اجتماعی را  فاش کنند.  میخائیل کاروستیکوف  خبرنگار — چینی شناس  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص توضیح داد.

از دسامبر سال گذشته،  شهروندان چند کشور از جمله  چین  موظف هستند در  (Electronic Visa Update System (EVUS)) به به روز رسانی اطلاعات  خود بپردازند. بر طبق سند منتشره،  گمرک و سرویس مرزبانی آمریکا در روز 21 فوریه،  پیشنهاد کرد  که در فرم سوالات،  بندی در خصوص ضرورت  اعلام  اطلاعات  دارنده ویزا  در شبکه های اجتماعی  اضافه شود. مبتکران این طرح اعلام کردند که  فعلا این اقدام  داوطلبانه است و  خودداری از  فاش ساختن اطلاعت شخصی در شبکه های اجتماعی  مانعی برای دریافت ویزا  و یا تمدید آن نخواهد بود.  آنها  در این رابطه گفتند که اطلاعات جمع آوری  شده از این طریق برای « آموزش  افسران ویژه  گمرک جهت دسترسی آنها به  اطلاعات مربوط به گیرنده ویزای آمریکا» مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

با وجود این، جون کلی، وزیر کشور آمریکا  در جلسات  کنگره گفت که  دولت جدید آمریکا  اقدامات خود  بر علیه مهاجران جدید را فقط به  این نوع درخواست ها  محدود نخواهد کرد. جون کلی گفت: « اگر آنها می خواهند به آمریکا مهاجرت کنند، باید اطلاعات در خصوص شبکه های اجتماعی خود و رمز عبور را در اختیار ما بگذارند».

این نوع درخواست فقط در رابطه با  آن شهروندان چین اعمال خواهد شد که خواهان دریافت  ویزای تجاری (بی-1) و ویزای توریستی (بی-2)  و یا ویزای ترکیبی (بی —1 و بی —2)  به مدت 10 سال هستند. این نکته هم اکنون  شامل حال حدود 3 میلیون و 600 هزار نفر می شود.  شایان ذکر است که شبکه های اجتماعی — فیس بوک، تویتر، گوگل+اینستاگرام، لینکداین و یوتیوب-  در این فهرست جا گرفته اند که در  خاک چین فیلتر شده اند. از سایت های محبوب در چین — WeChat, Baidu, Kakao и Youku- در این فهرست نام برده نمی شود.  اما اگر تصمیم جدی در این رابطه اتخاذ شود، سایت های مذکور نیز  در این فهرست گنجانده خواهند شد.

شهروندان چین که توسط « سائوت چاینا مورنینگ پست» مورد نظرسنجی قرار گرفتند  این ایده جدید را  نادرست دانستند.  یکی از ساکنان شهر « گوآندون» که ویزای 10 ساله دارد  گفت که حاضر نیست  چنین اطلاعاتی در اختیار آنها بگذارد. « هر کاری در  شبکه های اجتماعی انجام می دهم،  به شخص خودم مربوط می شود و هیچگونه ارتباطی به تمایل سفر من به آمریکا ندارد. فکر میکنم یک هدیه سخاوتمندانه برای آنها، دادن آدرس پستی من خواهد بود.  اما دادن اطلاعات  شخصی خودم در شبکه اجتماعی، یک تقاضای زیاده از حد نابجاست».

شایان ذکر است که  اواسط سال 2014 میلادی  باراک اوباما، رئیس جمهور آن زمان آمریکا،  ویزای 5 ساله آموزشی و ویزای 10 ساله گردشگری و تجارت را برای  شهروندان چین   مقرر کرد. این اقدام به عنوان جهش بزرگی در  مناسبات دو جانبه تلقی شد. ابتکار جدید نشاندهنده  دیدگاه  دولت جدید دونالد ترامپ نسبت به موضوع مهاجرت است. چینی ها هر چند از سوی  ریاست آمریکا به اقوامی نسبت داده نشده اند که « به تروریسم کشش دارند» اما دونالد ترامپ و تیم او  در عرصه  ایجاد بی تعادلی تجاری  و سیاست خارجی چین سوالات زیادی مطرح می کنند.  این نکته  بر سرنوشت  شهروندان ساده چین که خواهان  سفر به آمریکا هستند نیز تأثیر می گذارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала