گزارش و تحلیل

دوز و کلکهای جدید قاچاقچیان افغانی مواد مخدر

© AP Photo / David GuttenfelderU.S. Marines, from the 24th Marine Expeditionary Unit, pass by a poppy field as they patrol near the town of Garmser in Helmand Province, Afghanistan (File)
U.S. Marines, from the 24th Marine Expeditionary Unit, pass by a poppy field as they patrol near the town of Garmser in Helmand Province, Afghanistan (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قاچاقچیان افغانی مواد مخدر دارند شیوه و روش کار خود را تغییر می دهند. آنها در مسیر قاچاق مواد مخدر حالا بیشتر به اسلحه و زور متوسل می شوند.

طبق آمار فقط در ماه فوریه در مرز تاجیکستان و افغانستان سه قاچاقچی مسلح توسط نیروی انتظامی تاجیکستان از پا در آورده شده است. در مجموع طی یک ماه در حوضه جنوبی سازمان قرارداد امنیت دست جمعی دویست کیلوگرم مواد مخدر کشف و مصادره شده بود. موضوع مذکور را بیشتر حلیم فصه الدینوف، خبرنگار رادیو Sputnik از دوشنبه دنبال می نماید.
طبق گزارش خبرنگار ما، کارشناسان محلی نگران اوضاع در استانهای شمالی افغانستان می باشند. تحلیلگران متقاعد اند که نیروهای مسلح ضددولتی در جستجوی منابع جدید درآمد هستند. طالبان در تلاش کنترل کردن هم معادن طلا و نقره و هم به دست گرفتن مسیرهای قاچاق مواد مخدر می باشند. ناظران اشاره می نمایند که چنین گرایش بسیار خطرناک است چون شبه نظامیان می توانند مسیرهای قاچاق مواد مخدر را با توسل به اسلحه طی نمایند. بطور مثال در مرز تاجیک — افغان درگیریهای مسلحانه مشاهده شده است. ریشه سخن را به الهام نارظیف، تاریخشناس و کارشناس مرکز مسکوی به نام لِئو گومیلوف می دهیم:

 
" شما خود تان شاهد آن هستید که در این اواخر قاچاق مواد مخدر توسط گروه های مسلح نامعلوم انجام می شود. ببینید امسال چند بار درگیری مسلحانه بین مرزبانان تاجیکی و قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته است. اگر در سالهای گذشته قاچاق مواد مخدر به گونه دیگر می شد مثلا مواد مخدر را در جنگل پنهان می کردند یا دنبال شریک در تاجیکستان بودند امروز قاچاقچیان آشکار به اسلحه متوسل می شوند. این به آن معنا است که گروه های قاچاق مواد مخدر، دیگر گروه های مسلح هستند".


در ماه فوریه در مرز تاجیک و افغان نیروی انتظامی تاجیکستان موفق شد سه قاچاقچی مسلح را از پا درآورد. در مجموع در ماه گذشته در نتیجه عملیات مشترک مرزبانان و نهادهای امنیتی بیش از 165 کیلوگرم مواد مخدر افغانی در مرزهای جنوبی کشور کشف و ضبط شده است. در لیست مواد مخدر حشیش، تریاک، شاهدانه و حتی قرصهای "متامفِتامین" دیده می شوند. به نظر جمشید محمدجانوف، کارشناس محلی، موارد کشف مواد مخدر مصنوعی، بیانگر پختگی کار قاچاقچیان است. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه با رادیو Sputnik می گوید:


"چندی پیش کمیته بین المللی سازمان ملل در امور کنترل مواد مخدر گزارش جدید را ارائه کرده است. کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود قید نمودند که آزمایشگاه هایی برای تولید "متامفِتامین" در افغانستان فعالیت می نمایند. وجود چنین مواد مخدر، بیانگر چه است؟ از قرار معلوم، نیروی جدیدی به افغانستان آمده که امکان دارد فقط با قاچاق حشیش و تریاک اکتفا ننماید. پرسش دیگر مطرح است، کی و از کدام طریق ترکیبات ساخت مواد مصنوعی را به افغانستان وارد می نماید و چرا نیروی ناتو در مقابل چنین عمل خاموش می باشند. تعداد نظامیان ناتو در افغانستان کافی است و اگر خواسته باشد می توانند همه آزماشگاه ها و ذخایر موجود مواد مخدر را با خاک یکسان کنند. پس یا آنها ذینفع اند یا از درگیری با گروه های قاچاق مواد مخدر ابا می ورزند. تولید مواد مخدر مصنوعی، پیام مخاطره برای کشورهای همجوار از جمله تاجیکستان است".


طول مرز تاجیک و افغان 1344 کیلومتر است. از سال 2005 دوشنبه بطور مختار ولی با هماهنگی نزدیک با سازمان قرارداد امنیت دست جمعی و پرسنل مشاورین نظامی روسی حفاظت مرزهای جنوبی خود را تأمین می نماید. در حال حاضر در امتداد رودخانه پنج سه خط تأمین امنیت توسط مقامات تاجیکی ایجاد شده است. در خط اول مرزبانان تاجیکی، خط دوم حفاظت، یگان های ارتش تاجیکستان و نهایت، خط سوم برعهده نیروی انتظامی کشور از جمله وزارت کشور و آژانس کنترل مواد مخدر نزد ریاست جمهوری است. در ماه فوریه، بر اثر تلاشهای نهادهای فوق بیش از 30 قاچاقچی مسلح در مرز تاجیک و افغان دستگیر شده که در میان آنها 14 اتباع افغانی بودند. چند قبضه سلاح و مهماتی به دست آمده است. شایان ذکر است که طبق داده های سازمان ملل، افغانستان در تولید مواد مخدر، ردیف اول است. بیش از 90% حشیش و تریاک جهان در این کشور تولید و ساخت می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала