گزارش و تحلیل

ترشکووا اولین فضانورد زن جهان

© Sputnikوالنتینا تِرِشکووا اولین زن فضانورد جهان
والنتینا تِرِشکووا اولین زن فضانورد جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فضانورد آلمانی : اگر ترشکووا نبود، پشت در می ماندم.

والنتینا تِرِشکووا اولین زن فضانورد جهان  به زیگموند « ینا» تنها فضانورد  آلمان شرقی  کمک  کرد  قفل در آپارتمان را باز کند. فضانورد « ینا»  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص تعریف کرد.

« من و همسر و دخترم  در سال 1976 میلادی  آپارتمانی در  «شهرک زوزیودنی» دریافت کردیم که در همان طبقه ای قرار داشت که  خانواده والنتینا ترشکووا در آنجا ساکن بودند.  من در آن زمان برای پرواز به فضا با سفینه « سایوز —31» آماده می شدم.  در یکی از آن روزهای خوب  وقتی به خانه برگشتم، هر کاری کردم نتوانستم در ورودی را باز کنم.  باید اعتراف کنم که جمعه شب  در  اتحاد شوروی پیدا کردن قفل ساز کار دشواری بود. اما در آن موقع از این موضوع بی خبر بودم.   درست نبود قبل از روزهای تعطیل آخر هفته در را بشکنیم.  یادم می آید به علت سر و صدای زیاد،  مادر بزرگ ترشکووا  در آپارتمان را باز کرد و مادر والنتینا  تصمیم گرفت به من کمک کند  اما قفل باز نمی شد.  بعد به خیایان رفتم و  متوجه شدم که در بالکن نیمه باز است و پله آتش نشانی از کنار آن رد می شود.  تابستان بود و همه چیز برای یک ماجراجویی کوچک مهیا شده بود».

اما به گفته فضانورد  آلمانی  ماجرای بسته ماندن در به این جا ختم نشد.

« از پله بالا رفتم و از در بالکن وارد خانه شدم، ولی باز هم از داخل آپارتمان نتوانستم قفل را باز کنم.  من در خانه ماندم و دیرتر همسر و دخترم نیز با استفاده از پله آتش نشانی به آپارتمان آمدند. آنها هم نتوانستند در را باز کنند. والنتینا ترشکووا یکساعت بعد وقتی از طریق مادرش از ماجرا باخبر شد، با استفاده از پله آتشنشانی  خودش را به آپارتمان ما رساند.  او بلافاصه  در را بررسی کرد و رفت قفل ساز را برای کمک بیاورد. این یک   معجزه بود، زیرا  با کمک ترشکووا  جمعه عصر   قفل ساز پیدا شد. یادم می آید که قفل ساز با زحمت زیاد قفل را باز کرد بدون آنکه به در آسیبی برسد.  من تا کنون آن روز را به یاد دارم و برای دوستانم تعریف می کنم  و خیلی از  والنتینا ترشکووا به دلیل  کمکش سپاسگزارم».

والنتینا ترشکووا اولین فضانورد زن جهان و اولین ژنرال زن در  روسیه است.  وی  معاون  رئیس کمیته  دومای کشوری در ساختار فدرال و دولت های محلی است. او تنها زنی است که  به تنهایی به فضا پرواز کرد و 6 ماه مارس سال 2017 میلادی  80-مین سالگرد خود را جشن می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала