گزارش و تحلیل

چشم سایبرنتیکی عقاب

© Fotolia / Brian E Kushnerعقاب
عقاب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان اولین چشم سایبرنتیکی شبیه چشم عقاب را ساختند.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به مقاله منتشره در مجله  Science Advances، فیزیکدانان  اولین دوربین نانویی رقمی را  ساختند که  مثل چشم عقاب  و دیگر پرندگان وحشی از این نوع کار می کند.

 سیمون  تیله  Simon Thiele  از دانشگاه اشتوتگارد  آلمان   و همکارانش  در این خصوص گفتند: «  ما دوربین ابرمینیاتوری  را ساختیم  که مثل چشم عقاب کار می کند.  4 لنز این دوربین  در یک بخش  جا دارند و نیازی به مونتاژ  آنها در یک  واحد کل نیست. از اینرو  می توان دوربین های کوچک را برای « اندوسکوپی»  و پهپاد ها  ساخت».

چشم عقاب و دیگر پرندگان وحشی قادر است از ارتفاع زیاد  در هوا  اشیاء کوچک را  روی زمین  ببیند. هنگام سرعت زیاد پرواز  و تاریکی محض  دید چشم آنها حفظ می شود.  فیزیکدانان مدتهاست که در صدد تکرار  کیفیت چشم آنها  در دوربین  بودند  اما تا کنون  موفق به ساخت دوربین مینیاتوری  شبیه چشم پرندگان وحشی نشده بودند.

 تیله و همکارانش با استفاده از  فناوری جدید  چاپ سه بعدی  توانستند  به این هدف برسند. چاپگر سه بعدی  امکان ساخت لنزهای میکروسکوپی  به اشکال و اندازه های  مختلف را ممکن می سازد  که می توان آن ها را از  یک ماده شفاف با  کمک لیزر  تیز کرد.

این فناوری  در ماه ژوئیه سال گذشته توسط  تیله و همکارانش  طراحی شد. در آن زمان متوجه شدند  که ایمپولس های  مافوق کوتاه  لیزر  که به یک میلیونیوم  نانو ثانیه تقسیم می شوند  می توانند  شیشه  و مواد پلیمری شبیه آن را تیز کنند. محققان با استفاده از این روش  چند دوربین  ساده نانویی ساختند که قادر به دریافت  عکس های چند هزار پیکسل اند.

اولین نانولنزها  به گفته تیله،  و گروه او جدا از دوربین چاپ شدند  و بمرور زمان  ایده جدید به فکر آنها رسید —  ساخت لنز   مستقیما روی سطح  چیپ های مافوق حساس  که « قلب»  هر نوع دوربین  رقمی است.

این روش از  مزیت های زیادی برخوردار است. با استفاده از چاپگر سه بعدی  بین ماتریس و لنز لایه  نازک هوا وجود نخواهد داشت  که خصوصیات اپتیکی  آن و  واقعیت شکست نور  می تواند باعث از شکل انداختن تصویر شود.

بعلاوه، اینگونه چاپ ، انتخاب دقیق زوایای ایده آل شکل  دوربین  را ممکن می سازد. بدین ترتیب می توان دوربینی ساخت که شبیه  چشم موجودات زنده کار کند  عملا هر پیکسل را  می توان با  لنز خاص خود پوشاند  که  کیفیت  تصویر بدون  افزایش  نقاط روی ماتریس را ممکن خواهد ساخت.

 تیله و تیم او با چاپ چند هزار لنز  مینیاتوری  روی چیپی به اندازه  300میکرومتر  در 300 میکرومتر،  اولین « چشم سایبرنتیک عقابی»را ساختند.این نوع دوربین می تواند حروف و اعدادی را ببیند که اندازه آن  کمتر از 10-5 میکرومتر باشد.  دوربین های  مینیاتوری دیگر قادر به دیدن چنین اندازه های کوچکی نیستند.

 هم اکنون فیزیکدانان آلمان روی ساخت فناوری کار می کنند که ساخت این نوع  لنزها بطور اتوماتیک و سریع را  ممکن می سازد. ساخت یک لنز در حال حاضر از یک تا 2 ساعت طول می کشد. اگر آنها بتوانند این مسأله را رفع کنند،  از این نوع دوربین ها می توان در پهپادها و  دستگاه های طبی و دیگر گجت ها  استفاده کرد که در آنجا « چشم عقابی»  و دوربین مینیاتوری لازم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала