گزارش و تحلیل

سیگار و ناشنوایی کودک

© Fotolia / Ivanmateevسیگار و ناشنوایی کودک
سیگار و ناشنوایی کودک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیگار کشیدن در بارداری، کودک را ناشنوا خواهد کرد.

 متخصصان در مقاله  منتشره در مجله روانشناسی چاپ لندن به این نتیجه رسیدند که  تأثیر نیکوتین بر جنین و نوزاد پس از  تولد  احتمال  بروز مشکلات شنوایی  و حتی ناشنوایی کامل در  کودک را افزایش می دهد.

اورسولا کوخ  از دانشگاه آزاد برلین — آلمان در این خصوص گفت:  « ما نمی دانیم  کدام بخش گوش  به غیر از  « حلزون گوش داخلی» تحت تأثیر منفی نیکوتین قرار می گیرد.  نیاز به تحقیقات بیشتر  برای ارزیابی  این موضوع داریم تا بفهمیم  نیکوتین بر  تکامل گوش  چطور تأثیر می گذارد و باعث آسیب  در سطح مولکولی  هنگام رشد مغز  و گوش جنین می شود. مادران سیگاری باید فرزندان خود را برای تشخیص اختلال در شنوایی به نزد پزشک ببرند، اگر بچه های آنها در مدرسه با چنین مشکلی  مواجه شده باشند.

طی پنج سال  اخیر، متخصصان  تأثیرات منفی زیاد  سیگار برای  سلامتی  نوزاد و جنین را  کشف کردند.  نیکوتین و دیگر عناصر تنباکو  ساختار پروتئین  «  دی. ان. آ»  کودک را تغییر می دهد و ممکن است  احتمال ابتلا او به « آئوتیسم ، چاقی مفرط  و آسم»  و بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش بدهد. نه تنها دود تنباکو بطور مستقیم، بلکه اثرات باقی مانده آن بر  لباس، مبلمان  و دیگر وسایل اتاق کودک نیز مضر  هستند.

کخ و همکارانش با مطالعه  تأثیر نیکوتین بر  انواع مختلف  سلول های بنیادی جنین  بدست آمده از جنین  موش،  یک تأثیر منفی دیگر  سیگار را کشف کردند. متخصصان در این آزمایش،  محلولی  حاوی مقدار زیاد نیکوتین را به خورد موش های باردار دادند  و پس از یک وقفه کوتاه، دوباره  آن را به غذای موش های مادر، وقتی بچه موش ها شیر می خوردند، اضافه کردند.

پس از آن، متخصصان به مطالعه ساختار  مغز  و دیگر ارگان های  موش ها  پرداختند و سعی کردند به تفاوت آنها  با اعضای  مشابه موش های دیگر پی ببرند که  موش های مادر  در زمان بارداری  و یا شیردادن به بچه موش ها، نیکوتین مصرف نکرده بودند.

 تأثیر  آشکار در نرون هایی مشاهده شد که در  باصطلاح « حلزون ها»ی — گوش داخلی قرار داشت که در آنجا سیگنال  به مغز می رسد.  به گفته کخ  سلولهای عصبی  که مسئول ارسال سیگنال از « حلزون»  گوش داخلی به مغز کودک  موش مادر سیگاری هستند ، ارسال سیگنال  به مغز با دقت کمتر  و بدتر انجام شد.

این نکته باعث  بدترشدن  شنوایی  موش ها شد ، هر چند فعلا نمی توان شدت این  وخامت را ارزیابی کرد. کخ و همکارانش قصد دارند در آینده نزدیک به بررسی تأثیرات دیگر  نیکوتین بر  شکلگیری سیستم گوش در جنین بپردازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала