گزارش و تحلیل

حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، بردار سوری دیپلماسی چین را تقویت نمود

© AFP 2023 / Don Emmertجلسه اضطراری شورای امنیت در باره روابط روسیه و اوکراین
جلسه اضطراری شورای امنیت  در باره روابط روسیه و اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مورخ 28 فوریه چین و روسیه لایحه قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل را با محتوای تحریم ها نسبت به نمایندگان سوری که گویا امکان دارد طرف کاربرد تسلیحات شیمیایی باشند، وتو نمودند.

کارشناسان مورد خطاب رادیو Sputnik بر این عقیده هستند که وتو چین، بازتاب دهنده نقش روبه افزایش و مستقل این کشور در جهت حل و فصل بحران سوریه می باشد. کارشناسان پیشبینی می نمایند که چین کوشش خواهد کرد بردار دیپلماسی سوری خود را در مذاکراتی با پادشاه عربستان سعودی در پکن استحکام بخشد. بازدید سلمان بن عبدل عزیز السعود از جمهوری خلق چین در چارچوب سفرهای خارجی ماه مارس پادشاه تنظیم شده است. کشور بولیوی همچنین مخالف لایحه قطعنامۀ سوری بود که از طرف فرانسه و بریتانیای کبیر طرح ریزی و ازطرف ایالات متحده آمریکا مورد حمایت قرار شده است. قزاقستان، مصر و اتیوپی رای ممتنع دادند و نه عضو شورای امنیت سازمان ملل از لایحه پشتیبانی نمودند.

شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
لیو تسِن، نماینده دائمی جمهوری خلق چین در سازمان ملل از کاربرد مواد سمی در سوریه ابراز نگرانی کرده است. هم زمان کارمند سیاسی چین خاطر نشان ساخت که بازرسی این موارد سم پاشی ادامه دارد، پس "هنوز خیلی زود است از نتایج آن سخن گفت". طبق اظهارات نماینده وزارت امور خارجه چین، تصامیم شورای امنیت "باید بر مدارک تأیید شده و جامع و مؤثق استوار باشند". در حالی که لایحۀ قطعنامۀ پیشنهاد شده برای رای گیری " بر اساس یافته ها است که بین اعضای شورای امنیت راجع به این یافته ها همخوانی وجود ندارد". لایحۀ قطعنامه زمانی برای رای گیری پیشنهاد شده بود که اعضای شورا هنوز نتوانستند مواضع خود را به یک دیگر نزدیک نمایند. تصمیم کشورهای غربی مبنی بر رای گیری سر لایحۀ قطعنامۀ ناپخته راجه به سوریه، عمل درست نبود. دیپلمات چینی متقاعد است که چنین لایحه، تأثیر منفی روی مذاکراتی بین دمشق ومخالفان سیاسی خواهد داشت. دیپلمات چینی، شورای امنیت سازمان ملل را به حفظ وحدت و ادامه عرضه پشتیبانی به مکانیزم مشترک بررسی چگونگی کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه بر اساس میارهای عینی و منصف فرا خواند. چنین وحدت و صبر در شرایط "ظهور امکان نادر در جهت پیدا کردن حل سیاسی مناقشه در سوریه، اهمیت فوق العاده ای دارد".
بعد از رای گیری، فرانسه از مواضع چین و روسیه ابراز "تأسف" نموده و بریتانیای کبیر، از وتو چین تعجب شده و موضع روسیه را تکان خورده نامید. ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان ملل در جواب به تفسیر همکاران غربی اظهار نمود:" اظهارات تند به عنوان روسیه، چین و کشورهای دیگر، به وجدان شما بر می گردد و خدا داور شما است".
مورخ 28 فوریه چین در شورای امنیت سازمان ملل از هر چیزی که به نظرش لازم و در آن حال در توانش بود برای پشتیبانی از روند بروز شده در راه حل سیاسی بحران سوریه دریغ ننمود.
لی وِ تسیان، رئیس مرکز مطالعه سیاست خارجی دانشکده معضلات بین المللی شانگهای در مصاحبه با رادیو Sputnik بر همین نظر و عقیده است. کارشناس مزبور در این مورد می گوید: 


"ما دیگر شاهد پنجمین وتو چین در شورای امنیت سر موضوع سوریه هستیم. هم زمان موضع چین سر بحران سوری لاینفک است. چین بطور پیوسته طرفدار حل بحران از طریق گفتمان، مذاکرات و آتش بس می باشد. نتایج رای گیری دیروز در شورای امنیت به هیچ وجه نمی تواند تقویت روند الحاق چین به بحران سوری شمرده شود. و دلیلش، جوّ رای گیری است. در حال حاضر گروه های گوناگون متخاصم سوری، آمادگی مذاکرات می گیرند و دولت سوریه، طرف مهم این مذاکران می شود. در روند آینده سیاسی در سوریه دولت بشار اسد همچنین می تواند نقش بارز را ایفا نماید. در چنین جوّی که چگونگی بررسی کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه هنوز روشن نیست، نوک نیزه به طرف دولت سوریه نشانی شده است. پس روک و راست گفته شود بعضی کشورها در تلاش حذف کردن دولت سوریه از گفتمان طرفین متخاصم می باشند. اگر لایحه فوق با محتوای کنونی پیش از روشن شدن ابهامات تصویب می شد، بدون شک می توانست تأثیر مضر سر مذاکرات آینده و روند سیاسی در سوریه داشته باشد. به این خاطر چین با طرزی سهم خود را به حل و فصل سیاسی سوری اِدا کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала