گزارش و تحلیل

مدرسه خودکفا

© AFP 2023 / Pablo Porciunculaاولین مدرسه خودکفا در اوروگوئه .
اولین مدرسه خودکفا در اوروگوئه  . - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین مدرسه خودکفا در اوروگوئه گشایش یافت.

در آمریکای لاتین، اولین مدرسه عمومی گشایش یافت که می تواند  بطور مستقل برق و آب آشامیدنی را بدون  آسیب به محیط زیست تأمین کند. در 80 کیلومتری  « مونته ویدئو» پایتخت اوروگوئه،  مدرسه ای وجود دارد که با دیگر مدارس فرق دارد. در Jaureguiberry قصبه ای با 500 نفر جمعیت  در سال 2016 میلادی اولین مدرسه خودکفا  در آمریکای لاتین گشایش یافت.

مدرسه ، ساختمانی از نظر اکولوژیکی پاک به مساحت  280 متر مربع است  که از مواد و مصالحی    مانند بطری، قوطی و مقوا و لاستیک های  خودرو ساخته شده است. این مدرسه می تواند  آب آشامیدنی مورد نیاز مدرسه را تأمین کند  مثلا برای آبیاری باغچه مدرسه که در آنجا  گیاهان ارگانیک پرورش می یابند.  همانا به این دلیل این  مدرسه نمونه ای برای  منطقه و کل جهان شد.

 ویکتوریا گومز  یکی از ایدئولوگ های این طرح  در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: « این ایده تحت تأثیر  طرح مایکل  رینولدز آرشیتکت آمریکایی ، سازنده  سیستم « Earthship» در سال 2011  مطرح شد. معمار آمریکایی  عمارت های  خودکفا  را هماهنگ با طبیعت می سازد».

هیچ یک از  شرکت کنندگان پروژه آرشیتکت نبود. اکثر آنها  متخصصان  در رشته ارتباطات و  یک نفر بیولوژیست است.  با وجود این، آنها این پروژه را وسیله ای برای  دستیابی به  تغییر در فرهنگ بومی دانستند.

گومز که  هماهنگ کننده اصلی  این پروژه  و مسئول  بخش آموزشی است، در این خصوص گفت: «  ما از امکان  تغییر  مدل تعامل  انسان با طبیعت بطور ریشه ای برخوردار شدیم. تغییر این پارادیگم آرزوی ما بود. بدین ترتیب ما توانستیم  بر فرزندان خود  تأثیر گذاشته و این روند را آغاز کنیم».

آنها برای  اجرای طرح خود مجبور شدند با  آرشیتکت آمریکایی  تماس بگیرند که کار ساده ای نبود، به ویژه با توجه به این نکته که رینولدز از شهرت جهانی برخوردار است  و هر روز پیشنهاداتی  در خصوص شرکت در پروژه های جدید را دریافت می کند.

 پس از تلاش طولانی، این  گروه توانست نظر رینولدز را به خود جلب کند.  آنچه باعث توجه او شد، این بود که رینولدز قبلا  روش کار خود را در رابطه با مدرسه عمومی  بکار نبرده بود. پس از موافقت او،  «گروه  دوستان» کارهای دریافت مجوز، پیداکردن داوطلبان ، مواد  و مصالح ساختمانی و هر آنچه چنین پروژه ای لازم دارد را آغاز کردند.  این  کار دشواری برای  افرادی بود که فاقد تجربه و دانش  تخصصی در این عرصه بودند.  بعلاوه، واقعیتی که  گروهی از افراد ناشناس  خواهان ساخت مدرسه ای از بطری، لاستیک  است، مردم را نسبت به اجرای این ایده بدبین کرده بود.

 بالاخره  پس از 4 سال در ماه فوریه سال 2016 میلادی  مدرسه در کوتاه ترین زمان ساخته شد.  ساختمان مدرسه به مساحت 280 متر مربع  طی 45 روز ساخته شد.

 گومز در توضیح گفت: « چنین سرعتی در ساخت مدرسه  به دلیل باصطلاح « آکادمی Earthship» ممکن شد  که در جریان ساختمان سازی آموزش  نیز می دهد.  100 دانشجو  از 30 کشور جهان در این کلاس های دانش افزایی شرکت کردند.  ابتدا درس تئوری و روز بعد این درس ها را در عمل پیاده کردند.  رینولدز و تیم او  شخصا این پروسه را  رهبری کردند.  از اینرو در چنین  مدت کوتاهی مدرسه ساخته شد».

اساس این پروژه را  نظریه  ارضا نیازهای شخص تشکیل می دهد، مثلا رفع تشنگی. بدین منظور در مخازنی که بر بام قرار دارند آب باران جمع می شود  و این آب از سیستم فیلتر رد می شود. دمای مناسب با سیستم پنجره ها تأمین می شود  که به سمت خورشید جهتگیری شده اند و  بدلیل آنکه بخشی از عمارت  با سایبان هایی  پر شده از  خاک و شن  پوشیده شده است  که می تواند بدون استفاده از  کولر و یا بخاری ، دمای مناسب  مدرسه را تأمین کند».

 سپس مسأله  پاکسازی آب مطرح شد.  بدین منظور    سیستم مستقل فاضلاب ساخته شد. سیستم تغذیه  نیز  طراحی شد که محصولات در  باغچه ارگانیک پرورش می یابد.  در داخل ساختمان  گلخانه وجود دارد و موز و قهوه که برای این منطقه  محصولاتی  غیرعادی هستند پرورش می یابند.

یک مسأله دیگر نیز حل و فصل شد و آن خلاص شدن از آشغال هایی  که در اطراف مدرسه پخش شده بود. ساختمان مدرسه از آشغال هایی مانند لاستیک خودرو،  قوطی و بطری و پلاستیک و مقوا ساخته شده است  و برق مدرسه با کمک باتری های خورشیدی تأمین می شود.

مدرسه در فوریه سال 2016 ساخته شد و در ماه مارس  آغاز بکار کرد.  به گفته گومز، سال تحصیلی مملو از دانش جدید و شادی زیاد از دیدن  آن چیزهایی بود که سال ها در آرزوی  آن بودند.

« آرزوی ما برآورده شد، البته نه فقط از نقطه نظر  اجرای این پروژه، بلکه  به این دلیل که معلمان  و بچه ها  می توانند  از این پروژه برای  یادگیری استفاده کنند  که یکی از اهداف اصلی ما بود».

مدرسه  زندگی دانشجویان را تغییر داد.«  آنها با ساخت این مدرسه به یک درک عمیق رسیدند و آن اینکه چطور طبیعت و  زندگی  بهم وابسته اند و  و چطور فعالیت آنها  تعیین کننده سرنوشت  دنیای پیرامون آنهاست»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала