گزارش و تحلیل

چین و هند مایل اند به کمبود اعتماد متقابل پایان بدهند

© REUTERS / Wu Hong/PoolChinese Foreign Minister Wang Yi speaks during the 13th Russia-India-China Foreign Ministers' Meeting, at Diaoyutai State Guesthouse in Beijing
Chinese Foreign Minister Wang Yi speaks during the 13th Russia-India-China Foreign Ministers' Meeting, at Diaoyutai State Guesthouse in Beijing - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قحطی اعتماد متقابل و عدم توصعه روابط تجاری و اقتصادی، پکن و نیو دهلی را به گفتمان راهبردی تشویق کرده است.

چنین نظر را مخاطبین Sputnik در آستانۀ مکانیزم جدید گفتمانی مورخ 22 فوریه در پکن بین چین و هند اظهار نمودند. مخاطبین خبرگزاری اظهار نظر نمودند که به هر صورت نتیجه گفتمان موفقیت آمیزخواهد بود. چونکه انسداد کنونی در سیاست و اقتصاد، مطابق نقش دو کشور عظیم و در حال رشد در سیاست جهانی نمی باشد.
در جریان سفر جناب وان، رئیس دستگاه سیاسی جمهوری خلق چین به نیو دهلی در ماه اوت سال گذشته، طرفین با ایجاد مکانیزم جدید گفتمان توافق نمودند. روزنامه هندی The Indian Express چنین قالب گفتمان در روابط دو جانبه را میدان اصلی نامیده به دلیل آن که طرفین آزاداند سر هر موضوع مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی که در دستور روز است بحث نمایند.
با چنین نظر ژِن یوئان چژِ، کارشناس آکادمی دیپلماتیک چین موافق است. مفسر چینی در مصاحبه با Sputnik می گوید:


"در سالهای اخیر چین و هند ده ها مکانیزم گفتمان از جمله در سطح دولت و "مراکز طوفان فکری"، تماسهای بشردوستانه ای را ایجاد نمودند. برای توصعه دراز مدت و سالم روابط دو کشور، چنین قدم پراهمیت می باشد. دیئالوق راهبردی، بالاترین مکانیزم گفتمانی در روابط دو جانبه می باشد. این گفتمان، بخش های وسیع و گسترده ای، از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ را دربرمی گیرد. سال گذشته اختلاف نظر در روابط چین و هند پیرامون مسایل تروریسم، عضویت هند در گروه تحویل دهندگان هسته ای و مناقشه در مرز دو کشور تفسیر و ذهنیت غلط در افکار عمومی ساخته بود. پس وسعت یافتن گفتمان راهبردی به استحکام اعتماد متقابل و همکاری مساعدت نموده، پایه و اساس توصعه آینده مناسبات دو جانبه را می گذارد. علاوه بر مساعدت به پیشروی روابط دو جانبه، گفتمان مزبور همچنین به بررسی مسایل منطقه ای و بین المللی جهت گیری می دهد.
قابل توجه است که با مرور زمان منافع مشترک چین و هند نسبت به اختلاف نظرها برتری بیشتری را پیدا می کند. چین و هند حامیان سر سخت جهان شمولی، دشمن محافظت نمایی تجاری و مبتکرین شفاف بودن اقتصاد ملی خود برای جهان می باشند. گفتمان همچنین مسایل مدیریت جریانهای جهان شمولی و "نقاط داغ" منطقه ای را مورد بحث قرار خواهد داد. مثلاً موضوعات امنیت در آبهای بین المللی و در منطقه آسیا و اقیانوسیه. چین و هند، دو کشور عظیم و در حال رشد می باشند. فقط در سایه همکاری دو کشور، وضع و شرایط آرام منطقه ای و جهانی امکان پذیر است که همچنین موضوع گفتمان چین و هند می باشد".


انتظار می رود که چِژان یِسوی، معاون وزیر امور خارجه چین و جایشانکار، دبیر امور خارجه دستگاه سیاسی هند، روسای نشست مشوره ای قریب الوقوع باشند. جِبین یاقوب، کارشناس دانشکده مطالعه چین در نیو دهلی در مصاحبه کتبی با Sputnik اهمیت مکانیزم جدید چین و هند برای توصعه روابط دو کشور ارزیابی کرده توجه شنوندگان به آن معطوف می نماید. وی در تفسیر خود می نویسد: "گفتمان راهبردی، میدان دیگر یا امکان تبادله اظهار نظر خارج از گفتگوی نمایندگان ویژه می باشد. احتمالاً گفتمان مورد تعریف به حیث ابزار تعامل همه تدابیر موجود برای تقویت اعتماد در روابط می باشد چون کارمندان دولتی هم شامل آن می گردد. به همراه این، تجربه سالهای اخیر نشان می دهد که اگر بین رهبران سیاسی درک و فهم متقابل وجود ندارد مأمورین دولتی در گفتار و کردار آزاد نیستند. این کمبودی، زمانی فهمیده شد که مذاکرات نمایندگان ویژه نقطه ضعف و قابلیت عمل خود را آشکار ساخت. در حال حاضر با در نظر داشت وضع نامطلوب روابط دوجانبه دیپلماسی، عدم چنین تعامل سیاسی احساس می شود. گفتمان راهبردی، متمم ملزم مشوره های نمایندگان ویژه و گفتگوی سیاسی در سطح بالا می باشد و مَعیَت مکانیزم های دولتی است.
نتایج و محتوای سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در ماه سپتامبر 2014 به هند و نارندرا مودی، نخست وزیر هند به چین در ماه می 2015 ، بازتاب قابلیت پکن و نیو دهلی در جهت بناسازی مصلحت گرایانه روابط دوجانبه افتصادی و نشانگر تمایل خارج کردن این روابط از سایه مناقشه مرزی و در نهایت از گذشتۀ وخیم سیاسی است. چنین عملکرد به تقویت نیاز دارد. به نظر می رسد که چارچوب جدید گفتمان مثل اینکه برای این کار تأسیس شده است. پس مِنبد همه چیز در دست انعطاف پذیری دیپلماسی و واقع گرایی سیاسی طرفین است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала