گزارش و تحلیل

خواب فضانوردان

© AFP 2023 / NASAفضانوردان و بیخوابی
فضانوردان و بیخوابی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فضانوردان چگونه با بیخوابی کنار می آیند.

پروفسور آنجلو جمینانی Angelo Gemignani  از دانشگاه « پیزا»  ایتالیا در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت که پزشکان ایتالیا و روسیه سعی می کنند  4  مسأله اصلی  را در قالب  آزمایشات مشترک حل و فصل کنند که در آینده نزدیک انجام خواهند شد.  اولین و آخرین مسأله مورد بررسی  بهم وابسته هستند  و متخصصان باید در چارچوب آن ،  تأثیر انزوا  و اختلال در بیو ریتم  و  خواب فضانوردان را مشخص سازند. بعلاوه  خودویژگی رژیم غذایی بر  کیفیت خواب نیز باید بررسی شود.

 به گفته  پروفسور ایتالیایی ، تحقیقات وی  که در سال های اخیر  روی داوطلبان  و  از جمله اعضای برنامه « مریخ — 500»  انجام شد  نشان دادند  که اختلال در خواب ، تغییرات زیادی در کار مغز ، روحیه  و سیستم هورمونی  انسان  ببار می آورد که بیشتر آن ها منفی هستند  و باعث  کاهش  در سرعت واکنش و  سطح « ای. کیو» می شود.

 فضانوردان نیز اغلب در این خصوص  صحبت می کنند.  به عنوان مثال، در سال گذشته،  اسکوت کِلی،  فرمانده اکیپ ایستگاه بین المللی فضایی  گفت که بدشواری می تواند در حالت بی وزنی بخوابد و فقط اگر  « مثل مومیایی» دراز بکشد و گوشهایش را با پنبه ببندد می تواند بخوابد.  بعلاوه او از کابوس هایی تعریف کرد که در ایستگاه  بین المللی فضایی به خوابش می آیند.  ابتدا این رویاها  به زمین مربوط بودند ولی بعد، هر چه بیشتر رویاهای فضایی می دید.

به عقیده پروفسور جمینانی، اغلب اینگونه تغییرات در کیفیت خواب  می تواند با رژیم غذایی  و تأثیر آن بر  میکروب های  روده انسان مرتبط باشد.  به  گفته دانشمند ایتالیایی، در سال های اخیر  متخصصان بیولوژی،  شواهد زیادی  گواه تأثیر  میکروب ها  و کنترل رفتار انسان کشف کرده اند.  میکروب ها با  تغییر سطح هورمون های مرتبط با  کیفیت خواب — سروتونین و ملاتونین —   می توانند بر خواب تأثیر بگذارند.  بعلاوه  سطح  استرس سلولی  و هورمون ها مرتبط با آن  نیز تغییر می کند  که می تواند تأثیر منفی بر بدن انسان داشته باشد.

تمام این ها  مطابق با نظارت بر  کار مغز داوطلبان،  باعث اختلال در  کار امواج مغز در زمان خواب می شود  که نتیجه آن می تواند  فراموشی  و اختلال در کار حافظه  باشد که فضانوردان  اغلب  با آن روبرو می شوند.

آزمایشات  جمینانی روی موش ها نشان داد که این  تغییرات را می توان با استفاده از  مولکول های  خاصی  که شبیه « سروتونین» هستند  رفع کرد.  ماده سروتونین در دو گیاه به مقدار زیاد وجود دارد — شاه دانه و روغن زیتون.

 این ایده  را  قرار است در آزمایش مشترک  با همکاران روس امتحان کنند.  رژیم غذایی  « دریای مدیترانه ای»  برای فضانوردان آزمایش خواهد شد.  متخصصان ایتالیایی جهت نظارت بر وضع سلامتی  داوطلبان  سیستم خاص  « موبایل» MRI و یک مجموعه از تست های  هورمونی را  طراحی کردند  که برای انجام تست ها، فقط یک قطره خون کافی خواهد بود.

علاوه بر آن،  متخصصان زیست شناس ایتالیا  قصد دارند  سیستم غیرعادی  تحریک مغز  با کمک  میدان مغناطیسی  را  امتحان کنند  تا امواج مغزی در زمان خواب تشدید شود و  به فضانوردان کمک کند سریع به  خواب بروند و با مسأله ای از نظر حافظه روبرو نشوند. الکساندر سووروف همکار  متخصص ایتالیایی از روسیه ، رهبر علمی پروژه « مریخ — 500»  و یکی از شخصیت های  ارشد در همکاری با ایتالیا  معتقد است که فعلا بدشواری می توان  به نتایج معینی در این خصوص رسید  که آیا زندگی در فضا  باعث کاهش سطح  فکری انسان می شود  و اینکه زندگی در فضا چه تأثیری بر خواب  انسان دارد.

 فضانوردان به شکل متفاوت می خوابند.  درست مثل همه آدم های دیگر. خواب هر یک از فضانوردان  فردی است —  خواب فضانوردی مختل می شود، خواب فضانورد دیگر نه.  چه کمکی می توانیم به فضانوردان بکینم؟  در این خصوص باید  تا حد ممکن به عادی سازی  و تنظیم رژیم کاری و روزانه پرداخت. در فضا اغلب  استرس  باعث فشار روحی و روانی بر انسان می شود که علت اینگونه اختلالات است.  از اینرو بهترین گزینه کاهش حداکثر استرس است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала