گزارش و تحلیل

نظر: حمایت سفارت ایالات متحده فقط متوجهِ پوروشنکو است

© Photo / Ministry of Internal Affairs of Luhansk People's RepublicВручение паспорта ЛНР
Вручение паспорта ЛНР - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش سفارت آمریکا در اوکراین اظهار نموده است که به رسمیت شناختن اسناد جماهیر مردمی دونتسک و لوهانسک خلاف اهداف توافق های مینسک در جهت حل بحران دنباس به شمار می رود.

در پیام سفارت در صفحه توییتر گفته می شود:

"به رسمیت شناختن اسناد "جماهیر" خودخوانده، نگران کننده و خلاف اهداف توافق های مینسک است".


یاد آور می شویم که روز شنبه، 18 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان به رسمیت شناختن مدارکی داده شده به شهروندان اوکراین و افراد بدون تابعیت که ساکن بعضی مناطق استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین می باشند تا حل و فصل وضعیت سیاسی در این مناطق امضا نمود. همانطور که در ارتباط با این حکم سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام نمود که در این متن، " با قلم سیاه روی کاغذ سفید نوشته است که ما در این مورد صرفا دلایل انسان دوستانه را مد نظر می گیریم" و این اقدامات تا زمانی که " توافقات مینسک اجرا نشود " عملی می گردد".
پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، به نوبه خود، به حکم رئیس جمهور روسیه درباره به رسمیت شناختن مدارک ساکنان دونتسک و لوهانسک در روسیه " نقض قوانین بین المللی" نام داد.
فبلا، مایکل پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ، اظهار نمود که تنها روسیه مسئول اجرای "مینسک-2" می باشد. کیف بارها مسکو را در دخالت بر امور اوکراین متهم می کرد. روسیه این اتهامات را رد کرده و آن را غیر قابل قبول می نامد. مسکو بارها اعلام کرده است که طرف بحران اوکراینی نمی باشد و در حوادث جنوب شرق اوکراین درگیر نیست. روسیه علاقمند حل بحران سیاسی و اقتصادی توسط خود اوکراین می باشد. همچنین، مسکو بارها خاطر نشان می کرد که روسیه، جانب توافق های حل و فص اوکراین نیست.
استانیسلاو بیشوک، تحلیلگر سیاسی سازمان نظارت بین المللی CIS-EMO در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" تذکر نمود که به رسمیت شناختن جماهیر خودخوانده دونباس در میان نیست. با این حال، هم در کیف و هم در غرب، گامی از طرف روسیه بطور متفاوت درک و فهم می شود. استانیسلاو بیشوک در این مورد می گوید: 


" هر گونه اقدامات از طرف روسیه در این یا آن جهت، تضاد با توافق های مینسک و قوانین بین المللی توسط پوروشنکو تلقی می شود. صرف نظر از آنکه مسکو گامی بر می دارد یا نه به نظر پوروشنکو، نقض توافق های مینسک است. چیزی که مربوط به خود توافقها، در متن آن در مورد صدور شناسنامه، از جمله انجام چنین کار چیزی گفته نشده است. ولی معلوم است که روند ارائه شناسنامه در غرب اینجوری درک می شود که خوب ببینید، روسیه جماهیر را به رسمیت می شناسد. اما آن، احتمالاً، تدبیر اجباری می باشد برای اینکه مردم دونتسک و لوهانسک را از کسانی که می توانند تروریست یا خرابکار باشند جدا کنند".


به نظر مفسر مزبور، واکنش سفارت ایالات متحده قایل توجه نمی باشد. تحلیلگر سیاسی در ادامه تفسیر خود می گوید: 


" واکنش سفارت ایالات متحده را نباید خیلی جدی گرفت. چون نگرانی، واژه دیپلماتیک است که در واقع معنی ندارد. می شود به آن پاسخ نداد. مربوط به اهداف سفارت آمریکا در اوکراین و یا در جایی دیگر،هدف حداقل، حمایت عاطفی از کشورهایی که در قلمرو آنان سفارت خانه ها قرار می گیرند. برای سفارت هیچ مشکلی نبود این متن را در وبسایت خود قرار بدهد. و پوروشنکو می تواند آن را در دست گرفته و بگوید: نگاه کنید، ایالات متحده هنوز حامی ما است. هر چند آشکار است که حمایت آمریکا از اوکراین بطور قابل ملاحظه ای کمتر از دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد بود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала