گزارش و تحلیل

آیا غرب فاقد تسلیحات معاصر است؟

© AFP 2023 / MICHAEL W. PENDERGRASS / US NAVY F/A-18 Hornet
F/A-18 Hornet - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ارتش بعضی ازکشورهای غرب معضلات جدی در عرصه ادوات نظامی مشاهده می شوند. چنین پیامد بعد از تحلیل اطلاعاتی مبنی بر طیف حوادث مرتبط با نمونه های گوناگون ادوات نظامی به رسانه ها درز کرده خود بخود مطرح می شود.

طبق داده های نشریه معتبر Defense News ، بیش از نصف هواپیما های هوانوردی عرشه ای ناوگان ایالات متحده آمریکا فاقد پرواز می باشند. بخشی از آنان در تعمیر و دیگری به قطعات یدکی نیاز دارند در حالی که برای تعمیر فروند ها پنتاگن وجه کافی ندارد. در سال گذشته اطلاعاتی به دلیل تخصیص ناکافی مالی، ناوگان تیپ هوانیروز ایالات متحده مجبور شد از جنگنده های شکاری "ماکدونّل — دوگلاس" 18-A/F استفاده و بهره برداری نماید.

ПРОГРАММА F-35 И РАСХОДЫ НА НЕЕ ВЫШЛИ ИЗ-ПОД КОНТРОЛЯ - اسپوتنیک ایران
برنامه ساخت اف 35 و مخارج آن از کنترل خارج شده است
در اوایل ماه فوریه روزنامه آلمانی " Bild" خبر داد که Airbus A400M ،جدید ترین هواپیمای حمل و نقل نظامی ارتش آلمان و حامل اورسولا فون دِر لیایِن، وزیر دفاع آلمان بعد از نشست در جمهوری لیتوانی، به دلیل یافت نقص فنی نتوانست به آلمان برگردد. بعداً معلوم شد که یکی از موتور های هواپیمای فوق الذکر که در سال 2010 به ارتش تحویل داده شده است، از کار افتاد. برای برگشت به برلن وزیر دفاع و همراهانش ناگزیر به هواپیمای کهنه دیگر سوار شدند.
خبر جالب دیگر از بریتانیای کبیر رسیده است. طبق داده های تلخیص The Sun که به منابع خود در نیروی دریایی بریتانیا استناد می ورزد، تمام ناوگان زیردریایی چند منظوره هسته ای بریتانیای کبیر به دلیل فنی در بنادر کشور لنگر انداخته و از سواحل پادشاهی متحده دژبانی نمی نماید. گویا ظاهراً، زیردریایی ها در تعمیرگاه اند و بنابراین بریتانیا قسماً خلع سلاح است. البته، روزنامه The Sun جز منابع معتبر اطلاعاتی نمی باشد ولی مقامات رسمی واکنشی نسبت به خبر چاپ شده نشان نداده اند و بنابراین در این مورد می توان اخبار درج شده را قابل اعتماد تلقی نمود.
با در نظر داشت آن که در مجموع ارتش ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیای کبیر بطور سنتی جز نیروی نیرومند مسلح سازمان ناتو و جهان شمرده می شوند و ناوگان هواپیمابر ایالات متحده آمریکا ، یکی از مؤلفه های کلیدی تسلط آمریکا در فضای جهانی می باشد، اخبار فوق الذکر خندآور به نظر می رسد. یعنی واقعاً کشورهای برجسته ناتو آنچنان سبک با نیروهای مسلح خود برخورد می نمایند و تا وضعی رساندند که از ادوات نظامی کهنه بسیار فرسوده کار گرفته و تسلیحات تحویلی جدید، عدم کیفیت می باشد؟

Истребитель пятого поколения F-35 - اسپوتنیک ایران
توقف بهره برداری از 10 جنگنده اف-35 آمریکا به خاطر نقص فنی
احتمالاً قضیه به شکل وارونه است. برای درک و فهم بیشتر، بهتر است به یک واقعیت جالب توجه نماییم. در اوایل فوریه، همزمان با پخش خبر جنجالی عدم صلاحیت جنگنده های شکاری عرشه ای آمریکایی، برای ارتقا آمادگی رزمی نظامیان آمریکایی و مبارزه با داعش در سال 2017 ، جِیمس مِتّیس دستور تدوین توجیحی تجدید نظر از بودجه وزارت دفاع داده است. وزیر جدید دفاع آمریکا در صدد تجدید برنامه بودجه ارتش آمریکایی هم برای سال جاری و هم مِنبد تا سال 2023 است. در واقع هم نظامیان و هم روسای کارخانجات مجتمع نظامی و صنعتی دنبال پول های زیاد می گردد. چون بهترین طرز متقاعد ساختن افکار عمومی بر لزوم افزایش رو به رشد بودجه نظامی، ایجاد دیدی می باشد که گویا ارتش در وضعیت اسفناک قرار گرقته و قادر دفاع از دولت نیست. عملکرد امتحان شده دیگر برای دریافت بودجه اضافی، ایجاد تصویر دشمنی که تحدیدی برای کشور است. رول بازی چنین دشمن اسطوره ای را نظامیان ناتو امروز ترجیح می دهند به روسیه، ایران یا کره شمالی نسبت بدهند.
به احتمال زیاد که وضع شبیه در اروپا مشاهده می شود. نظامیان اروپای غرب در فضای بحران محوری اتحادیه اروپا چاره ای دیگر جز ترساندن اهالی با وجود دشمن خارجی و استهلاک سامانه نظامی، روش دیگر برای خالی کردن جیب های مالیات دهندگان ندارند. چنانکه چطور نظامیان و مجتمع صنعتی و نظامی می توانند وجوه بودجه را مصرف نمایند، افکار عمومی شاهد پروژه شکست خورده جنگنده 35 —F شده بود.مشکل این است که وجوه انگفت مالیات دهندگان آمریکایی و اروپایی به احتمال زیاد به حباب بعدی مانند جنگنده 35 —F مصرف خواهد شد. در حالی که امروز در سوریه اکثر نظامیان هنوزدر جنگی با تروریسم از تسلیحات زمان شوروی کار می گیرند. جنگنده و تانکهای جدید خیلی به درد این افراد میهن دوست می خورد ولی به احتمال زیاد چطور شتر در خواب پنبه بیند، آنها هم در آینده نزدیک اسلحه معاصر را نخواهند دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала