گزارش و تحلیل

نظر: آمریکا، عبور کشتی فدراسیون روسیه را مانند عملیات دریابردی عنوان نمود

© AFP 2023 / Adalberto RoqueРазведывательный корабль ВМФ РФ "Виктор Леонов"
Разведывательный корабль ВМФ РФ Виктор Леонов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز سه شنبه رسانه های ایالات متحده در مورد کشتی روسیه که گویا مصروف عملیات جاسوسی در نزدیکی سواحل ایالات متحده بود اطلاعاتی پخش نمودند.

طبق داده های کانال Fox News که بدون ذکر نام به مقامات رسمی آمریکا استناد می ورزد، "کشتی جاسوسی" روسی را تقریباً در 130 کیلومتری سواحل ایالت دلاور پیدا نمودند. کشتی مذکور در حال حرکت به شمال با سرعت 10 گره یا تقریبا 18.5 کیلومتر در ساعت بود.
گوینده Fox News توضیح می دهد:

"این بدان معنی است که کشتی در آب های بین المللی قرار دارد. مرز ایالات متحده در 12 مایل دریایی یا حدوداً 22 کیلومتر واقع است".


رسانه ها از گشت زنی یک کشتی روسی در نزدیکی پایگاه زیردریایی های آمریکا خبر دادند - اسپوتنیک ایران
ادعای رسانه ها در باره گشت زنی یک کشتی روسی در نزدیکی پایگاه زیردریایی های آمریکا
گزارش شده است که نام کشتی مذکور "ویکتور لئونوف" است و آخرین بار در آوریل 2015 در صواحل ایالات متحده آمریکا ظاهر شده بود. منبع کانال اظهار نمود که این کشتی قادر رهگیری پیام یا سیگنال ها است، و همچنین می تواند "امکانات سونار نیروی دریایی ایالات متحده" را اندازه گیری کند".
طبق داده های منابع آزاد، کشتی متوسط کشفی CCB-175 "ویکتور لئونوف" در سال 1988 به بهره برداری سپرده شد و حالا در ترکیب ناوگان شمالی قرار دارد.

ایگور نیکولایچوک، رئیس بخش امنیت منطقه ای موسسه مطالعات راهبردی روسی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک توجه شنودگان را به تفسیر دهشت ناک در ایالات متحده پیرامون عبور کشتی اشاره می کند. کارشناس مزبور در این مورد می گوید: 


"کانال تلویزیونی Fox Newsگزارش داد که کشتی را پیدا نمودند و گرایشگران ضد روسی به دنبال گزارش Fox News تفسیر می نمایند که گویا نیروی دریابرد در ایالت پیاده شده است. البته، آنها می توانستند مثل نظامیان تفسیر نمایند، مثلا بگویند که بله، تهدیدی وجود ندارد ولی ما موضوع را تعقیب می نماییم. فکر می کنم که این حادثه فردی، عواقبی ندارد".


به گفته کارشناس مزبور، کشتی روسی قوانین بین المللی ناوبری را نقض نکرده در فاصله قابل توجهی از مرزهای دریایی ایالات متحده و با سرعت اندکی در حال حرکت بود. دانشمند علوم سیاسی در ادامه تفسیر خود یادآور شد:


"عبور و مرور کشتی های متوسط کشفی، عمل معمولی است. و حتی پنهان نمی شود که آنها هدف کشفی دارند و حاجت هم نیست به عنوان کرجی ملکی مستور شود. این کار معمولی در جهت جمع آوری اطلاعات الکترونیکی به شمار می رود و تقریبا همه کشورها این کار را انجام می دهند. این کشتی هیچ قانونی را نقض ننموده و داشت در آب های بین المللی با سرعت اندک به سوی پایگاه خود در حرکت بود. چرا Fox News از آن خبر ساخت؟ زیرا که حالا در ایالات متحده در مورد "موضوع روسی" های و هو است. این موضوع دارای کشش و جذابیت است و می توان از آن امتیازی به دست آورد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала