گزارش و تحلیل

محقق نظامی: تولید جنگنده هایی مانند تی-50 لازم و ضروری است

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاعلام زمان اولین پرواز جنگنده نسل پنجم تی ۵۰ روسیه
اعلام زمان اولین پرواز جنگنده نسل پنجم تی ۵۰ روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محقق نظامی: تولید جنگنده هایی مانند تی-50 لازم و ضروری است

جنگنده تی-50 برای اولین بار در ژانویه 2010 به هوا بلند شد و در نمایشگاه هوایی ماکس- 2011 رونمایی گردید. حالا این هواپیما ها به موتور های مرحله اول «محصول 117 » مجهز می شوند. شکاری سوخو 35 موتور های مشابهی دارد. در آینده برای جنگنده های نسل پنجم موتور های تربوجت موسوم به «محصول 30» تولید خواهد شد

т-50 пак фа - اسپوتنیک ایران
جنگنده نسل پنجم تی ۵۰ روسیه (ویدیو)
سرهنگ ویکتور لیتوفکین، کارشناس نظامی در باره برتری این جنگنده ها چنین تعریف کرد:

«موتور این جت نیرومندتر بوده و قادر به پرواز با پس سوز طولانی‌تر از پیش خواهد بود، کروز پروازش بیشتر از جنگنده های نسل های چهار پلاس و چهار پلاس پلاس است و این موتور صرفه جویی بیشتر و سر و صدای کمتری دارد».

این کارشناس ذکر کرد که در ساختمان تی-50 مواد کامپوزیت کربنی به کار رفته است این کار مشخص بودن راداری این جت را به مراتب پایین آورده است. لیتوفکین ادامه داد:

«این جت به خاطر یک تعداد خصوصیاتی که دارا می‌باشد کم مرئی و حتی نامرئی است. این هواپیما سطح کوچک بازتابنده دارد و با مواد ویژه ای پوشانده شده که پرتو های رادیویی را جذب نمی کنند. این جت همچنین دارای سامانه مبارزه رادیوالکترونیک است که اجازه نمی‌دهد هواپما های دشمن مختصات آنرا ثبت کنند».

هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا)
ولی نباید توقوع داشت که تولید این هواپیما سریال باشد. این کارشناس گفت:

«من فکر نمی‌کنم که ما باید تعداد بسیار زیاد چنین جت ها را داشته باشیم. زیرا این سؤال پیش می‌آید که ما با این هواپیما با کدام کشور جنگ خواهیم کرد؟ فقط آمریکا و چین دارای جت های نسل پنجم می‌باشند ولی جنگ معاصر کار مشکلی است با کاربرد همه انواع سلاح ها. بله این هواپیما بدرد بخور است و ممکن نیست پیشرفت فنی متوقف شود. تولید این هواپیما به معنای نه تنها پیشرفت تکنیک هوایی بلکه ساخت و تولید مواد جدید ساختمانی، موتورها و سیستم‌های جدید هدایت و الکترونیک و مبارزه رادیو الکترونیک و بسیاری دیگر چیز ها است. همه این‌ها فناوری و علم و دانش ما را به پیش می برد».

به عقیده این کارشناس نظامی روس، نوع صادراتی FGFA می‌تواند جنگنده روسی — هندی نسل پنجم شود. لیتوفکین گفت:

«اصلا بعید است که تی —50 به کشوری فروخته شود. ولی ما همراه با هند پروژه مشترک FGFA — جنگنده نسل پنجم را طرحریزی و پیاده می کنیم. تی — 50 با یک سرنشین و FGFA با دو خلبان است. احتمال دارد که هواپیمای روسی — هندی نسل پنجم به کشور های ثالث هم عرضه شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала