گزارش و تحلیل

موتورهای کاماز در اکراین

© Sputnik / Maksim Bogodvidکارخانه « کاماز» روسیه
کارخانه « کاماز» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه موتورهای کاماز به اکراین نفروخته است.

 به گزارش « اسپوتنیک»  به نقل از  رسانه های  اکراین، اکراین  موتورهای  ساخت روسیه  برای  زره پوش ها را از طریق  چند شرکت خارجی  خریداری می کند. برطبق تحقیقات روزنامه نگاری، شِمای کار چهار شرکت تجاری افشا شد. شعبات شرکت های « اوک آبرون پروم» — Ukoboronprom-  - و « اکراین ماش»  به جای خرید موتورهای ساخت روسیه بطور مستقیم،  این موتورها را از  شرکت های  ملداوی خریداری می کنند.

مطابق با  اطلاعات نویسندگان مقاله  تحقیقی، شرکت ملداوی  20 موتور  از کارخانه « کاماز» خریداری کرد و با کامیون آن ها را به ملداوی رساند. پس از چند روز  شرکت مشترک ملداوی — اکراینی  که حمل و نقل این موتورها را به انجام رساند  ، آن ها را به شرکت « آوتو پِرِزنت»  تحویل داد که آن شرکت بنوبه خود آن ها را دوباره فروخت که اینبار خریدار آن شرکت آلمانی بود.  این شرکت آلمانی  موتورها را  به اکراین صادر کرد.

مطابق با اطلاعات  رسانه ها، شرکت « اکراین ماش» در ازای هر موتور 15 هزار دلار پرداخت کرد.  در حالی که قیمت واقعی این  نوع تجهیزات در ملداوی  10 هزار یوروست.  روزنامه نگاران  اعلام داشتند  که سندی به دست آنها افتاد که تأییدی بر انجام دهها معامله  با چنین قیمت هایی است.

وزارت دفاع  اکراین و « اوک آبرون پروم»  هنوز  این خبر را  مورد تفسیر قرار نداده اند. در سال 2014 میلادی،  پطر پروشنکو، رئیس جمهور اکراین هر گونه  همکاری  نظامی — فنی  با روسیه را ممنوع کرد.  اما هرازگاهی  اطلاعاتی در باره خرید لوازم و اجزاء  تجهیزات ساخت روسیه توسط اکراین  در رسانه ها پدیدار می شود.  اواخر سال 2016 میلادی،  روزنامه نگاران  اکراین  تعریف کردند  که شرکت «  اکراین ماش»  گویا از  طریق دلالان بریتانیا، نوارهای شنی برای خودروهای  زرهی  و  موتور برای  زره پوش « ب.ت.ر-70» را  خریداری کرده است.  در شرکت « اوک آبرون پروم»  این خبر را رد کردند.

اولگ آفاناسییف سخنگوی  مطبوعاتی « کاماز»  در  مصاحبه با « اسپوتنیک»  اعلام داشت  که کارخانه « کاماز» هیچگونه  ارتباطی با این  نوع  تحویلات ندارد.

—  « کاماز موتوری  به اکراین صادر  نکرده است. از سال 2014 میلادی  کاماز با  کارخانه های اکراین همکاری نمی کند — یعنی از زمانی  که شبه نظامیان « حزب راست ها»  کامیون های  ما را تصاحب کردند.  پس از آن  تمام مراکز  خرید و فروش  کامیون ها در اکراین تعطیل شد و هم اکنون هیچگونه ارتباطی با این کشور نداریم. در خصوص این موتور ها باید گفت که ما نمی دانیم از چه طریقی آنها سر از اکراین درآورده اند و  از چه شمایی برای دریافت آنها استفاده شده است.  بعلاوه شایان ذکر است که  کاماز  موتور برای تجهیزات نظامی  از طریق  دلالان  به خارج از کشور  صادر نمی کند.  این موتورها  توسط  سازمان های ویژه تحت کنترل قرار دارند  و تمام مشخصات آنها  به ثبت می رسد.

آنچه به همکاری با ملداوی مربوط می شود، این همکاری غیرنظامی است.  ما با کشورهای  عضو جامعه همسود همکاری می کنیم و همکاری ما با ملداوی  مطابق با  قوانین  روسیه و ملداوی انجام می شود.  در ملداوی  شبکه فروش  وجود دارد و در رژیم عادی کار می کنیم.  ما فقط موتورهای مدنی و غیر نظامی  تحویل می دهیم که نیاز به هیچگونه کنترلی ندارند.  نمی دانیم چطور در اکراین قصد دارند از آنها در زره پوش ها استفاده کنند. این موتور ها به درد خودروهای نظامی نمی خورند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала