گزارش و تحلیل

تمرین مشترک نظامی روسیه و تاجیکستان در کوه های پامیر

© AP Photo / U.S. NavyВоенные самолеты ВВС России Су-24 над эсминцем США Donald Cook в Балтийском море
Военные самолеты ВВС России Су-24 над эсминцем США Donald Cook в Балтийском море - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه گروه هواپیماهای شکاری و بمب افکن را به جمهوری تاجیکستان انتقال داده است. جنگنده های سوخو 24 و سوخو 25 در تمرینات و آموزش پرواز در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان شرکت خواهند کرد. جزئیات موضوع را حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار Sputnik از دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گزارش می دهد.

روسیه هواپیما های نظامی را از پایگاه های خود در استان Chelyabinsk و جمهوری قرقیزستان به تاجیکستان انتقال داده است. در حال حاضر خلبانان جنگنده های مذکور در فرودگاه "عینی" جابجا شدند. در ستاد مرکزی پایگاه اعلام کردند که در جریان 

هواپیمای بمب افکن تهاجمی سوخو ـ 34 - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
هواپیمای بمب افکن تهاجمی سوخو ـ 34
انجام پروازهای تمرینی، خلبانان باید چند وظیفه تعریف شده را انجام بدهند. پیش از همه، انجام تمرین پرواز بغرَنج در شرایط آب و هوایی گوناگون. تمام مؤلفه های تمرین، جداً تشریح شده است. این پروازها در چارچوب برنامه آمادگی رزمی دو واحد نظامی یعنی تیپ 201 روسی مستقر در تاجیکستان و یگانهای ارتش این جمهوری صورت می گیرند. انتظار می رود که در فاز نهایی، نظامیان دو کشور، مهارت محو شبه نظامیان مفروض و انهدام پایگاه آنها را به نمایش خواهند گذاشت. کارشناسان نظامی اهمیت چنین تمرین را بسیار بالا ارزیابی می نمایند. 

دمیتری پوپوف، کارشناس دانشکده تحقیقات راهبردی درمسایل آسیای مرکزی طی مصاحبه با رادیو Sputnik ارزیابی خود را ذیلاً تشریح نمود: 


" روسیه و تاجیکستان متحدین و شامل اتحادیه نظامی و سیاسی موسوم به "سازمان مقاوله امنیت دست جمعی" می باشند. بطور سنتی هر تمرین نظامی چند هدف دارد. پیش از همه، ارتقای تعامل یگان ها در شرایط ویژه، از جمله در منطقه کوهستانی تاجیکستان ".


تاجیکستان، جنوب ترین کشور "سازمان مقاوله امنیت دست جمعی" می باشد. مرز این جمهوری با افغانستان، 1344 کیلومتر است. ساحل افغانی رودخانه پنج، سال های متوالی در نا آرامی به سر می برد. و در این اواخر اوضاع در آن سوی مرز بسرعت دچار تنزل و پسرفتگی می شود. قاسم بکمحمدوف، کارشناس محلی در مسایل امنیت آسیای مرکزی در مصاحبه با رادیو Sputnik وضع را مورد تفسیر قرار داده می گوید: 


"بیش از یک سال است که ده ها شبه نظامی گروهک های افراطی و تروریستی به شمال افغانستان انتقال شده و تمرکز می شوند. در میان آنها نه فقط طالب افغانی یا پاکستانی بلکه ستیزه جویان داعش هم هستند. دستجات "جنبش اسلامی اوزبکستان" و دیگر گروهک ها که تحدید جدی برای امنیت آسیای مرکزی می باشند، به این منطقه گسیل می شوند".


به نظر کارشناسان، تمرین مشترک مسکو و دوشنبه در نزدیکی مرز جنوبی تاجیکستان، صرفاً امتحان آمادگی رزمی در جهت دفع تحدیدات خارجی نیست.
به طورغیر مستقیم متحدین مذکور در تلاش پیشگیری و مراقبت چالش های احتمالی که از طرف گروهک های مسلح می باشند. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


" طبق اطلاعات نمایندگان دستگاه امنیت افغانستان، طی هفته های اخیر در ولایات شمالی افغانی در حدود 600 جنگ جوی خارجی جمع شدند. چنین نقل و انتقال، وضع امنیت این مناطق را پیچیده تر ساخت. گقته می شود که در مجموع تعداد جنگجویان در شمال افغانستان به 7 هزار می رسد. در چنین شرایط، تعامل تنگ و تنگ نظامی و تکنیکی بین تاجیکستان و روسیه ضروری است. و پشتیبانی هوایی، اهمیت ویژه دارد که برای جلوگیری از اقدامات احتمالی تروریست ها در مناطق سرحدی در آینده در نظر گرفته می شود".


بعد از تمرینات و آموزش پرواز، جنگنده های سوخو 24 و سوخو 25، تاجیکستان را ترک خواهند کرد. خلبانان به جای استقرار دائم خود در پایگاه کانت قرقیزستان و فرودگاه استان Chelyabinsk بر می گردند. بعید نیست که در تمرینات بعدی تاجیکستان دیگر از هواپیماهای خود کار بگیرد. در اواخر سال گذشته رسانه ها با خبر شدند که روسیه تعداد کافی ادوات نظامی از جمله هواپیما در اختیار تاجیکستان می گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала