گزارش و تحلیل

چین ساختار جهانی بانکی را تغییر می‌دهد

© AFP 2023 / LAURENT FIEVETAn office worker leaves the Industrial and Commercial Bank of China (ICBC)
An office worker leaves the Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین برای اولین بار در رأس ریتینگ گران ترین برند های بانکی قرار گرفت. بنا به تحقیق آژانس تحلیلی «برند فاینانس» انگلیس، آی سی بی سی بانک تجاری - صنعتی چین از «ولز فارگو» گرانترین بانک آمریکا سبقت جسته و در سال 2017 لقب گرانترین بانک جهان را به خود اختصاص داد.

شکاف ارزش بانک ها چشمگیر است: ارزش آی سی بی سی — 47/8 میلیارد دلار و ارزش بازاری «ولز فارگو» — 41/6 میلیارد دلار است

بر اثر جهش ارزش آی سی بی سی به 32 درصد این بانک در جای اول قرار گرفت. در نتیجه بانک آمریکایی که طی 4 سال در جای اول بود جای دوم را اشغال کرد و این کار را به زحمت انجام داد زیرا بر اثر رشد سریع بانک ساخامانی چین که ارزش آن به 17 درصد افزایش یافت این بانک نزدیک بود جای دوم را اشغال کند. این بانک تنها 200 میلیون دلار را کم داشت. ارزش آن 41/4 میلیارد دلار ثبت شد.

در دهه اول در جا های پنجم و هشتم به ترتیب بانک چین و بانک کشاورزی چین قرار داشتند. سال گذشته بانک چین در مکان ششم بود ولی به برکت جهش 13 درصدی در جای پنجم قرار گرفت. در ده جای اول این لیست همچنین 4 بانک آمریکایی و بانک انگلیسی HSBC و یک بانک اسپانیایی قرار گرفتند. جمعا در لیست 20 بانک ممتاز — 7 بانک چینی قرار دارند و در جمع 500 بانک 11 بانک جدید چین ظاهر شد و تعداد کل بانک های چینی در این ریتینگ به 45 واحد رسید.

Qiu Zhicheng تحلیلگر ICBC International در South China Morning Post چاپ هنگ کنگ نوشت: حضور بانک های چینی در این لیست نباید کسی را متحیر سازد زیرا بخش بانکی چین بر پایه صنعتی نیرومندی استوار است. Qiu Zhicheng معتقد است که قرار گرفتن ICBC در رأس این ریتینگ کمک خواهد کرد که این بانک در کشور خود و خارجه شهرت بیشتری پیدا کند. این کارشناس پیشبینی می‌کند که این بانک به برکت این شهرت منابع درآمد های خود را بیشتر متنوع خواهد کرد و شانس آن در تأمین پولی پروژه راه ابریشمی افزایش خواهد یافت.

«آلکسی موخین» سیاست شناس و مدیر مرکز اطلاعات سیاسی بر آن است که ریتینگ ارزش بازاری بانک های چین تشدید کنترل چین بر جریان های پولی جهانی را منعکس می کند. این صاحبنظر روس گفت:

«این ریتینگ واقعیتی را منعکس می‌کند که در رشته دارایی تکوین شده است. این امر گویای آن است که مقامات چین به دخالت آشکار در بازار های پولی دست زدند. قبلاً رفتار بانک های چینی متواضع بود و حالا با بین‌المللی شدن یوان نهاد های چینی با قاطعیت بیشتر عمل می کنند. آن‌ها به عنوان رقیب مستقیم بانک های آمریکایی رسما قد علم می کنند. بی‌پایه نیست که ترامپ ظن آن را دارد که چین طرح های بلندپروازانه ژئوپولیتیک می‌کشد و حتی سعی می‌کند برای آمریکا جا در بازار های پولی اساسی را تنگ سازد. امروز مساله بر قراری کنترل چین بر جریان های پولی معیینی مطرح است. مسلماً این کار نفوذ و قدرت آمریکا را بطور مستقیم به مخاطره می اندازد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала