گزارش و تحلیل

نظر: " تلاش اسرائیل، تغییر عقربه "قطب نما ژئوپولیتیک جهانی" در جهت ایران است

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده
آغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که تهران در فرمت های چند جانبه حل و فصل بحران منطقه ای شرکت می نماید، مخالفانش در تلاش ایجاد موضع یکپارچه می باشند. باسانی می شود فرض کرد که آغازگر و مبتکر این عمل تل آویو است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،در سفر به بریتانیا وعده می دهد که موضوع تشکیل "جبهه متحد" در جامعه بین المللی را برای دفع "تهاجم ایران" در صدر دستور کار قرار دهد.
قبل از پرواز به لندن، نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرد که رهبران جدید بریتانیا و ایالات متحده آمریکا موضع سخت تری در مقابل ایران نسبت به تیم قبلی در پیش بگیرند. گویا تیم باراک اوباما، درخواست های اسرائیل را نادیده گرفته و با جمهوری اسلامی معامله ای انجام داده است. نخست وزیر اسرائیل در آستانه سفر به لندن اظهار کرد:

" فکر می کنم که مهم ترین چیز این است که کشورها یی مانند ایالات متحده به عنوان پیشرو از یک سو، همچنین اسرائیل و انگلستان از سوی دیگر به عنوان جبهه متحد علیه تهاجم ایران عمل کرده و مرز مجاز را به وضوح ترسیم و نشان دهند. این اولین موضوعی از بسیار موضعات دیگر خواهد شد که می خواهم با ترزا مِی، نخست وزیر بریتانیا و البته، با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه مورد بحث قرار دهم".


دیروز، در دیدار با ترزا مِی در لندن، نتانیاهو نیز بریتانیا را برای پیوستن به تحریم های جدید علیه ایران دعوت نمود.
اما کارشناسان ایرانی و مصاحبان رادیو اسپوتنیک یادآوری می کنند که متجاوز اصلی در منطقه خاور میانه اسرائیل است.
حسن هانی زاده، دانشمند علوم سیاسی ایران و کارشناس مسائل خاور میانه و سردبیر سابق آژانس خبری پیشرو ایران MehrNews در مصاحبه با رادیو Sputnik Persian اشاره کرد که دعوت نتانیاهو، بازتابی نخواهد داشت، چرا که امروز جامعه جهانی در کنار ایران است. حسن هانی زاده در تفسیر این موضوع می گوید:

حسین روی وران ، یکی دیگر از مصاحبان اسپوتنیک و کارشناس ایرانی در زمینه خاورمیانه و کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران و مدیر سابق دفتر منطقه ای شرکت رادیو و تلویزیون ملی ایران در بیروت اظهار می نماید که سرچشمه اصلی تهدید منطقه، اسرائیل می باشد که در تلاش تغییر مجدد عقربه سیاسی قطب نما ژئوپولیتیک جهانی در جهت ایران است. مفسر مزبور در این مورد می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала