گزارش و تحلیل

گفتگوی ایران و اروپا در مسکو به زبان موسیقی

© AFP 2023 / John Thysگفتگوی ایران و اروپا در مسکو به زبان موسیقی
گفتگوی ایران و اروپا در مسکو به زبان موسیقی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز شنبه گروهی از نوازندگان ایرانی کنسرتی غیرمعمول در سالن کنسرواتواری چایکوفسکی واقع در مسکو برگزار خواهند کرد.

طنین صدای موسیقی کلاسیک ایران بدون سازهای ایرانی و به سبک اروپایی در سالن کنسرواتواری دولتی مسکو به نام چایکوفسکی خواهد پیچید. با اینکه سازهای ایرانی در این برنامه استفاده نشده اند، اما نام این کنسرت «آوای سرزمین هزارساله» کاملا شرقی است.
مارگاریتا کاراتگینا معاون اداره همکاری های بین المللی کنسرواتوری دولتی مسکو و مدیر مرکز علمی — هنری «فرهنگ های موسیقی دنیا» خاطر نشان می کند که موسیقی ایرانی سابق برای مردم روس کاملا ناشناخته بود.
وی در ادامه می گوید: صدا
«کنسرواتوری مسکو بیش از یک دهه به ترویج و شناساندن موسیقی ایرانی پرداخته است. کنسرت «آوای سرزمین هزارساله» یکی از کنسرت هایی است که در چارچوب برنامه «مرکز علمی — هنری فرهنگ های موسیقی دنیا» برگزار می شود. ما از حمایت های رایزنی فرهنگی ایران در روسیه تشکر می کنیم. ما برنامه های متعددی داریم، اما کنسرت «آوای سرزمین هزارساله» برنامه ای غیرمعمول و ترکیبی جالب از موسیقی است. قبلا ما چندین کنسرت با موسیقی کلاسیک اصیل ایرانی برگزار کردیم که در آنها از سازهای سنتی و سبک سنتی «آواز» استفاده شده بود. اما کنسرت امروز جنبه ای کاملا متفاوت از فرهنگ موسیقی در ایران است و در آن موسیقی کلاسیک را به سبک اروپایی اجرا کرده اند.
هنر آهنگسازی در ایران در قرن نوزدهم میلادی به شکوفایی رسید. در آن زمان آهنگسازان ایرانی با موسیقی اروپا آشنا شدند. از همان زمان فعالان فرهنگی ایران به موسیقی سمفونی علاقه پیدا کرده و نسبت به پیانو و نت های اروپایی توجه نشان دادند. در نتیجه، سبک دیگری از موسیقی شکل گرفت که موسیقی ایرانی به سبک اروپایی نام دارد. این جنبه از موسیقی ایران بسیار جالب است، زیرا منطق تفکر موسیقیایی و زبان و نت ایرانی به شکل سابق خود باقی ماندند. آهنگسازان ضمن استفاده از سبک اروپایی، مصالح و مواد اولیه را از سنت های مردمی و موسیقی کلاسیک ایرانی برمی دارند. در نتیجه موسیقی جذاب، شاد و غیرمعمولی به دست می آید.
کنسرت «آوای سرزمین هزارساله» اثر دو آهنگساز است؛ شهرام توکلی و علی اکبر قربانی. در این کنسرت ملودی های محلی ایران هم معرفی می شوند و به آن رنگ و بوی دیگری اضافه می کنند. گروهی از نوازندگان بسیار جوان ارکستر سمفونیک «فرهنگ و هنر» تهران این برنامه را اجرا می کنند. با وجود جوان بودن این گروه، اما تجربه کافی دارند. افرادی که در کنسرواتوری مسکو برنامه اجرا می کنند، جوانان بااستعدادی هستند که موسیقی را به صورت آکادمیک در دانشگاه به پایان رسانده اند و در عین حال فرصت اجرای کنسرت سایر کشورها را هم از دست نداده اند. بسیاری از آنها برنده جوایز مختلف در مسابقات داخلی ایران هستند. گروهی که امروز به مسکو آمده، بخشی از یک گروه بزرگ ارکستر است که تعداد آنها 13 نفر است. آنها سازهای کلاسیک اروپا از جمله ویولون، ویولونسل، فورت پیانو، کنتراباس می نوازند. سازهای سنتی ایرانی از جمله ستار، تمپک، کمانچه یا تار در این برنامه نواخته نمی شود. با این حال، شنونده صدای موسیقی ایرانی را می شنود».
شهرام توکلی آهنگساز ایرانی و رهبر ارکستر سمفونیک «فرهنگ و هنر» در آخرین لحظات قبل از شروع کنسرت به شدت مشغول هماهنگی های لازم است. اما زمانی را برای گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک اختصاص می دهد. آقای توکلی می گوید:

شنوندگان محترم رادیو اسپوتنیک صحبت های خانم مارگاریتا کاراتگینا مدیر علمی مرکز فرهنگی های موسیقی جهان و آقای شهرام توکلی رهبر ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر تهران را باهم شنیدیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала