گزارش و تحلیل

ناتو و دریای سیاه

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر Военные учения "Щит Союза 2015"
Военные учения Щит Союза 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در خبرنامه ای که وِب سایت نیروی دریایی رومانی نشر کرده گفته می شود که رزمایش دریایی و نظامی موسوم به "سپر دریایی 2017 " روز چهارشنبه، اول فوریه با مشارکت کشورهای عضو ناتو و اوکراین شروع شده است.

خاطر نشان می شود که حدود 2،8 هزار نظامی از کشورهای رومانی، بلغارستان، یونان، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، کانادا، اسپانیا و اکراین در رزمایش صهیم هستند.
در اعلامیه نیروی دریایی رومانی آماده است که در قالب رزمایش "عملیات روتین ناتو مربوط به تحدیدهای هوایی، دریایی و زیردریایی است". مقیاس میدان رزمایش در دریای سیاه، در حول و حوش 80 هزار کیلومتر مربع است. 11 کشتی نظامی و چهار هواپیمای رمانی و همچنین 5 کشتی و شش هواپیمای کشورهای دیگر اشتراک کنندگان برای شرکت در رزمایش فوق دعوت شدند.
طبق اظهارات روز سه شنبه یِنش استولتنبرق، دبیر کل ناتو، در نشست 15 و 16 فوریه سال جاری در بروکسل، وزرای دفاع 28 عضو ناتو بسته تدابیری مبنی بر تقویت حضور نظامی در منطقه دریای سیاه را به تصویب خواهند رسید.
طبق سنجش افکار عمومی در چار چوب پروژه "ابراز نظر از دریچه اسپوتنیک"، اکثریت اروپایان معتقدند که حافظ اتحادیه اروپا از تحدید های خارجی، ایالات متحده و ناتو است در حالی که فقط 48% آمریکایان با این نظر موافقند.
ولادیمیر کوزین، مشاور ارشد رئیس دانشکده تحقیقات راهبردی روسی و استاد دانشگاه علوم نظامی فدراسیون روسیه معتقد است که هدف رزمایش "سپر دریایی 2017"، با یک تیر چند نشان گرفتن است. وی در مصاحبه با رادیو Sputnik در این مورد می گوید:

 
" نشان اول این رزمایش، فدراسیون روسیه است. نشان دوم، اعضای دیگر ناتو می باشند که از همبستگی دریای و نظامی سر می زنند. و نهایت، نشان سوم، برای درد لاعلاج اوکریان است که می گویند، نترسید، هوای شما را ناتو دارد. آشکار است که رزمایش، هدف محرک آمیز دارد. معنی چنین تمرکز نیروی ناتو در دریای سیاه چه است؟ علاوه از این، آنها از زمان ختم جنگ دوم جهانی، کشتی های خود را در دریای مدیترانه "می چرانند". و در حال حاضر مانند کشیک یک دیگر را در دریای سیاه عوض می کنند. آنها آنجا چه چیزی را گم کردند؟ بنظرم، بیش از همه اسلحه به رخ کشیدن و خیال بلند پروازی و زبان اقتدار و قدرت سابق است".


وی خاطر نشان کرد که در این اواخر غرب مرتب از ضرورت عادی سازی گفتمان با فدراسیون روسیه حرف می زند و هم زمان ناتو، فعالیت خود را گسترده می سازد. مفسر مزبور در ادامه تحلیل خود می گوید: 


"چنین شدت فعالیت علاوه بر قلم رو دریایی و زمینی، به بعد فضایی هم مربوط است. نیروی هوایی 15 عضو ناتو در عملیات "گشت هوایی بالتیک" که در ماه مارس 2004 شروع شده و در گشت فضای لتونی، لیتوانی و استونی شرکت می نمایند. هدف از این گشت چه است؟ مگر تا حالا تفهیم نشه است که دوره جنگ زرگری به اتمام رسیده است؟


به نظر کارشناس مزبور، جای تعجب نیست که در این تمرینات نظامی آلمان و فرانسه، دو کشور پیشرو ناتو شرکت نمی جویند. مصاحب مزبور در ختم تفسیر می گوید: 


"نسبت به هدفی که در رزمایش مطرح می شود کشورهای معینی در آن حاضر می باشند. تصمیم فوق را مقامات نظامی کشور دعوت شونده می گیرند. عدم شرکت آلمان و فرانسه در رزمایش، اصولاً مقطعی است. در حال حاضر عدم علاقه یا خودداری برلن و پاریس از فعالیت دریایی ناتو در این منطقه مشاهده نمی شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала