گزارش و تحلیل

یک عقیده: جنگ «برق آسا» کی یف در دنباس به هیچ خواهد انجامید

© Sputnik / Irina Gerastchenko /  مراجعه به بانک تصاویر Ситуация после обстрелов в Донецке
Ситуация после обстрелов в Донецке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌ها می‌نویسند که «پاول ژبریفسکی» رئیس هیات اداری نظامی و مدنی استان دونتسک به پتر پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین گزارش داد که در نزدیکی «آودییفکا» اولین علایم آتش بس دیده می‌شود

قبلاً نیروی مردمی و پرسنل انتظامی اوکراین در باره وخامت اوضاع در دنباس صحبت کردند. آودییفکا واقع در ناحیه زیر کنترل مقامات اوکراین بخاطر آتشباری بدون آبرسانی، برق و شوفاژ ماند و در آن شهر وضع اضطراری اعلام شد. مقامات می‌گویند اگر نتوانند کار های تعمیر را انجام دهند ممکن است اهالی از آن شهر تخلیه شوند. پرزیدنت پوروشنکو بازدید خود را از برلین ناتمام گذاشته و به اوکراین باز گشت و دستور داد گروه تماس در خصوص دنباس فوراً تشکیل جلسه بدهد

والنتينا ماتوينكو رييس شوراى فدراسيون روسيه بر اين عقيده است كه اوكراين با اقدامات تحريك آميز در دنباس قصد دارد كه توجه محو شده سازمان هاى بين المللى را جلب كند و روسيه را متجاوز نشان دهد. - اسپوتنیک ایران
توطئه هاى جديد كى يف عليه مسكو
به گفته دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه، مسکو این اطلاع موثق دارد که 30 ژانویه «دسته های مستقل» تلاش کردند به حوزه زیر کنترل جمهوری خود خوانده دونتسک حمله کند.

پسکوف گفت: «این گروه‌ها با حمایت توپخانه از خط جبهه عبور کردند و نیروی دفاع از خود مجبور شد در ناحیه آودییفکا به عملیات دفاع از خود بپردازد. ناحیه تصرف شده باز پس گرفته شد و از هجوم جلوگیری شد. ما بسیار متاسفیم که بر اثر این حمله علیه نیروی بسیج دونباس افرادی از هر دو طرف جان باختند».

وی افزود، بنا به داده‌هایی که در دست هست، در نتیجه ضد حمله نیروی مردمی دونباس، موقعیت را به حالتی درآوردند که پیش از حمله وجود داشت.

به گزارس نهاد نظامی جمهوری مردمی دونتسک، روز سه شنبه 31 ژانویه نیرو های مسلح اوکراین دو تلاش شکافتن خط جبهه را انجام دادند و در نتیجه بیش از 25 نفر از پرسنل نظامی اوکراین کشته شدند.

«ولادیمیر اسکاچکو» مفسر سیاسی اوکراین در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که کی یف برای جلب توجه جامعه جهانی عمداً موقیعت را تیره کرد، وی ادامه داد:

«می شود گفت که «جنگ برق آسایی» که کی یف برای جلب توجه محافل بین‌المللی راه انداخت به هیچ مبدل شد و به خونریزی نظامیان اوکراینی انجامید. ساکنان آودییفکا نیز زجر کشیدند. آن‌ها از گاز و برق و شوفاژ محروم شدند. این موقعیت یک فاجعه انسانی مصنوعی است که بدست مقام های اوکراینی ساخته شده است. کی یف وقتی که متوجه شد که دیگر جزو برتری‌های واشنگتن نیست و دیگر پول دریافت نخواهد کرد و بر عکس آنرا به رعایت توافقات مینسک مجبور خواهند کرد تصمیم گرفت به این طریق توجه را به خود جلب کند».

به گفته این کارشناس، کی یف مثل سابق خود را به غرب بعنوان دژ اساسی ضد روسی معرفی می کند. اسکاچکو گفت:

«به کی یف می‌گویند: دیگر لازم نیست، ولی اوکراین نمی تواند از الگوی سابق خود خارج شود. این در حالی است که آمریکا و روسیه مصمم هستند با هم علیه داعش مبارزه کرده و در سوریه صلح برقرار کنند و مساله ایران را حل و فصل نمایند. بعلاوه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قطعاً گفته است که حل و فصل مساله اوکراین کار سیاستمداران اروپایی آنگلا مرکل، فرانسوا اولاند و ولادیمیر پوتین است که در روند نورماندی شرکت می کنند. پوروشنکو دوباره در دونباس جنگ راه انداخت و به سرعت به برلین رفت و در آنجا به او گفتند که هیچ جنگ، برو توافقات مینسک را اجرا کن. او باز گشت و همانطوریکه ژبریفسکی به او گفت بود بلافاصله اولین علایم قطع تیراندازی در نزدیکی آودییفکا نمایان شد».

به عقیده اسکاچکو، علت تیرگی اوضاع در دنباس عدم تمایل کی یف به پذیرفتن واقعیات جدید سیاسی و ژئوپلیتیک است. ولی اروپا او را مجبور به این کار خواهد کرد. او چنین گفت:

«به نظرم اروپایی‌ها با دونالد ترامپ دعوا نخواهند کرد و کی یف را به اجرای توافقات مینسک مجبور خواهند کرد. مهم این است که برلین و پاریس به دنبال مسکو بطور هماهنگ بگویند که کی یف موظف است توافقات «مینسک-2 » را اجرا کند. تا خدایی نکرده جنگ تمام عیاری شروع نشود».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала