گزارش و تحلیل

از آمریکایی ها خواهش می‌کنند در عراق باقی بمانند

© AP Photo / Jim Macmillanگروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد
گروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق گفت: مقامات عراق به ادامه همکاری با آمریکا و دیگر کشور های عضو ائتلاف پس از محو شبه نظامیان «دولت اسلامی» در جهت آماده سازی نیروهای امنیتی این کشور علاقمند است. سعد الحدیثی گفت

در حال حاضر در نیرو های ائتلاف نمایندگان کشور های متفاوت حضور دارند که نظامیان عراقی را از نظر لجستیکی حمایت کرده و آن‌ها را تمرین می کنند. پس از آزاد سازی اراضی عراق از لوث تروریست ها دولت این کشور مصمم است با کشور های متفاوت، در درجه اول با آمریکا همکاری کند تا آماده سازی ارتش و پلیس در مطابقت با نیازمندی مقام های عراقی ادامه یابد

درخواست ممنوعیت سفر اتباع آمریکایی به عراق - اسپوتنیک ایران
درخواست ممنوعیت سفر اتباع آمریکایی به عراق
به گفته یک منبع اسپوتنیک در وزارت خارجه عراق، مساله خصور آمریکایی ها در عراق پس قلع و قمع داعش هم اینک با واشنگتن بررسی می شود. توافق مربوطه هم اینک تقریباً حاصل شده و تنها لازم است که جزئیات بررسی و مشخص شوند

عباس البیاتی عضو کمیته روابط خارجی مجلس عراق توضیحا به اسپوتنیک گفت که عراق طرفدار خروج یگان های نظامی ائتلاف آمریکایی از عراق پس از قلع و قمع داعش است، ولی خواهش می‌کند که مشاوران کارشناس باقی بمانند. عباس البیاتی گفت:

«مقام های رسمی عراق در دیدار ها با سیاستمداران و مقام های وزارت دفاع آمریکا تأکید می‌کنند که بغداد تنها به کارشناسانی احتیاج دارد که می توانند آماده سازی سربازان، افسران، پلیس ها و ماموران ساختار های انتظامی را تأمین کنند. آن‌ها باید کار خود را در داخل اردوگاه های تمرینی انجام دهند. این موضع اصولی بغداد است. ولی ما به حضور یگان های جنگی و تکنیک و مشاوران نظامی احتیاج نداریم».

در یک زمان این نماینده مجلس عراق اشاره کرد که موضع مقامات مرکزی عراق با دیدگاه دولت کردستان فرق دارد. در کردستان حفظ حضور نظامی آمریکا در درجه اول یگان های جنگی در اراضی آن کشور را لازم می دانند. مسعود برزانی رئیس این منطقه خودمختار پیشتر این را گفته بود.

لازم به یادآوری است که در ماه نوامبر 2008 آمریکا و عراق قرارداد خروج یگان های آمریکایی را امضا کردند. مطابق این سند نیرو های مسلح آمریکا عراق را در آخر 2011 ترک کردند. همزمان با این سند یک قرارداد دیگری در باره امنیت به امضا رسید که آن را سند امنیت و یا مشارکت استراتژیک نامیدند. مطابق آن قرار است که «در خاک عراق نیرو های آمریکایی بطور موقت مستقر شوند و این حضور باید بنا به درخواست و دعوت دولت مستقل و با احترام گذاشتن به استقلال عراق انجام شود». وقتی بغداد برای مبارزه با داعش از یگان های آمریکایی دعوت کرد از این قرار داد پیروی نمود.

در این هنگام چنین به نظر می‌رسد که مسکو و واشنگتن همین حالا به مشخص کردن نواحی نفوذ خود دست می زنند. مثلاً مسکو از پایگاه های طرطوس و لاذقیه سوریه استفاده می کند. حالا آمریکایی هایی که چند سال پیش عراق را ترک کردند می‌توانند حضور خود را در آن کشور ثبت کنند. اگر دولت دونالد ترامپ واقعاً مایل است به مبارزه با تروریسم با مساعدت همه طرف‌های ذینفع از جمله روسیه بپردازد چنین روند تقسیم حوزه های نفوذ می‌تواند به آزادسازی هر چه زودتر کل منطقه از لوث شبه نظامیان کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала