گزارش و تحلیل

اوکراین می‌خواهد کریمه را باز پس بگیرد

© Sputnik / Sergey MalgavkoПобережье Симеиза и Алупки
Побережье Симеиза и Алупки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سناتور آلکسی پوشکوف بر آن است که پتر پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین از شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین خواهش کرد کمک کند که کریمه به اوکراین مسترد شود تا این خیال خام بوجود آید که این موضوع هنوز هم در دست بررسی است

به گزارش سرویس خبری رئیس جمهور اوکراین، پوروشنکو و شی جین پینگ در همایش جهانی اقتصادی داووس ملاقات کردند و رهبر اوکراین ابراز امیدواری کرد که چین به حل صلح آمیز اختلاف در دونباس و احیای تمامیت ارضی اوکراین کمک کند

پوشکوف در توییتر خود نوشت:

«پوروشنکو می‌داند که «باز پس گرفتن» کریمه» میسر نیست و این مراجعه عجیب به رئیس جمهور چین برای آن لازم بود که این تصور بوجود آید که این موضوع هنوز هم در دست بررسی است».

روز پنج شنبه «وادیم چرنیش» وزیر امور سرزمین های زیر اشغال موقت و پناهجویان اوکراین اعلام کرد که کی یف طرح «باز پس گرفتن » کریمه را تهیه می کند و پس از یک ماه این طرح آماده خواهد بود.

گفتنی است که کریمه در نتیجه رفراندومی که پس از کودتای سال 2014 در اوکراین انجام شد مجدداً به روسیه پیوست و از آن موقع کرملین و وزارت خارجه روسیه به کرات تأکید کردند که موضع تعلق این شبه جزیره بسته است و قابل بحث نیست.

Лидер политической партии «Национальный фронт» Марин Ле Пен - اسپوتنیک ایران
مارین لی پن کریمه را به عنوان خاک روسیه به رسمیت شناخت

دکتر دمیتری ژوراولف، رئیس انستیتو ی مطالعات منطقه ای با رادیو اسپوتنیک مصاحبه کرده ابراز عقیده کرد که کی یف در مورد این مساله از پشتیبانی چین برخوردار نخواهد شد. او گفت:

«خواست حمایت از شی جین پیگ در مورد کریمه از طرف پوروشنکو یک نوع حمله عصبی بود چون وی دیگر امید ندارد در مورد این مساله به آمریکا مراجعه کند. او امید ندارد با آن تفاهمی که اوباما داشت روبرو شود و ترامپ آنرا ندارد. با این حال پوروشنکو خواهان کمک در مقابله با روسیه است. ولی این سؤال مطرح است که آیا چین آماده است چنان نیرویی بشود که در مقابله حکومت اوکراین با روسیه طرف اوکراین را بگیرد؟ چین کشور عملگرایی است و با در نظرداشت منافع خود دست به اقدام می زند. پیوستن کریمه به اوکراین از منافع چین نیست. از این رو به سخنان پوروشنکو جواب داده نخواهد شد و اگر پوروشنکو در دریافت جواب اصرار ورزد به او خواهند گفت که چین «در حال تعمق است».

به عقیده دکتر دمیتری ژوراولف تهیه طرح «پیوستن مجدد کریمه» صحبت‌های توخالی است. وی افزود:

«فکر می‌کنم که این یک ابتکار نبوده بلکه مثل همیشه صحبت‌ها در این باره بود که «اگر اهالی کریمه در ترکیب اوکراین بودند وضعشان چقدر خوب بود». ولی یک چیز بد هست و آن اینکه کریمه پیشتر در ترکیب اوکراین قرار داشت و در آن هنگام برای اوکراین مانند یک ناپسری بود. رفتار اوکراین نسبت به کریمه و اهالی آن بسیار بد بود. وقتی کریمه جمهوری خودمختار بود اوکراین از اقتصاد آن فقط سود می‌گرفته و امکان نمی داد که آن جمهوری پیشرفت کند. من به چشم خودم دیدم که وضع هتل های یالتا چقدر بد بود. ثابت کردن چیز دیگری با نشان دادن یک سند غیر ممکن است زیرا حقایق و تجربه شخصی دلیلی وزین تر از ادعا ها بی‌پایه است».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала