گزارش و تحلیل

مذاکرات آستانه در باره صلح در سوریه اولین ثمرات را ببار آورده است

© Sputnik / Bolat ShaikhinovУчастники встречи по Сирии на заседании в Астане
Участники встречи по Сирии на заседании в Астане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 2600 شبه نظامی در دره رود بردی واقع در 30 -40 کیلومتری دمشق اسلحه زمین گذاشتند. اسلامی گرایانی که از بازگشت به زندگی صلح آمیز امتناع کردند به استان ادلب منتقل شدند.

سرهنگ «آلکساندر بلینکوف» نماینده مرکز روسی مامور آشتی دادن طرف‌های متخاصم در سوریه به روزنامه نگاران گفت: «اهالی بی‌دفاع ساکن دره رود بردی به زندگی صلح آمیز باز می گردند. در حال حاضر عملیات مرحله اول برنامه آشتی دادن این منطقه انجام می‌شود

وی افزود:

یک تعداد از قیام کنندگان با شرایط پیشنهادی موافق نشده و در کوه‌ها موضع گرفته و به آتشباری قصبات مسکونی ادامه می دهند. مرکز آشتی در مساعی خود در درجه اول به فعالیت‌های عقیدتی جهت متقاعد کردن مخالفان به قطع مقاومت و بازگشت به مذاکرات صلح توجه می کنند. حدود 500 نفر از شبه نظامیان از تن در دادن به سازش خودداری کردند.

پیشنویس قانون اساسی جدید سوریه - اسپوتنیک ایران
پیش نویس پیشنهادی روسیه برای قانون اساسی جدید سوریه دوره هفت ساله ریاست جمهوری در این کشور را در نظر می گیرد
گفتنی است که وادی بردی یک واحه ای در داخل بیابان سوریه است که تا این اواخر مرکز بزرگ گردشگری بود. در اینجا آبگیری واقع است که آب آن به دمشق و دیگر شهر ها تحویل می شود. بر اثر برقراری کنترل شبه نظامیان بر این واحه رساندن آب گاه بگاه قطع می شد. تا 2012 دمشق از وادی بردی 300 هزار متر مکعب آب می‌گرفت و حالا 50 هزار را.

آزادسازی وادی بردی اولین دستاورد نظامی دمشق در سال جاری شد. در این عملیات مقام های سوریه با حمایت مرکز آشتی مانند عملیات حلب هم از راهکارهای نظامی و هم از طرق دیپلماتیک استفاده کردند. مذاکرات ثمربخش کاری کرده که حتی شبه نظامیان رادیکال با ترک مواضع خود موافقت کردند که در دست اسلامگرایان قرار داشت.

به گفته خبرگان، مذاکرات آستانه در تاریخ 23 — 24 ژانویه سال جاری در روند آشتی ملی در سوریه تأثیر مثبت گذاشته است.

خاورشناس «اژدر کورتوف»، سردیر مجله «مسایل استراتژی ملی» چاپ روسیه بر آن است که میان آزاد سازی دره بردی و مذاکرات آستانه رابطه آشکار وجود دارد. وی گفت:

«در قزاقستان نمایندگان بخش معیینی از مخالفان مسلح پشت میز مذاکره نشستند. آن‌ها در باره قطع عملیات جنگی و ادامه آتش بس تصمیم گرفتند و به دسته های زیر فرمان خود دستور دادند که چنانکه باید عمل کنند».

به گفته او، دیگر گروهک هایی که هنوز هم علیه بشار اسد دست به اقدام می‌زنند ممکن نیست از نتایج مذاکرات آستانه آگاه نباشند. کورتف در ادامه اظهار داشت:

می‌شود حدس زد که قیام کنندگان به نتیجه‌گیری های مربوطه انجام داده واز این رو چشم انداز ادامه عملیات جنگی روز بروز بیشتر مبهم می شود. ولی هنوز زود است گفته شود که آیا این تأثیر شکل تبدیل نهایی عملیات نظامی به حل و فصل سیاسی به خود گرفته یا نه».

این کارشناس بر آن است که راه بسوی صلح در سوریه دور و دراز بوده ولی الگوی بکار رفته در حلب و دره بردی ثمربخشی خود را ثابت کرده و احتمالاً در خاک کشوری بکار برده خواهد شد که زیر حکومت قیام کنندگان قرار دارد. او گفت که نباید فراموش کرد که در سوریه جنگ داخلی جریان دارد و از این رو مساله آشتی ملی نباید از طریق نظامی حل شود».

مسکو، آنکارا و تهران بر خلاف اختلافاتی که داشتند یک فرمت بارور را ایجاد کردند. ولی موفقیت پایانی و آزادسازی مسالمت آمیز سوریه به موضع ترامپ بستگی دارد. الان دولت جدید آمریکا موضع توأم با انتظار را در پیش گرفته. کورتوف در پایان گفت:

«اگر هدف واقعی واشنگتن غلبه بر داعش است باید کاری کند تا در برابر آشتی قیام کنندگان با دولت سوریه چراغ سبز روشن شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала