گزارش و تحلیل

جاسوسان ما کجا گم شدند

© AFP 2023 / Patrick Hertzogپلیس فرانسه
پلیس فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش در پلیس فرانسه نفوذ می کند.

طی سال های 2015-2012 در منطقه «  ایل د فرانس»  17 پلیس  افشا شدند  که با رادیکال ها همکاری می کردند.  کریستوفر  دوبوآ و اریک پلتیه   در کتاب خود به نام «  جاسوسان ما کجا  گم شدند؟  اسرار کوچک و بزرگ  سازمان اطلاعات فرانسه» علاوه بر موضوعات  دیگر به موضوع مذکور نیز پرداختند.  کتاب آنها چندی پیش در پاریس  منتشر شد.  نویسندگان کتاب  هم به مسائل سرویس های فرانسوی در  خصوص فعالیت ضد تروریسم  و رقابت  بین آن ها  و هم کم توجهی کاخ « یلسیس» به توانایی داعش  در تأثیر گذاری مضر و گسترش ایده های آن ،  کم توجهی  نسبت به  پدیده ای مانند رواج افراط گرایی در بین  جوانان فرانسه  و گرویدن آنها به اسلام پرداختند.

اگر نویسندگان  کتاب و خبرنگاران  متذکر می شوند  که این پدیده  « حاشیه ای» است، « فهرست  متضادی» که  توسط کریستوفر  دویوآ و اریک پلتیه  بر اساس یادداشت های  سری  دفتر پلیس  در  پاریس  به تاریخ 9 دسامبر سال 2015  تهیه شده است  نمی تواند  از نظر دور بماند.

ما می دانیم که  بعضی از کارمندان پلیس فرانسه که وظیفه آنها نظارت بر رعایت نظم و قوانین در کشور است، خودشان به توجیه  تروریسم  می پردازند و در خیابان ها  نماز می خوانند و  حتی به یونیفرم پلیس توهین می کنند.  کریستوفر دوبوآ معتقد است که  همه اینها  چندان وحشتناک نیست.

—   این کارها از آنها تروریست نمی سازد.  اما اینگونه رفتار می تواند اولین علایم رادیکال شدن  آنها باشد و به چیزهای جدی تر بعدی بیانجامد. نمونه هایی از  رفتار پلیس های در حال خدمت عنوان می شوند  که در شبکه های اجتماعی  به زورگویی  در روابط و از جمله نسبت به کاخ یلیسیس فرا می خوانند».

البته منظور کریستوفر دوبوآ ، مأموران پلیس  کلانتری 17 پاریس است که در فیس  بوک نوشته بودند: «  اگر من به جای تروریست ها بودم،  تا بحال کاخ « یلیسیس» را  با تمام حرامزاده هایی که در آنجا کار می کنند، منفجر می کردم». اگر این پرونده به دادگاه تأدیبی ارائه می شد،10 ماه حبس شرطی و ممنوعیت کار در پلیس به مدت دو سال  مقرر می شد.

این پدیده از اینرو باعث نگرانی می شود که فقط  به  پلیس ملی محدود نمی شود.  « در تمام وزارتخانه های مهم — دفاع، کشور و دادگستری-  صدها مورد افراط گرایی کارمندان را  مشاهده می کنیم».

—  سازمان های دولتی  فرانسه بازتاب دهنده  پیشرفت  افراط گرایی در جامعه فرانسه هستند. از اینرو مشاهده  عناصر افراط گرایی در بین مأموران پلیس تعجب اور نیست».

این  موضوع از سوی شرکت Aéroports deParis — ADP که مدیریت فرودگاه های پاریس را عهده دار است به عنوان اساسی برای تغییر برخورد نسبت به پرسونل خود مورد استفاده قرار گرفت. در دسامبر سال 2015 میلادی دسترسی  70 نفر از 85000 نفر  کارمند شرکت  به نقاط تحت حفاظت فرودگاه  به دلیل افراط گرایی سلب شد.  همچنین 1200 نفر از 10 هزار کارمند در فهرست « اس»  (افرادی که برای  امنیت کشور خطرناک هستند)  در  ناحیه « سن — سان — دنی» Seine-Saint Denis زندگی می کنند  که فرودگاه  شارل د گل در آن محل واقع است.

ارتش نیز از نظر دور نماند. ژنرال  ژان — فرانسوآ اوگار  مدیر  دفاع و امنیت  با سخنرانی در پارلمان  اعلام نمود که  در مرحله اول به « حدود 50 پرونده در باره افراط گرایی» در ارتش رسیدگی می کند.در صورت نفوذ افراط گرایی به ارتش، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد.  بر فرض اگر این اتفاق  در  سرویس های تأمین امنیت  شخصیت های عالیمقام — سیاستمداران  و یا حتی  رهبران کشورهای خارجی  که  برای دیدار رسمی به فرانسه سفر می کنند  رخ بدهد، فاجعه خواهد بود.  باید از قضیه کشته شدن آندری کارپوف، سفیر روسیه در  ترکیه  توسط مأمور  پلیس  در روز 19 دسامبر  سال 2016 میلادی  درس گرفت و آن را به یاد سپرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала