گزارش و تحلیل

یک عقیده: صحبت‌ها در باره هکر های روسی در یک زمان خنده‌آور و ترسناک است

© Fotolia / Tomasz Zajdaاطلاعات شخصی بیش از 134 هزار نظامی نیروی دریایی آمریکا به دست هکرها افتاد
اطلاعات شخصی بیش از 134 هزار نظامی نیروی دریایی آمریکا به دست هکرها افتاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مصاحبه با روزنامه «ولت» اعلام کرد که از تعداد فزاینده حملات هکر ها به واحد های این پیمان نگران است

وی افزود:

«مطابق داده‌های تازه ما در سال گذشته هر ماه حدود 500 حمله هکری به واحد های ناتو انجام می شد. این تعداد 60 درصد بیشتر از سال 2015 است».

استولتنبرگ پیشتر گفته بود که ناتو حاضر است در صورت وقوع حملات سایبری از ماده‌ قانونی در باره دفاع دستجمعی از خود استفاده کند، ولی هر حمله موجب این دفاع نخواهد شد و دفاع سایبری فقط در حکم عملیات دامنه دار ناتو نیست. به گفته وی، دفاع سایبری علیه دشمن مشخص نخواهد بود

در این هنگام هانس گئورگ مااسن رئیس سازمان دفاع از قانون اساسی آلمان — BfV یعنی سرویس اطلاعات داخلی آلمان اعلام کرد که وی بیم آن دارد که «هکر های روسی» در کارزار انتخاباتی آلمان در 2017 نفوذ کنند.

پیشتر آمریکا بار ها روسیه را به حملات سایبری به حزب دموکرات آن کشور به قصد پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد. ولی هیچ مدرکی در اثبات این اتهام ارائه نشد.

«لئونتی بوکشتاین» سر دبیر پورتال اینترنتی «ارتباطات موبایل» بر آن است که اتهامات به حملات سایبری به واحد های ناتو در درجه اول بسود لابی نظامی است. به عقیده این کارشناس حتی اگر روسیه بطور مستقیم متهم نمی‌شود این اتهام بین سطر ها دیده می شود. او در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

«همه چیز ساده است: اگر آن‌ها دشمن بالقوه داشته نباشد — سرمایه‌گذاری ها نبوده و و خرید نخواهد بود و سلاح ها تولید نخواهد شد. برای کشور های غربی ایدئولوژی مهم نیست، بازرگانی مهم است. فروش تسلیحت مهمتر از تولید دستگاه‌ها و سمارت فون های متفاوت است. از این رو آن‌ها دشمن ساختگی را بوجود آوردند و بی شرمانه ادعا می‌کنند که گویا از کرملین تا مرز خط مستقیم هست و هکر ها پیام‌های خود را از آنجا به غرب می فرستند. اصلاً خنده آور است. اگر هکر خودش اعتراف نکند مشخص کردن هویت او میسر نیست. می‌شود از طریق روسیه پیام‌ها فرستاد اما نمی‌دانم کجا برسند».

به عقیده وی، یک رهبر صحبت‌ها در باره حملات هکر ها را هدایت می کند. وی ادامه داد:

«فکر می‌کنید آقای استولتنبرگ روزی بیدار شد و فکر حملات هکر ها به سرش خطور کرد؟ زمان ها را مقایسه کنید. چه چیز از کجا آمده و چطور رسیده. حتماً رهبر این چیز ها هست ولی با زبردستی عمل نمی کند. به ناتو حمله می‌کنند یعنی چه؟ و یا اینکه برخی می‌نویسند که خود کرملین و یا پرزیدنت ولادیمیر پوتین حمله انجام میدهد. تصور کنید، که او از صبح پس از صرف قهوه دستور می دهد: خوب امروز به کاخ سفید حمله می کنیم».

به گفته این کار شناس، همه این‌ها از یک سو خنده آور است ولی از سوی دیگر انسان را به ترس و وحشت می اندازد. «لئونتی بوکشتاین» در پایان گفت:

«آنها افرادی هستند که قدرت و نیروی عظیمی در دستشان متمرکز شده و می‌توانند جهان را به تل خاکستر بدل کنند. آن‌ها بازی می‌کنند ولی اسباب‌بازی شان تانک و توپ و هواپیما است. آن‌ها همه چیز را با تجاوزگری روسیه توضیح می دهند. ولی مگر روسیه مسبب جنگ‌ها در جهان بود؟ مگر روسیه کشور های دیگر را تار و مار کرده و رژیم آن‌ها را عوض می کرد؟ از ما هیولا می سازند. استولتنبرگ یک جنگجوی صندلی نشین است. اگر او در میدان نبرد در سال 1943 بود چه می کرد؟ آقایان فکر نکیند که همه ابله هستند»!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала