گزارش و تحلیل

دلیل آتش سوزی ساختمان پلاسکو

© Photo / Soheil Ghanbarzadehآتش نشان در محل حادثه
آتش نشان در محل حادثه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید نتوان باور کرد فاجعه ای که چندین نفر از جمله ده ها آتش نشان عزیز جانشان را در آن از دست دادند به دلیل یک جرقه و یک سهل انگاری کوچک باشد، اما این حادثه مانند حوادث دیگری که چندین بار در مملکت ما پیش آمده نتیجه یک سهل انگاری و یک مشکل فرهنگی بوده.

طبق اظهار نظر اولیه کارشناسان حادثه بر اثر یک اتصال و جرقه برق پیش آمده و به دلیل اینکه آن مکان مملوء از مواد آتش زا و پارچه بوده آتش به سرعت گسترش یافته و چون اطراف آن طبقه هم مملوء از همین مواد که خوراک مورد علاقه آتش است بوده به سرعت گسترش یافته.

طبق گفته یکی از مهندسان سازه این ساختمان ساختار ساختمان پلاسکو در آن زمان که ساخته شد مستحکم و ضد زلزله بود و می توانست زلزله ای با قدرت 8 ریشتر را نیز تحمل کند اما آلیاژ فولادی آن در مقابل حرارت مقاومت نداشت و با مواجهه با حرارت بالا استقامت خود را از دست می داد. مضاف بر این برخی از مالکین تغییرات سازه ای غیر اصولی را در ساختار آن انجام داده بودند و بدون توجه به اینکه وقتی ساختمان ساخته شده مهندسان بر اساس محاسبات اصولی مثلا تیر آهنی را در جایی جا گذاری کرده بودند و یا اینکه حد اکثر تحمل این سازه مقدار خاصی از وزن است و نباید روی این سازه ساخت و ساز های دیگر یا تغییراتی انجام شود و… ده ها مورد همه دست به دست هم دادند تا بار فشار بر روی بخشی از سازه بالا برود و با حرارتی که به آن وارد شده مقاومت خود را از دست دهد و مانند ماجرای برج های دوقلو در ایالات متحده ساختمان فرو بریزد، البته در ساختمان های برج های دوقلو همه موازین ایمنی رعایت شده بود ولی حجم آتش بسیار بیشتر از پیش بینی ها بود، نه بی توجهی مالکان.
اگر جمعیت موجود در مکان فضا را اشغال نمی کردند و آتش نشانان فرصت پیدا می کردند در دقایق طلایی آتش را مهار کنند و سازه را خنک نگاه دارند قطعا نتیجه ای را که امروز شاهد آن هستیم پیش نمی آمد.

آخرین اخبار از حادثه ساختمان پلاسکو در تهران - اسپوتنیک ایران
آخرین اخبار از حادثه ساختمان پلاسکو در تهران
طبق همه اصول فرهنگ رفتار مدنی وقتی که ما صدای آژیر اورژانس یا آتش نشانی را می شنویم باید راه را برای نیروهای امدادی باز کنیم اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی که مشخص نیست اصلا روزی به مدرسه رفته اند یا نه، یا اینکه الف بای فرهنگ را جایی آموزش دیده اند یا نه، به جای اینکه راه را برای گروههای امدادی باز کنند سد راه آنها می شوند.
برخی هم از روی کنجکاوی و فضولی و برای خود نمایی و نمایش اینکه گوشی موبایلی دارند که هم عکس می گیرد و هم فیلم می گیرند در مکان جمع می شوند و شروع به سلفی گرفتن و عکس گرفتن می نمایند و فضای کار نیروهای امدادی را بند می آورند.
چند بار پیش آمده که به پمپ بنزینی جهت بنزین زدن مراجعه می کنید و مشاهده می کنید که علیرغم ممنوعیت استفاده از سیگار در پمپ بنزین راننده ای در حال سیگار کشیدن بنزین می زند و یا اینکه حتی خود متصدی پمپ بنزین در حال بنزین زدن است؟
چند بار وارد مغازه یا کارگاه هایی شده اید که کمترین استانداردهای ایمنی را رعایت نمی کنند؟
چند بار پیش آمده که در حین رانندگی نیروهای اورژانس و یا نیروهای امدادی تلاش می کنند که به مکانی برسند و مشاهده می کنید که برخی بدون توجه به صدای آژیر راه را برای آنها باز نمی کنند؟
آیا پیش بینی نمی شود که فاجعه یا فجایع مشابهی در مکان دیگری نیز پیش آید؟
اگر فردی می خواهد با زندگی خود قمار کند آیا حق دارد با مال و اموال و زندگی دیگران نیز قمار کند؟
نمی خواهد جای دور بروید، مقصر و مقصرین مشخص هستند، مقصر افرادی هستند که فرهنگ زندگی اجتماعی را آموزش ندیده اند و مقصر آنهایی هستند که این فرهنگ را به آنها آموزش نداده اند.
مالکان آن مکان هایی که در این مجموعه استانداردهای اولیه ایمنی را رعایت نمی کردند آیا توقع نداشتند که چنین اتفاقی پیش آید؟ اگر همسایگانشان امروزه تاوان سهل انگاری آنها را می دهند به این دلیل است که در آن زمان اجازه دادند این افراد بدون رعایت اصول ایمنی درون آن مجموعه فعالیت کنند.
Горящее здание «Пласко» в центре Тегерана - اسپوتنیک ایران
سرگذشت ساختمان پلاسکو در تهران
اما آتش نشانان بی گناهی که جان خود را فدا کردند و تاوان کوتاهی دیگران را دادند چه؟ اینها چه گناهی کرده اند؟ اینان گناهی نداشتند اما گناه بر گردن آنهایی است که باید از فعالیت این مکان و مکان های مشابه جلوگیری به عمل می آوردند و در این ماجرا سهل انگاری کردند.
متاسفانه مشکل مملکت ما مانند ماجرای بستن کمربند ایمنی است. هر چه قدر که نیروی انتظامی تلاش کرد با فرهنگ سازی مردم را وادار کند کمربند ایمنی ببندند مردم توجه نکردند. وقتی نیروی انتظامی شروع به برخورد چکشی کرد امروزه دیگر همه کمربند ایمنی می بندند.
به نظر می آید وقت آن رسیده که مجلس شورای اسلامی قوانینی را تصویب کند که با افرادی که در زمینه های مختلف سهل انگاری می کنند و جان و مال دیگران را به خطر می اندازند برخورد شدید کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. قوانینی که باید آنقدر سفت و سخت وسنگین باشد که دیگر کسی جرئت نداشته باشد اصول ایمنی کار را رعایت نکند و اگر هم اتفاقی پیش آید سنگین ترین مجازات ها در انتظارش باشد.
البته قوانین نباید فقط برخورد پس از اتفاق را مد نظر قرار دهند بلکه باید برای پیش گیری از حوادث با هر آنکس قوانین ایمنی را رعایت نکرد برخورد کنند، مانند ماجرای کمر بند ایمنی، چند نفر که جریمه های سنگین شوند بقیه حساب کار دستشان می آید، متاسفانه تنها فرهنگی که امروزه در مملکت ما کارایی دارد همین است.
پیام تسلیت اسطوره کشتی فرنگی روسیه در پی حادثه ساختمان پلاسکو - اسپوتنیک ایران
پیام تسلیت اسطوره کشتی فرنگی روسیه در پی حادثه ساختمان پلاسکو
البته تا فراموش نکرده ام، یک مورد بود که نهایت بی فرهنگی و شرم آور به حساب می آید اما ظاهرا برخی شعور و شرم و حیای خود را کنار گذاشته اند و آن سوء استفاده از فضای اطلاع رسانی در مورد این حادثه و یا حوادث دیگر برای تبلیغات بود.
این افراد و مجموعه ها را مصطلحا "مرده خوار" می نامند و اینجا جا دارد که مردم ما همه دست به دست هم بدهند و با تحریم این "مرده خوار" ها فرهنگی را بسازند که افراد بی فرهنگ نتوانند از فضای احساسی جامعه سوء استفاده کنند.
این مرده خوارها نباید فقط در این مورد تحریم شوند بلکه باید توسط مردم بایکوت شوند و مجبور شوند کاسبی خود را جمع کنند تا عبرتی شوند برای دیگران.
در مورد پدیده جدید نو ظهور سلفی گرفتن، من خود همه دوستانی را که اقدام به سلفی گرفتن در این حادثه کردند را لایک نکردم تا متوجه شوند این کار آنها بسیار زشت و بی فرهنگی به حساب می آید و آنها به نوعی شریک جرم اتفاقی بودند که ده ها هموطن ما جان خود را در آن از دست دادند.
بد نیست تا وقتی که مجلس شورای اسلامی و یا شورای شهر و شهرهای ما هنوز در فکر چه کنم چه کنم هستند ما ایرانی ها دست به دست هم بدهیم و خود قانون فرهنگی ای را بسازیم که در آن همه این رفتارهای غیر اخلاقی و غیر فرهنگی طرد گردد.
نباید منتظر مجالس و شوراها باشیم برایمان قانون تصویب کنند، خودمان به عنوان یک جامعه نیز می توانیم یک قانون توافقی مدنی فیما بین خودمان تصویب کنیم و این بی فرهنگی ها را از جامعه خود دور کنیم، قوانین که نباید همیشه از بالا به پایین ابلاغ شود.
تا وقتی خودمان چنین قانون فرهنگی ای را ایجاد نکردیم، خودمان مقصران اصلی این حادثه و حوادث دیگر می باشیم. همان یک لایک کردن و یا خرید از "مرده خوار" ها ویا حتی یک فنجان قهوه خوردن به همراه "مرده خوار" ها خود نوعی شراکت و تشویق چنین رفتارهایی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала