گزارش و تحلیل

ورزش و سکته قلبی

© Sputnik / E. Alessinنرمش صبحگاهی
نرمش صبحگاهی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ورزش مانع از سکته قلبی می شود.

پزشکان در مقاله منتشره در مجله Brain, Behavior and Immunity — مغز، رفتار و ایمنی- اعلام می دارند که  فقط 20 دقیقه  نرمش و ورزش  در روز  مثل یک ماشین  آنتی اکسیدانت عمل کرده از قلب  و استخوان ها و عضلات در مقابل آسیب ها دفاع کرده و شانس  ابتلا به یکسری  بیمارها را  بطور قابل توجه کاهش می دهد.

سوزی هونگ (Suzi Hong) از دانشگاه کالیفرنیا در « سان-دیگو»  گفت: «  هر بار که ما ورزش  می کنیم  بدن ما انرژی مثبت  از جمله در سطح سیستم ایمنی  دریافت می کند.  مدتهاست که این موضوع مشخص شده است که حرکات ورزشی و نرمش  بمانند  داروی ضد التهاب  بر بدن تأثیر می گذارد اما نمی دانستیم چطور و چرا این اتفاق می افتد».

 سطح پایین  فعالیت فیزیکی  را یکی از دلایل  حملات قلبی ومغزی  و بیماری های مرتبط با استخوان ها در سالخوردگی  و بسیاری از بیماری های  دیگر مرتبط با  انباشت  کلسترول  و دیگر مواد مضر  و یا پیشرفت  التهابات مزمن می دانند.  مطابق با تحقیقات و نظارت های پزشکان، حتی مقدار ناچیز حرکات ورزشی  شانس  سکته قلبی و دیگر بیمار یهای قلب و عروق را کاهش می دهد.

هونگ و همکارانش در صدد برآمدند  مشخص کنند وقتی شخص در حال  ورزش و نرمش است  چه اتفاقی در داخل بدن  رخ می دهد  و  تأثیر آن ها بر کار عضلات  و سیستم قلب و عروق  و مغز و  دیگر اعضای بدن تا چه حد سریع است و باعث بروز تغییرات مثبت می شود.  بدین منظور دانشمندان  گروهی از 47  داوطلب  را  جمع کردند و از آنها خواستند   حرکات ورزشی سبکی انجام بدهند و چند متر بدوند. قبل و بعد از این حرکات از آنها آزمایش  خون گرفته شد. 

 متخصصان با مقایسه  مقدار پروتئین و هورمون ها ،،  فهرست  مواد  سیگنالی و پروتئین ها را  تهیه کردند که  پس از دویدن تغییر کرده بود.  به عنوان مثال،  غلظت  پروتئین TNF — آلفا تا 50 درصد کاهش یافت که هدایتگر  واکنش بدن  نسبت به حملات میکروب ها و  غدد  سرطانی است.

کاهش آن در  بافت ها  باعث آن می شود  که سلول های ایمنی  باصطلاح «اینترلوکین» — مواد سیگنالی- می شود که پاسخگوی رشد  واکنش التهابی هستند.  بدین ترتیب کاهش غلظت  پروتئین TNF — آلفا موجب کاهش  شدت التهاب  و مانند داروی ضد التهاب و آنتی اکسیدانت بر بدن تأثیر می گذارد.

هونگ در توضیح گفت: « تحقیقات ما نشان داد که  تمرینات نباید خیلی شدید باشد تا بتوان  به چنین تأثیر  ضد التهاب دست یافت.  فقط 20 دقیقه  حرکات سبک ورزشی و یا گردش  برای  دستیابی به حداکثر نتیجه کافی خواهد بود.  تصور اینکه باید ورزش های سنگین انجام داد  تا بتوان به چنین نتیجه ای رسید، افراد زیادی  که مبتلا به  التهاب مزمن  و دردهای  مرتبط با آن هستند را می ترساند. از اینرو تمرینات سبک ورزشی و پیاده روی  برای آنها مفید خواهد بود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала