گزارش و تحلیل

مفتی تاتارستان: گفت و گوی مسلمانان روسیه و سوریه – ضربه به داعش است

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر Празднование Ураза-байрама в регионах России
Празднование Ураза-байрама в регионах России - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیل سامیگولین مفتی جمهوری تاتارستان پس از بازدید رسمی از سوریه و دیدار با رهبری مراکز اسلامی و آموزشگاه‌های عالی آن کشور با اسپوتنیک مصاحبه کرده و در باره نقش مراکز روسی و بین‌المللی اسلامی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و داعش تعریف کرد

مسلمانان روسیه و سوریه همیشه در حال همکاری فعالانه با همدیگر بودند. به عقیده مفتی تاتارستان، روحانیون اسلامی می‌توانند در راه اندازی گفت و گو بین مقام ها و مخالفان سوریه نقش ایفا کنند. زیرا بعلاوه مجاری رسمی مخصوص حل موقعیت در سوریه دیپلماسی مردمی هم وجود دارد. این مقام روحانی سپس گفت:

«به خاطر حوادث فاجعه بار در خاور نزدیک در سال‌های اخیر تماس ما با رهبران مراکز اسلامی و مفتی ها و آموزشگاه‌های عالی اسلامی سوریه قطع نشده است. اکنون در این باره فکر می‌کنیم که تماس ها به شکل دیپلماسی مردمی بین جوامع روسیه و سوریه را روبراه سازیم. ما بر آن هستیم که همکاری و تعامل میان ما در این زمان دشوار باید ادامه یابد. هر چند که برخی ها یعنی تروریست ها از این همکاری خوششان نمی آید».

مفتی می‌گوید که روحانیون سوریه حاضراند تجربه خود را با همتایان روسی در میان بگذارند. او گفت:

«برادران سوری که وحشت های تروریسم بین‌المللی را تحمل کردند و در حال مقالبه با چالش های دوران معاصر بودند، توانستند از طریق تحصیل کردگی و فرهنگ مسلمان معاصر با تروریست ها مقابله کنند. این تجربه برای ما از اهمیت خاص برخوردار است. برادران اسلامی از جامعه علمی سوریه آماده اند تجربیات خود را با ما در میان بگذارند. مکتب کلاسیک دمشق اسلام شناسی و الهیات یکی از نیرومندترین در جهان است و مفصلاً و رسا به ما می آموزد که کشتن و انجام جنگ‌های بی‌معنا محال است. زیرا بر اثر جنگ‌ها میلین ها نفر به افراد آواره تبدیل می‌شوند و صدها هزار نفر به قتل می رسند. این مکتب از این لحاظ از پایگاه گسترده برخوردار است».

سامیگولین تعریف کرد که آن‌ها هنگام سفر به سوریه بدون هیچ مانع ای در خیابان‌های دمشق گردش کرده و در یک خیابان آن شهر کلیسا های ارتدکس و کاتولیک و مسجد دیدند. او گفت:

«این ساختمان‌ها در طی قرن‌ها احداث می‌شدند و در قدیم و حالا همه در بغل همدیگر بسر می برند و کسی مزاحم دیگران نمی شد. آن‌ها مانند ما در روسیه در طول قرن‌ها تجربه زیاد همزیستی پیروان ادیان مختلف را اندوخته و جنگ به آن‌ها از بیرون تحمیل شد».

مفتی تاتارستان همچنین در باره کار روحانیون اسلامی در مبارزه با داعش صحبت کرده چنین تعریف کرد:

«سال گذشته در قازان کنفرانس بسیار بزرگ اسلامی با شرکت روحانیون مطرح اسلامی برگزار شد. در جریان آن ما بازهم موضوع مقابله با داعش را پیش کشیدیم. درست گفته شد که این، مقابله با سگ‌های جهنم و شیاطین است. در اواسط فوریه 2017 در پایتخت تاتارستان دو باره همایش روحانیون اسلامی روسیه، کشور های آسیای میانه و خاور نزدیک بر پا می شود. ما مجدداً موقعیت در سوریه را بررسی خواهیم کرد. ما اعمال تروریست ها را بررسی کرده و آن‌ها را که چهره خود را زیر نقاب پنهان می کنند محکوم خواهیم نمود. ما باید سخن حقیقت را علیه این شر بلند نگه داریم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала