گزارش و تحلیل

یک کارشناس در باره رسیدگی به علت سقوط توپولف – 154: ظاهراً یک سلسله حوادث رخ داده بود

© Sputnik / Artur Lebedev/TASS/POOL/EMERCOM of RussiaНайденные фрагменты самолета Ту-154, потерпевшего крушение над Черным морем у берегов Сочи
Найденные фрагменты самолета Ту-154, потерпевшего крушение над Черным морем у берегов Сочи - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه کارمرسانت چاپ روسیه با استناد به منبع اختصاصی نوشت: کارسناسان تکنیک های انفجار روایت انجام عمل تروریستی در هواپیمای توپولف – 154 را که در سوچی صقوط کرد غیر ممکن دانستند

این نشریه اشاره می‌کند که بلافاصله پس از سقوط آن هواپیما، کارشناسان نظامی یک تعداد پاره و لاشه های بدنه هواپیما و پس مانده های اجساد مسافران و اساسیه شخصی آن‌ها و نیز محموله های آن‌ها را بازرسی کردند. در بخش باگاژ توپولوف مقادیر دارو و لوازم گروه موسیقی نظامی آلکساندروف قرار داشت

این روزنامه نوشت:

کارمندان انستیتو ی علمی — تحقیقی سرویس فدرال امنیت روسیه این پژوهش ها را انجام دادند و وظیفه کارشناسان تکنیک های انفجار ارزیابی چگونگی خراب شدن پس مانده هایی بود که از آب بیرون کشیده شدند. موج انفجار بایستی اثر مشخصی را باقی می گذاشت. پاره های اشیاء بایستی لبه هایی پیچیده شده به سمت بیرونی می داشت. همچنین کارشناسان جویای سواخ های سراسری در ساختمان بودند که ممکن بود بر اثر تصادف با سطح آب و یا انفجار بمبی یا موشکی در نزدیکی هواپیما بوجود بیاید.

کامرسانت نوشت:

ولی در نتیجه پژوهش و تحلیل هیچ نشانه حاکی از اقدام تروریستی و یا آتشباری از زمین یافت نشد و اینک روایت دیگر در باره اشتباه خدمه امتحان می شود.

پیشتر ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه گزاش های رسانه‌ها در باره معلوم شدن علل آن سانحه را تکذیب کرد.

هواپیمای توپولف روسیه هفت دقیقه پس از پرواز سقوط کرد - اسپوتنیک ایران
هواپیمای توپولف روسیه هفت دقیقه پس از پرواز سقوط کرد
گفتنی است که هواپیمای توپولوف — 154 که از مسکو به سوریه پرواز کرد 25 دسامبر بر فراز دریای سیاه سقوط کرد. در آن هواپیما 92 نفر بودند از جمله هنرپیشگان گروه موسیقی نظامی آلکساندروف و خانم یلیزاوتا گلینکا، مدیر بنیاد «کمک های خیریه عادلانه» قرار داشتند.

ژنرال ولادیمیر پاپوف، خلبان مطرح روسیه، معاون سردبیر مجله «آویا پانوراما» با رادیو اسپوتنیک مصاحبه کرد و گفت که به دنبال کار بازرسان سرویس امنیت فدرال روسیه صحبت‌ها در باره امکان عمل تروریستی در آن هواپیما باید قطع شوند. وی چنین اظهار کرد:

«ولی من فکر می‌کنم که این بحث‌ها تمام نخواهد شد زیرا نتیجه‌گیری اساسی در باره آن سانحه هوایی هنوز صادر نشده است. با این حال حدسیات باید کمتر شود زیرا کار تحلیلی فنی انجام شده بوسیله یک مرکز ویژه کار اساسی است. در این کار ویژگی‌ها هست: هوپیما یک ظرفیت بسته است و پس از اعمال ترورسیتی آثار خودویژه تخریبات و پاره های بدنه و اجزا را پیدا می کنند. همه این‌ها ثبت و توصیف می شوند و به این خاطر به این پژوهش ها می‌توان باور کرد».

این کارشناس افزود: فقط محققان نظامی هوایی می‌توانند در باره علل این سانحه جواب بدهند. آن‌ها اطلاعات حاصله از جعبه های سیاه توپولف — 154 را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. این کارشناس بعید ندانست که این فاجعه ممکن است پیامد وقوع چند حادثه غیر مترقبه باشد. پاپوف گفت:

«می گویند که بلا به تنهایی فرا نمی رسد. گمان می‌کنم که اگر یک علت بود خدمه آنرا بلافاصله رفع می‌کرد و اجازه نمی داد که سیر حوادث به وضع بحرانی برسد. ظاهراً چند عامل وجود داشت. بعید نیست که یک نقص فنی بروز کرد و یک عامل بر دیگری تأثیر گذاشت. عامل انسانی همیشه وجود دارد منتها تا چه درجه بر آن سانحه تأثیر گذاشته است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала