گزارش و تحلیل

ترامپ و توئیتر

© JONATHAN ERNST.S. President-elect Donald Trump speaks briefly to reporters between meetings at the Mar-a-lago Club in Palm Beach, Florida
.S. President-elect Donald Trump speaks briefly to reporters between meetings at the Mar-a-lago Club in Palm Beach, Florida - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بستری برای سیاست سازی و سیاست بازی

با نزدیک تر شدن مراسم تحلیف دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا در 20 ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی (اول بهمن ماه) گمان زنی ها درباره نتیجه و پیامد های ستایش ها، تمجید ها و تحسین های منتخب ریاست جمهوری آمریکا (ترامپ) از ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه و تصمیمات وی در ارتباط با تحولات بین المللی از یکسو و دوری و فاصله گرفتن از هرگونه اقدام احساسی در برابر رفتارهای اتخاذیِ اعلامی ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر قوت بیشتری می گیرد.

ОБАМА ПОДЛОЖИЛ ОЧЕРЕДНУЮ «СВИНЬЮ» ТРАМПУ - اسپوتنیک ایران
اوباما دردسر جدیدی برای ترامپ ایجاد کرده است
در واقع در مسیر تمجید های رسانه های ترامپ از پوتین است که انگاره های تأملی در حوزه سیاست از برقراری ارتباط آمریکا با روسیه در عرصه جهانی برجسته می گردد. بطوریکه همسرایی با پوتین و قرار گرفتن در کنار روسیه در عصر حضور فیزیکی ترامپ در کاخ سفید و محور شدن متافیزیک وی و اهداف اولویت یافته او در بطن مناسبات و ساختار سیاسی و سیاستی در واشنگتن کم نظیر و تحول ساز خواهد بود. تحولی که به شکل گیری روند جدیدی از روابط میان دوکشور و به تبع آن در عرصه بین المللی و نظام بین الملل منجر خواهد شد.
به عبارتی ترامپ با تغییر در سیاست های زمینه ای و تکوین یافته از موضوع دشمن سازی روسیه به دوست برای ایالات متحده آمریکا تبعاتی چند از جنس تغییرات اساسی در جبهه بندی های این کشور در عرصه همکاری ها و ائتلاف ها را بهمراه خواهد داشت. دگرگونی در صفوف و جایگرینی از موضوع تهدید و اساس تهدید از سوی رییس جمهور آینده آمریکا، این کشور را وارد فضا و روند جدیدی از جای گیری ها، موقعیت و جایگاه آنها در عرصه جهانی خواهد کرد.
در این راستا به دنبال اظهارات پی در پی ترامپ در رسانه ها و فضای مجازی در مدت اخیر در روزهای پس از انتخاب وی به عنوان ریس جمهور در رابطه با روسیه، پوتین و ابراز احساسات به او و کشورش از یکسو و متهم کردن روسیه از سوی دولت مستجعل اوباما مبنی بر دخالت و دست داشتن در تقلب انتخاباتی و هک سیستم انتخاباتی آمریکا از سوی روسیه و وضع تحریم ها علیه روس ها و رد اتهامات وارده به روسیه و بی اساس خواندن این ادعاها از جانب ترامپ از سوی دیگر، بر متن شدن آینده رو به بهبود این دوکشور باهم و همکاری آنها در کنار هم برای حل بحران های جهانی دلالت دارد. بطوریکه در یک چرخش تاریخی از مواضع دو طرف روسی — آمریکایی بهم بعد از جنگ سرد این دوکشور در تامین منافع مشترک این بار به همزیستی های راهبردی مبتنی بر تفاهم و همکاری خواهند پرداخت.
شواهدی از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد - اسپوتنیک ایران
شواهدی از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد
هرچند که اتخاذ و انتخاب این رویکرد و سیاست چالشی از سوی ترامپ (رفع چالش ها و برقراری ارتباط با روسیه) با مخالفت های فراوانی از سوی میدان ها و گروه های (کلونی های) سنتی قدرت و سیاست در واشنگتن روبرو شده است اما ترامپ همچنان آن را به عنوان موضع اصلی و واقعی خود دانسته و بر آن اصرار می ورزد. بطوریکه وی اخیراً در یک پیامی توئیتری در رابطه با این مخالفت ها گفته است «تنها احمق‌ها و ابله‌ها» روابط نزدیکتر با روسیه را رد می‌کنند. وی همچنین بیان کرده است که داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی است نه بد. وی در ادامه با این ادله که ما به اندازه کافی مشکلات داریم و نیازی به مشکل جدید نیست مدعی شده است روس‌ها برای دولت ما بیش از باراک اوباما احترام قائل خواهند بود.
با این حال علیرغم آنچه که باور ترامپ درباره روسیه است و به آن اشاره شد، باراک اوباما به این مواضع ترامپ واکنش نشان داده است و با خطاب قرار دادن جمهوریخواهان گفته است باید بیش از آنکه به پوتین اعتماد داشته باشید به من اعتماد کنید چرا که همه ما در یک تیم هستیم.
بهر حال با توجه به اتفاقات اخیر رسانه ای در آمریکا و واکنش های چالشی به روسیه و پوتین از سوی مقامات سیاسی (چه به عنوان مخالف و یا موافق برقراری روابط با روسیه) در این کشور (آمریکا) به نظر می‌رسد دونالد ترامپ حتی پس از دریافت گزارش اطلاعاتی که مسکو را به مداخله در انتخابات به نفع او متهم کرد، نظرش درباره روسیه تغییری نکرده است و هنوز آن را به مثابه دوست خود می داند و به این روند مثبت ر باره روسیه ادامه خواهد داد. در واقع با توجه به این روند تازه شکل گرفته در ایالات متحده آمریکا درباره روسیه و توجه به جایگاه جهانی این کشور از سوی ترامپ و دوست یافتن این کشور و تبدیل کردن روسیه به یک همراه و حتی متحد برای آمریکا نکته ای که در این زمینه قابلیت تحلیلی را پیدا می کند را باید با مسند نشینی ترامپ در کاخ سفید مورد توجه قرار داد. چرا که حضور در راس هرم قدرت اجرایی آمریکا می تواند محافظه کاری و یا رادیکالی بودن وی را به سیاست های سنتی کشورش درباره روسیه را نشان دهد.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала