گزارش و تحلیل

رسانه‌های غربی: جنگ روسیه و آمریکا در فضا اجتناب‌ناپذیر است

© Sputnik / Alexey Filippovنفوذ سرّی روسیه بر آمریکا
نفوذ سرّی روسیه بر آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال جان هایتن رئیس فرماندهی استراتژیک نیرو های مسلح آمریکا ضمن صحبت با سی ان ان در باره جنگ احتمالی در فضا بطور فیلسوفانه گفت: «هنگامی که انسان افق فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد ناگزیر اختلاف رخ می دهد.

وقتی که ما به غرب وحشی رو آوردیم در آنجا جنگ بوقوع پیوست. در اروپا دو اختلافی بود که به جنگ‌های وحشتناکی انجامید. هر دفعه که بشریت حوزه عمل خود را گسترش می‌دهد احتلاف بوقوع می پیوندد. در جریان تسخیر فضا هم ما باید برای جنگ آماده باشیم».

امروزه آمریکا مانند هیچ کشور دیگر وابسته به فعالیت ماهواره ها است. اگر ماهواره ها از کار بیفتند ارتباط موبایل، اینترنت و تلویزیون قطع، جی پی اس خاموش شده و بورس ها سقوط کرده و اپراتور ها ارتباط با پهپاد ها را از دست داده و فعالیت سیستم خبررسانی سریع از حمله هسته ای از بین خواهد رفت. حمله زمینی به آمریکا باید از حمله فضایی شروع شود. در آمریکا برای «پیرل هاربور فضایی» آماده می‌شوند

فقط روس ها و یا چینی‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. به نوشته سی ان ان، آن‌ها همان افراد آشنا هستند که فراتر از اختلاف‌ها در سوریه یا اوکراین، دریای جنوبی چین و فضای سایبری می‌روند و اختلافات را از کره زمین به مدار منتقل می کنند. روس های دارای ماهواره انتحاری و تجسسی — تهاجمی «کاسموس — 2499 » می‌باشد که وظیفه دارد پهلوی ماهواره دشمن قرار گرفته و آن‌ را تخریب کند. ماهواره «لوچ» (پرتو) نیز ناظران غربی را متحیر کرد. این ماهواره در فضا مانور کرده، دم دیگر ماهواره ها قرار گرفته و مکالمات آن‌ها با زمین را شنود می کند.

چینی‌ها دارای ماهواره ای مجهز به روباتی به شکل دست مصنوعی می‌باشند که می‌تواند آشغال فضایی یا ماهواره بیگانه را بگیرد و آن را یا محو کرده و یا از کار بیاندازد. ژنرال جان هایتن اطمینان دارد که چین و روسیه می‌توانند برای ماهواره های آمریکایی در ارتفاعی از 100 تا 22 هزار مایل خطر ایجاد کنند.

دریاسالار سیسیل هنی رئیس سابق فرماندهی استراتژیک آمریکا حتی در ماه ژانویه سال گذشته گفت:

«دشمن و رقیب فرضی ما در حال طرحریزی تکنیک نیرومند ویرانگر فضایی بوده و گاهی اوقات آنرا به نمایش می‌گذارد و تلاش می‌کند از نقاط ضعف ما در فضای کیهانی استفاده کرده و برتری‌های ملی، مدنی، علمی و اقتصادی آمریکا و جامعه جهانی را به مخاطره می اندازد».

رابرت وورک معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که کشور وی هر قدرتی را واژگون خواهد کرد که به گروه فضایی آمریکا حمله کند. وی کنایه کرد که احتمالاً برای این کار از سلاح لیزری قادر به سرنگونی ماهواره های دشمن استفاده خواهد شد. همچنین آمریکا در جواب به حمله فضایی واحد های زمینی دشمن مرتبط با صنایع فضایی حمله خواهد برد.

جنگ جهانی بعدی می‌تواند فضایی شود. آمریکا برای این کار هم اینک پرسنلی به حد کافی دارد. فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا حتی در 1982 تاسیس شد و حالا در آن 38 هزار نفر کار می‌کنند، آن‌ها در 134 نقطه جهان قرار دارند، هزینه آن تقریباً 9 میلیارد دلار است، 8 هزار نفر ماهواره های نظامی آمریکا و دیگر کشور ها را رصد می کنند.

ژنرال جان هایتن همچنین اعلام کرد که «با وجود اینکه کل جهان به غیر نظامی کردن فضای کیهانی علاقمند است دشمنان بالقوه ما کاربرد فضا را برتری نظامی مسلم آمریکا دانسته و فعالانه روی ایجاد چنان سامانه هایی کار می‌کنند که به آن‌ها اجازه بدهند در صورت بروز اختلاف از فضا استفاده کنند». حالا استراتژی جدید نیروی هوایی آمریکا همچنین شامل «دفاع از آزادی عمل در فضا» می باشد.

هایتن اطمینان دارد که در دوره ما آمریکا قادر است از گروه نظامی خود مستقر در فضای کیهانی در مقابل چین و روسیه دفاع کند ولی در آینده این کار آسان نخواهد بود زیرا پیشرفت آمریکا در برخی راستا ها کندتر از دشمنان بالقوه آن است. هایتن معتقد است که زمان ماهواره های بزرگ، وقت گیر و کم تحرک سپری شده است و در صورت بروز جنگ آمریکا باید تعداد زیاد ماهواره های ارزان و چند منظوره کوچک را به فضا پرتاب کند تا از از دست دادن آن‌ها تأسف آور نشود.

روزنامه The Sun به نوبه خود گفته‌های ویکتور بارانتس تحلیلگر نظامی روس را نقل قول می‌کند که با اشاره به دیدگاه روسیه چنین گفت:

«امروزه وضع امور در فضا چنان است که هیچ کدام از ماهواره ها دارای حفاظت صد درصد نیستند صرف نظر از مداری که داشته باشند. چرا که در آمریکا همراه با طرحریزی سامانه های فضایی، سلاح فضایی نیز با سرعت تمام طرحریزی می شود. چین هم دزدکی تمرین کرد و ماهواره خود را از مدار برداشت. روسیه نیز نقشه های خود را دارا می باشد. فکر می‌کنم که اگر فراخوان های متعدد ما برای نظامی نکردن فضای کیهان گوش شنوا نداشته باشد بزودی در باره ظاهر شدن «فضانوردی جنگی» صحبت خواهیم کرد. در آمریکا قانونی را «راه انداختند» که مطابق آن برخی مدار ها «مسیر آمریکایی» اعلام شده و به کسی به آنجا راه داده نخواهد شد. خصوصی سازی مسیر های فضایی با شیوه زندگی آمریکایی مطابقت دارد و بعید است که روسیه با این طرح ها موافقت کند. مجتمع های نظامی — صنعتی روسیه و آمریکا آرام نمی نشینند و هر دو در این راستا حرکت می کنند. ما امروز هم می‌توانیم پیشگویی کنیم که اگر آن‌ها ترمز نکنند به احتمال قوی جنگ‌های فضایی شروع خواهند شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала