گزارش و تحلیل

مجسمه فرعون

© Photo / Gary Kuاهرام مصر
اهرام مصر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجسمه فرعون به دست دلالان افتاد.

ویکتور سولکین  رئیس انجمن  مطالعه مصر باستان و رئیس بخش  شرق  کتابخانه  مسکویی « ام.آ. وُلوشین» در باره مهمترین  کشفیات   در باستان شناسی مصر در سال 2016 میلادی برای شنوندگان « اسپوتنیک» تعریف می کند.   امروز شما را با پیدا شدن مجسمه فرعون در یکی از اماکن گردشگری مصر  و  تشخیص  بیماری « رامسس سوم» آشنا می کنیم.

 مجسمه فرعون در دست دلالان یافت شد. با وجود آنکه  انقلاب در  مصر مدتهاست به پایان رسیده  و  با وجود مشکلات مالی ، کشور در صلح و صفا زندگی می کند،  پیامدهای  آن وقایع هنوز  در  سال 2016 محسوس بود.  یکی از  جالب ترین  یافته های سال 2016 نه در دل خاک  و  نه در  میان صخره ها پیدا نشد. این  شیء باستانی مصر در  خانه شخصی در  روستای «  آل-نحل»  در نزدیکی شهر « ادفو» پیدا شد که به دلیل   معبد بزرگ « خدای هروس»  در بین گردشگران مشهور است.

صاحبخانه مدتها بود که  به ظن خرید و فروش غیرقانونی  اشیا و وسایل باستانی   تحت  نظارت قرار داشت. اما یافته از تمام انتظارات پلیس و باستان شناسان فراتر می رفت.  در گوشه یکی از اتاق ها  در زمان  تفتیش ناگهانی خانه،  مجسمه بی نظیر  تزار «آمنخوتپ دوم»  — «  فرعون خورشید» قرار داشت  که در قرن 14 قبل از میلاد حکومت می کرد.این مجسمه به  ارتفاع یک متر ونیم از گرانیت سیاه  ساخته شده بود که مهارت زیادی در ساخت آن بکار رفته بود. مشابه این مجسمه ، شاهکارهای  هنر  مصر باستان است  که در  تالارهای ویژه مصر در موزه  لندن  و لوور پاریس نگهداری می شوند. پس از  تحقیقات اولیه  این مجسه در  موزه باستان شناسی  شهر « ادفو» تحت محافظت قرار گرفت. به دلیل دخالت بموقع پلیس، این مجسمه یادبود در بازار سیاه به قیمت چند میلیون دلار  فروخته نخواهد شد و کلکسیون    موزه هنر مصر  در « لوکسور» را تکمیل خواهد کرد و یا به احتمال زیاد  یکی از اشیاء نمایشی در  سالن های موزه  کبیر مصر  خواهد شد که  در کوهپایه  اهرام « جیزه» در سال 2018 میلادی گشایش خواهد یافت.  

بیماری رامسس سوم

یکی دیگر از پروژه های مهم سال 2016 میلادی  که جنجال زیادی به پا کرد،  با مومیایی در ارتباط بود.  پروفسور  سحر سالم،  به مطالعه باقیمانده پادشاهان و ملکه هایی پراخت که در  موزه مصر در قاهره نگهداری می شوند.  این پروفسور مصری  مقاله بزرگی در باره  روش های مومیایی  باستانی تهیه  کرده است.  وی  مومیایی « رامسس سوم» را نیز مورد مطالعه قرار داد.  رامسس سوم، حاکم بزرگ قرن 12 قبل از میلاد  بود.  نام او به عنوان سازنده چند معبد بزرگ  وارد تاریخ شده است  بعلاوه او  یک سلحشور  موفق بود که  از مصر در زمان  حمله «  قبایل دریایی» — ساکنان جزایر  دریای مدیترانه که برای  دسترسی به  غنایم به شرق  حمله می کردند —  دفاع کرد.

پادشاه  در نتیجه توطئه دربار  کشته شد- متخصصان از مدتها قبل با توجه به  متون چند پاپیروس حقوقی از این موضوع مطلع شده بودند. در یکی از آنها از  زنان حرم پادشاه تعریف شده است که آنها  مالکان بزرگ را قانع کردند پادشاه را به قتل برسانند.  ملکه « تائی» و « پنتائور» پسرش  توطئه را  سازماندهی کردند. ابتدا سعی کردند با جاد و جنبل تزار را بکشند و وقتی نتیجه ای حاصل نشد از  روش دیگری استفاده کردند و  به این ترتیب  رامسس سوم  جان سپرد.  ملکه توطئه گر و پسرش  را  زنده بگور  کردند  و دیگر  شرکت کنندگان توطئه  را برای کار به معادن طلا فرستادند.اما دلیل مرگ پادشاه  تا چندی پیش  تشخیص داده نشده بود.

در نتیجه  آنالیز بسیار دقیق  مومیایی رامسس سوم ، علت مرگ پادشاه مشخص شد.  یکی از توظئه گران  با  تیغه تبر  جنگی   شصت پای  او را برید  و وقتی پادشاه بر زمین افتاد،  با یک وسیله خیلی تیز   گردنش را بریدند. زخم گردن چنان وحشتناک  و عمیق بود که تیغه  تیز  حتی به ستون فقرات پادشاه  صدمه زده بود.  در زمان مومیایی، سر پادشاه را با دقت به گردنش  وصل کردند  و جای زخم را با  طلسم های  جادویی پوشاندند.

علاوه بر  تشخیص  علت مرگ پادشاه،  در نتیجه تحقیقات،  خیلی چیزها در خصوص مومیایی وی آشکار شد:  از جمله مشخص شد که برای  حفظ صورت و  حجم دست و پا،  از ناترون خشک — مخلوطی از  سودا و نمک طبیعی —  استفاده شده بود و  استادان مومیایی،  کیسه های ویژه  پر از گیاهان خوشبو و  موم را زیر پوست جا دادند. مشخص شد فرعون از بیماری دژنراتیو ستون فقرات و آبسه های متعدد دندان به دلیل خوردن زیاد شیرینیجات رنج می برد. دزدان در داخل مومیایی که در دوران  باستان آن را  پیدا کرده بودند  طلسم گرانقیمت جادویی را پیدا نکردند  که توموگراف آن را آشکار ساخت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала