گزارش و تحلیل

روسیه در فکر ایجاد خودرو بزرگ قمری است

© Sputnik / B. BorisovПервый планетоход "Луноход-1"
Первый планетоход Луноход-1 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشکده تحقیقات فضایی فرهنگستان علوم روسیه و دانشگاه فنی دولتی مسکو به نام بائومان مشغول طراحی انواع خودروهای جدید قمری می باشند که بزرگترین از آنان حتی موتور اتمی خواهد داشت.

سه خودرو قمری بر حسب وزن رده بندی می شوند. منوت از وزن، برای هر کدام، جداگانه، نیروی محرکه و تجهیزات علمی طراحی خواهد گردید.

وزن سبکترین خودرو قمری تا 250 کیلوگرم می رسید و موتور آن از باتری آفتابی تغذیه خواهد شد. پیشبینی می شود که این خودرو کوچک توسط سفینه فضایی "لونا — رِسورس — 1 " تا مدار قمر رسانده روی سطح آن فرود خواهد آمد. طبق جدول، پرتاب دستگاه مزبور باید در سال 2021 صورت بگیرد. چنین خودرو می تواند از سفینه جدا شده در شعاع 400 کیلومتر قدم و رصد نماید.

وزن خودرو سنگین از 550 الی 750 کیلوگرم خواهد بود که برابر با "لونوخود-1" زمان شوروی می باشد. در این خودرو می توان تا 70 کیلوگرم تجهیزات مفید جابجا کرد از جمله دستگاه کوچک حفاری برای گمانه زنی تا عمق یک و نیم  متر و همچنین 16 نیروگاه کوچک برای مطالعه سنگپوش و فعالیت های لرزه ای قمر. در حال حرکت روی سطح قمر، این خودرو نتایج آزمایش لایه های زمین قمر را در جاهای مورد علاقمند دانشمندان خواهد گذاشت. موتور خودرو سنگین  هم از باتری آفتاب و هم از ژنراتور رادیو ایزوتوپ  ترموالکتریکی تغذیه خواهد گردید. شعاع عبور و مرور وی هم 400 کیلومتر است ولی در قیاس خودرو کوچک می تواند از محلات تاریک که باتری موتور در آن لحظات فاقد آفتاب انرژی است عبور کند. مفروض بر آن است که خودرو سنگین در مناطق قطبی قمر فعالیت خواهد کرد. از مواعد تغریبی پرتاب خودرو فعلاً هیچ خبری نیست.         

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала