گزارش و تحلیل

کارشناس نظامی: اردوغان می تواند آمریکا را در سوریه لو دهد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент Турции Реджеп Тайип Эрдоган
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه ایالات متحده، اظهارات رجپ طیب اردوغان را مبنی بر اتهام آمریکایی ها در حمایت از تروریست ها در سوریه، مورد تفسیر قرار داده است. مارک تونر، نماینده رسمی دستگاه سیاسی این کشور بیان کرد که "چنین اظهار نظر پوچ محض است".

چندی پیش اردوغان اظهار کرده است که دارای شواهدی حمایت از گروهک های تروریستی در سوریه از جمله داعش توسط ائتلاف در راس آمریکا می باشد. رهبر ترکیه همچنین ائتلاف را در عدم اجرای تعهدات در مورد جنگ مسلحانه با داعش متهم کرد. وی در مصاحبه مطبوعاتی در آنکارا اظهار کرد که "آنها ما را در حمایت از داعش متهم می کردند. حالا آنها حامی گروهکهای تروریستی از جمله داعش، YPG (دستجات از خود دفاع مردمی) و حزب "اتحادیه دمکراتیک" شدند. چنین حمایت بسیار آشکار است. ما شواهدی تأیید شده از جمله عکسی و ویدئو داریم.

حمایت ائتلاف آمریکایی از داعش - اسپوتنیک ایران
حمایت ائتلاف آمریکایی از داعش
قبلاً بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ایالات متحده را مبتکر چنین کار عنوان کرده بود. به قول وی، شبه نظامیانی که تلمید را تصرف کرده اند، یا با حمایت آشکار آمریکایان و یا آگاهی آنها شهر را تسخیر کردند".
به نظر ولادیسلاو شوریگین، مفسر نظامی و رئیس بخش نظامی انجمن ایزبورسک، برای چنین اظهارات علنی به عنوان ایالات متحده، اردوغان دلایلی دارد. وی در مصاحبه با رادیو Sputnik می گوید: 


"به نظرم در این مورد همه چیز عیان است. از اول ایالات متحده اردوغان را وارد طرحهای خود نکردند. و تلاشهای اخیر کودتا در ترکیه که به نظرم خیلی تنگ با آمریکایان گره خرده است و آنها در جریان آن بوده و در واقع این کودتا را نظارت می کردند، و این، البته حوصله اردوغان را لبریز کرد. وی دیگر درک کرد که حرکت به سوی غرب و به آغوش آمریکا بی معنی است. با این حال که مدت زمان طولانی خاک ترکیه برای حمایت از شبه نظامیان استفاده می شد، پس معلوم است که دستگاه امنیتی اردوغان و خود وی در جریان چگونگی تحویل دهی تسلیحات بودند. اکثر کارشناسان می دانند که CIA سه سال اخیر بطور فعال حامی داعش بود. به نظر کارشناس مزبور ایالات متحده به نوبه خود می فهمند که محض آنکارا از کارهای غیر علنی آنها با خبر است.

ریشه سخن را به مفسر مزبورمی دهیم:


"در این مورد برای اردوغان مشکل نیست کلک آنها را فاش سازد. خود آمریکایان بسیار خوب می فهمند که کسی که می تواند برای آنها پاپوش بدوزد و ارتباطشان را با داعش ثبوت کند محض اردوغان است".


مصاحب مذکور همچنین خبر امضاء فرمانی توسط رئیس جمهور باراک اوباما مبنی بر هزینه های نظامی کشور از جمله نحوه و شرایط تحویل سامانه متحرک موشکی به اپوزیسیون سوری. به عقیده ولادیسلاو شوریگین، در این خصوص برای ایالات متحده اهمیت ندارد که سلاح مزبور به دست کی می رسد، اپوزیسیون معتدل یا شبه نظامیان داعش. وی در این مورد به نتیجه ذیل می رسد:


"واضح است که آمریکایان زمان طولانی پیش اپوزیسیون را تقسیم نمودند. ولی این تقسیم به دلخواه آنها صورت گرقت. یعنی اپوزیسیونی که آماده می باشد علیه اسد بجنگد و بقیه که در مجموع مورد نگرانی آنها نیست. آنها خیلی خوب خبر دارند که این طیف اپوزیسیون با صدقه سعودیها، آمریکایان و قطر گزران می شود. تدارک و تأمین اسلحه در دست آنها است و هر چیزی آنها بگویند مورد اطاعت اپوزیسیون خواهد شد. و تقسیم آنها به قاتلان ظالم یا "انصاف"، سفسطه محض و با هدف به اشتباه انداختن طرف بحث است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала