گزارش و تحلیل

غروب منافع

© AFP 2023 / Stringerترِزا می نخست وزیر بریتانیا
ترِزا می  نخست وزیر بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتخاب بریتانیا به نفع ایران نیست.

 ترِزا می  نخست وزیر بریتانیا  با سخنرانی در  اجلاس  شورای همکاری  کشور های  عربی خلیج فارس  در بحرین گفت: « ایران برای امنیت کشورهای  خلیج فارس و خاور میانه  ایجاد خطر می کند».

 در گزارش « دائونینگ استریت» سخنان می  نقل شده است که گفت: «از آنجا که  ما تهدیدهای جدید نسبت به امنیت  خود را  مشاهده می کنیم ، ما باید  به مقابله با آن ساختارهای دولتی  ادامه بدهیم  که تأثیر آنها  بی ثباتی در منطقه را شدت می بخشید.  از اینرو می خواهم به شما اطمینان بدهم  که  خطر ناشی  از ایران  در خلیج فارس و سراسر خاورمیانه را بخوبی  درک می کنم. بریتانیا به مشارکت استراتژیک  با کشورهای خلیج فارس  وفادار مانده  و به فعالیت خود در این عرصه ادامه خواهد داد  تا با این خطر مقابله کند».

در تهران چنین لفاظی  بی جواب نماند. نیکولاس  هاپتون سفیر  بریتانیا در جمهوری اسلامی ایران  به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شد و  نسبت به سخنان  تِرِزا می  ابراز نارضایتی شد.

 معاون مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه ایران به آقای هاپتون «متذکر شد که اظهارات غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و تفرقه‌افکنانه خانم ترزا می، غیرقابل قبول و مردود است و قویا انتظار می‌رود دیگر شاهد چنین اظهارات غیرقابل قبولی نباشیم.»

واکنش مجلس ایران سخت تر بود.  علاء الدین  بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی ایران  تهدید کرد که مناسبات دیپلماتیک با  بریتانیا  ممکن است تا سطح  کاردار  کاهش یابد.  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی متذکر شد که  ترزا می  خود را با مارگاریت تاچر اشتباه گرفته، اما  بریتانیای او  دیگر کبیر نیست  و بریتانیایی « کوچک» شده است که مجبور است از خاور میانه  و اتحادیه اروپا عقب نشینی کند.

احساس « دژا-ویو» ناظران را ترک نمی کند. چندی پیش مناسبات دیپلماتیک را قطع کردند و  راه طولانی احیای این مناسبات از سر گذرانده شد.  آشکارا امروز دوباره  بحران جدید آغاز می شود  یا شاید بحران قبلی هنوز ادامه دارد؟

 دکتر داوود کیانی کارشناس سیاسی ایران  و معاون  مدیر موسسه  علمی — پژوهشی  ایران و اورآسیا « ایراس»  در مصاحبه با  خبرنگار رادیو « اسپوتنیک» در این خصوص اظهارنظر نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала