گزارش و تحلیل

رئیس بنیاد روس کنگرس: پس از لغو تحریمات ضد ایرانی روسیه کوشش می‌کند به همکاری با ایران توجه بیشتری مبذول دارد

© Flickr / NinaraTehran, Iran
Tehran, Iran - اسپوتنیک ایران
اشتراک
13 دسامبر در تهران همایش بازرگانی «روسیه – ایران» برگزار می‌شود و بنیاد روس کنگرس که هر سال همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ را برگزار می‌کند سازمانده آن می‌باشد

الکساندر استوگلف رئیس روس کنگرس در آستانه همایش «روسیه — ایران» با اسپوتنیک مصاحبه کرد

  • اسپوتنیک پرسید، همکاری این بنیاد با ایران کی شروع شد و کدام هدف‌ها در مرحله اول دنبال می‌شد و حالا چه هدف‌هایی برقرار شده اند؟

الکساندر استوگلف در جواب گفت:

«از موقع لغو تحریمات و ورود مجدد ایران به بازار های جهانی این کشور در مرکز توجه قرار گرفت. مسلماً ما هم تلاش کردیم به همکاری با ایران توجه بیشتری مبذول داریم. در جریان دهمین اجلاس همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ برای اولین بار جلسه ویژه ایران با عنوان «زندگی پس از لغو تحریمات. بازگشت ایران به بازار های جهانی» سازمان داده شد. در این نشست رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی سنایی سفیر تام الاختیار ایران در روسیه، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و الکساندر نواک وزیر انرژنیک فدراسیون روسیه و یکی از دو صدر کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران شرکت کردند.

ما شاهد آن هستیم که علاقمندی به ایران در میان تجار روسیه به شدت رو به افزایش است و به نظر ما همایش بازرگانی «روسیه — ایران» در زمان لازم و در محل مناسب برگزار می شود. 13 دسامبر در این همایش تشکیل شده بوسیله روس کنگرس شرکت کنندگانی از کشور های مختلف جمع خواهند شد. در حال حاضر فقط برای حضور در برنامه کاری همایش بیش از 300 نفر ثبت نام کردند که یک شاخص بالا است و اهمیت به‌موقع بودن این اقدام را تأیید می کند. رئیس هیات روسیه در این همایش الکساندر نواک وزیر انرژتیک روسیه است. محمود واعظی وزیر ارتباطان و فناوری اطلاعات و نمایندگان بازرگانی بزرگ روسیه و ایران در همایش سخنرانی خواهند کرد و در میدان این اقدام چند میز گرد با عنوان جهات مبرم همکاری روسیه و ایران برگزار خواهد شد».

  • اسپوتنیک سپس پرسید: بازرگانان ایرانی سطوح متفاوت تعامل با شرکای روسی را «حساس» می نامند. منظور اقدام های متعدد بوروکراتیک است که در راه همکاری مانع ایجاد می کنند. آیا هدف اولین همایش بازرگانی روسیه — ایران رفع این دیوار نیست؟

استوگلف در جواب گفت:

«هدف همایش — برقراری تماس های کاری و حل مسایل عملی است. دستور روز بس وسیع است: در جریان نشست ها نمایندگان محافل رسمی و بازرگانی روسیه و ایران مسایل پیشرفت همکاری تجاری — اقتصادی و سرمایه‌گذاری و حمایت دولتی از بازرگانی روسیه و ایران و تحکیم روابط صنعتی — فنی دو کشور و همکوششی در عرصه انرژتیک، صادرات، مالی و بانکی را مفصلاً بررسی خواهند کرد. در چارچوب همایش همچنین پوتانسیل مناطق روسیه رونمایی خواهد شد.

  • اسپوتنیک پرسید: در جریان همایشی که برای اولین بار برگزار می‌شود چه مهمتر است — طرح مسایل حاد یا اینکه طرفین هم اینک حاضر باشند روند برطرف کردن نواقص را رو به راه کنند؟

الکساندر استوگلف در جواب گفت:

«هر دویش اهمیت دارد. ما می‌خواهیم همراه با شورای بازرگانی روسیه — ایران در پایان کار همایش، پروتوکلی شامل موضوع های «داغ» را تهیه کرده و آن را در دسترس دو رئیس کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران واگذار کنیم».

  • اسپوتنیک از این مقام روس پرسید:

«بسیاری کارمندان بلندپایه روسیه و ایران استفاده از پول ملی در معاملات فی ما بین را کلید راه اندازی مکانیسمی با عنوان بازرگانی روسیه — ایران می دانند. از جمله مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه پیشتر این ابتکار را پیش کشید. انجام معملات به روبل و ریال در شرایط کنونی تا چه اندازه واقعگرایانه است؟»

الکساندر استوگلف چنین پاسخ داد:

«عدم مکانیسم های تأمین بانکی — پولی بازرگانی خارجی وقت مدیدی عاملی بود که در پیشرفت مناسبات تجاری — افتصاری دو کشور تأثیر منفی می گذاشت. ولی موقعیت عوض می شود: از سال 2016 پاره‌ای از بانک های روسیه به سوی برقراری روابط با شرکای خود از بخش بانکی ایران رو آوردند. در یکی از بخش‌های همایش کنونی در تهران در باره این موضوع بحث خواهد شد. ما از نمایندگان بانک های روسیه و ایران خواهش کردیم که راجعبه تعامل و پیشرفت همکاری‌ها در موقع کنونی صحبت کنند».

  • اسپوتنیک پرسید: از معاشرت با بازرگانان ایرانی چنین بر می‌آید که آن‌ها در باره روسیه به منزله بازار فروش محصول خود و بطور کلی از فرهنگ، معیشت و آداب و رسوم این کشور خبر های زیادی ندارند. این گفته مخصوصاً در مورد کسانی صادق است که همین چندی پیش در بازرگانی وارد عمل شدند. آیا سوداگران روسی که مایل اند در ایران تجارت کنند با همین مساله دست به گریبان نیستند؟


الکساندر استوگلف اعتراف کرد:

«در واقع بازرگانان ما با ایران خوب آشنا نیستند. ایران — کشور عالی، جالب، امن، مهمان نواز و دارای تاریخ و فرهنگ دیرینه است. امیدوارم که همایش بازرگانی «روسیه — ایران» بتواند در این عرصه سهم خود را ادا کرده و شرکت کنندگان خود را با این کشور برجسته بهتر آشنا سازد.

آخرین پرسش اسپوتنیک از این قرار بود: میزان عوارض گمرکی در روسیه بالا است و این امر و مشکلات مرتبط بسیاری شرکت های ایرانی را از تجارت با روسیه باز می دارد. آیا بنیاد روس کنگرس این مساله را در برابر دولت فدراسیون روسیه مطرح می کرد. در این راستا چه اقدام هایی انجام می شوند؟

الکساندر استوگلف در پایان گفت:

«در سال جاری در عرصه گمرک تغییرات کیفی صورت پذیرفته. روسیه در ماه مه برای واردات ایرانی تخفیفی به میزان 25 درصد برقرار کرد. به عبارت دیگر از این به بعد تحویل دهندگان ایرانی می‌توانند بابت صادرات خود نسبت به دیگران 25 درصد کمتر عوارض گمرکی بدهند. کاهش این تعرفه شامل طیف وسیع کالا ها شد. ولی با وجود این تخفیف و عدم حضور ترکیه — رقیب قوی ایران در بازار روسیه مقدار واردات ایرانی در روسیه زیاد نیست و همایش بازرگانی عنقریب «روسیه — ایران» در تهران از جمله وظیفه دارد به این پرسش و دیگر نکات حساس جواب پیدا کند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала