گزارش و تحلیل

برنامه های دفاعی ژاپن

© Photo / U.S. Missile Defense Agencyسیستم دفاع ضد موشکی THAAD
سیستم  دفاع ضد موشکی THAAD - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا برنامه های دفاعی ژاپن آشکار شد.

کمتر از یک ماه تا  سفر  ولادیمیر پوتین به ژاپن باقی مانده است. در این میان، اعلامیه های  نامطلوبی بین دو کشور رد و بدل شده است.  روسیه در باره استقرار  سامانه های  موشکی ساحلی  « باستیون»  و « بال»  در دو  جزیره کوریل جنوبی صحبت کرد.  دولت ژاپن به گزارش  روزنامه « Japan News» قصد دارد 188میلیارد ین (1 میلیارد و 700 میلیون دلار)  برای خرید  موشک  قابل هدایت مدرنیزه شده  پاتریوت (3 (PAC- در فصل مالی  در ماه آوریل 2017  میلادی خرج کند. به گزارش آژانس کیودو، وزارت دفاع  ژاپن  قصد دارد  کمیسیونی  برای  بررسی موضوع استقرار  سیستم  دفاع ضد موشکی THAAD  تشکیل بدهد.  در ماه دسامبر، اینادا، وزیر دفاع ژاپن  قصد دارد  به « گوآم» برود  تا  شخصا سیستم  THAAD را ببیند. انتظار می رود پس از  بررسی تمام جزیئات   تا تابستان سال آینده در این خصوص  تصمیمگیری شود.

اما زمان  اعلام  نقشه های  ژاپن بطور تصادفی  انتخاب نشده است.  ولادیمیر  یوسییف  کارشناس  نظامی روسیه  در این خصوص گفت:  شرایط  امضای  پیمان صلح  و  حل و فصل  مسائل ارضی — موضوع اصلی در مذاکرات خواهد بود.  البته مذاکرات در تمام جهات جریان خواهد داشت. در چارچوب  گفتگوی نظامی —  سیاسی  ممکن است در باره سامانه  موشکی  ساحلی  « بال» و « باستیون» و نقشه های ژاپن جهت استقرار  سامانه دفاع ضد موشکی THAAD نیز  صحبت شود. برای دستیابی به سازش، هر دو کشور می توانند  به تصحیح برنامه های نظامی خود بپردازند:  در خصوص  تعداد  تسلیحات خریداری شده  و انواع و محل استقرار آنها.  روسیه به علامت عقب نشینی می تواند سامانه « باستیون» را در کوریل مستقر نسازد، اما فقط  در  صورت پاسخ  مشابه ژاپن.  از اینرو هر یک از طرفین سعی می کند در آستانه مذاکرات،  موضع خود را تحکیم بخشد تا امکانی برای تبادل خودویژه ایجاد شود.  فعلا ما شاهد  شکلگیری  فرایند  مذاکرات  هستیم».

 در ماه ژوئیه سال جاری،  کره جنوبی  تصمیم استقرار  سامانه THAAD در خاک خود را اتخاذ کرد. ژاپن  از این نقشه ها حمایت کرد و چین و روسیه ابراز نگرانی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала