گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: ژنرال مِتیس، شخص حرفه ای ولی بی حد ناپرهیزکار از لحاظ زبانی است

© REUTERS / Mike SegarU.S. President-elect Donald Trump (L) greets retired Marine Gen. James Mattis for a meeting at the main clubhouse at Trump National Golf Club in Bedminster, New Jersey, U.S., November 19, 2016
U.S. President-elect Donald Trump (L) greets retired Marine Gen. James Mattis for a meeting at the main clubhouse at Trump National Golf Club in Bedminster, New Jersey, U.S., November 19, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا رسماً اعلام کرد که قصد دارد جیمس مِتّیس، ژنرال اسبق تفنگداران دریایی را به عنوان وزیر دفاع کشور معرفی کند.

در جریان سخنرانی در ایالت "کارولینای شمالی" که کانال تلویزیونی Fox News آن را پخش می کرد، دونالد ترامپ گفت:" برای موفقیت راهبردی نظامی ما به شخص درست نیازمندیم. به این خاطر امروز خوش حالم جیمس مِتّیس را به عنوان وزیر دفاع اعلام کنم".
آقای ترامپ، مِتّیس 66 ساله را "یکی از موثرترین ژنرال های ایالات متحده آمریکا در دهه های اخیر عنوان نمود".
جیمس مِتّیس خدمت نظامی را در سال 1969 در سپاه تفتگداران دریایی شروع کرد. وی در سال 1991 در جنگ خلیج فارس و دیرتر در افغانستان شرکت جسته و از سال 2003 فرماندهی لشکری در عراق را بر عهده داشت. بعد از آن وی، عهده دار توسعه سپاه تفنگداران دریایی و فرمانده نیروهای مشترک بود. آخرین خدمت وظیفه وی در سال های 2010-2013 ، فرماندهی مرکزی که مسئول خاور میانه و آسیای مرکزی می باشد بود.
ولادیمیر باتیوک، رئیس مرکز تحقیقات نظامی و سیاسی دانشکده ایالات متحده آمریکا و کانادای فرهنگستان علوم روسیه به این نظر است که تجربه جیمس مِتیس می توان منحصر به فرد باشد. کارشناس مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik گفت: 


"ترامپ کاندیدان زیاد برای پست وزیر دفاع داشته است. بعضی مفسرین به پنج کاندید اشاره می نمایند. در میان آنها مِتیس ویژگی های معین دارد. وی، شخصی است که 44 سال در نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا خدمت کرده و تمام پله های خدمت را از ستوان دوم تا جنرال تفنگداران دریایی پیموده است. وی هم دارای تجربه ستادی و هم حربی می باشد که منحصر به فرد است. فردی است که از یک طرف شهرت روشنفکر را دارد، زیاد مطالعه می کند و کتابخانه بزرگ دارد. از طرف دیگر، از لحاظ میزان ادب و نزاکت سیاسی بی حد ناپهریزکار زبانی است. از حرفهای وی می توان مثال آورد: با عدب و حرفه ای رفتار کن ولی همیشه در سر خود طرحی کشتن همه آنها را داشته باش".


شاید رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا متوجه کاندید جیمس مِتیس به خاطر اظهارات برجسته وی شده است. ولی مهم، چیز دیگر است. در این مورد کارشناس مزبور چنین نظر دارد: 


"مهم تر از همه که بداندیشان و بدخواهان جنرال چهار ستاره هم نیزبه آن اعتراف دارند، بالاترین سطح حرفه ای بودن و قابلیت تفکر راهبردی وی است. وی همچنین با مقامات رک گو می باشد. بدون شک، رئیس جمهور منتخب آمریکایی مجذوب چنین صفات وی شده است. از طرف دیگر، جنرال چهار ستاره دارای تجربه غنی عملیات نظامی در منطقه ای که مورد نگرانی عمیق واشنگتن رسمی است می باشد. منظورم، "خاور میانه بزرگ" یا به عبارت دیگر خاور میانه و نزدیک. مِتیس هم در عملیات نظامی افغانستان و هم عراق شرکت جسته و از منطقه خوب با خبر است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала